Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 22:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Havneren skrev:
Det er jo af hensyn til motorstyringen (AFR) at man skal passe lidt på med at ændre noget. Hvis man har justerings muligheder så skal det bare bygges om og justeres ind bag efter. Det er ikke usandsyneligt at du også hæver ladetrykket ved at få mindre modtryk efter turboen... Bare benzinen følger med er det jo fint nok.

v/h christian

Bilen er mig bekendt en "moderne" bil med katalysator, lambdasonde og fabriksmonteret turbo.
Det er min opfattelse, at motorstyringen helt sikkert vil sørge for et korrekt blandingsforhold, selv om udstødningen faldt af lige efter katalysatoren.
Også selv om katten var udskiftet til en racermodel.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

tror ikke den bruger lambdasonden til noget ved bundgas! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
tror ikke den bruger lambdasonden til noget ved bundgas! MVH. søren

Måske ikke.
Betyder det, at der så bare sprøjtes benzin ind i så rå mængder, at man løber tør efter 150 Meter??? :wink:
Men hvorfor tror du ikke det?? Hvorfor skulle der være forskel på 7/8 gas og bundgas, set fra motorstyringen???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nu taler manden jo kun om at skifte sin bagpotte, og det giver næppe den helt store ændring i modtryk.
MHT øget tryk ved mindre modtryk i udstødningen, kan det kun være kortvarigt da trykket bliver reguleret af ecuen. Iforvejen kører den med et benzinoverskud, så der burde ikke være nogen fare ved at sætten udstødning med mindre modtryk på.

Til Transit far de motor skader på denne motor jeg kender til, er defekte toppakninger, det var et problem på de tidlige udgaver med den gamle type toppakning.
Smadrede lejer kørte med for lidt olie igennem tyskland.
Hængende udstødningsventiler pga. belægning på ventilstammerne.
Jeg har set en motor med hul i stemplet pga. defekt motorstyring.
Motorene holder faktisk rimeligt godt, hvis de bliver passet.
Det største problem er gearkasserne der ikke kan holde til momentet, lejerne bliver smadret meger oftere end på andre modeller.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Motorene holder faktisk rimeligt godt, hvis de bliver passet.Morten

Jamen det tror jeg skam gerne på!

Morten VJ skrev:
Nu taler manden jo kun om at skifte sin bagpotte, og det giver næppe den helt store ændring i modtryk.
MHT øget tryk ved mindre modtryk i udstødningen, kan det kun være kortvarigt da trykket bliver reguleret af ecuen. Iforvejen kører den med et benzinoverskud, så der burde ikke være nogen fare ved at sætten udstødning med mindre modtryk på.

Det ved jeg godt, Søren lqs er bare altid så krakilsk.
Det er jeg også, det kommer med alderen..... :lol: :lol:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Bottom line:
Sæt nu bare den største, bedste og mest blærede (undskyld) bagpotte på den fine Englænder, den fortjener det faktisk.

Er vi ikke enige om det???
For ellers, så.... :twisted:

Titel:
Mester Medlem

den pøser naturligvis ikke blot benzin ind ved bundgas. den kører på det FASTE program. hvor der i de fleste tilfælde ikke tages hensyn til lambdaværdierne! de bruges på mange std. motorstyrringer kun til tomgang og let dellast. tror nu egentlig godt du kender forskel på åben og closed loob! ikke? MVH. søren ps. det er ecuen der PRØVER på at styrre ladetrykket ved hjælp af wastegaten. det er ikke altid den kan klare det, hvis udstødnings modstanden falder voldsomt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jo jeg mener faktisk i open loop, at de kører med et meget stort benzin overskud.
Prøv at se på deres dyse størrelse 4* 450 ml/min dyser til 220 hk.
Jeg vil give dig ret i at den kortvarigt vil blive forvirret, hvorefter den vil regulere ind til det programmerede tryk, eller gå i nødprogram.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
tror nu egentlig godt du kender forskel på åben og closed loob! ikke?

Joh, kan bare ikke huske, hvad der er hvad...(alderen..)
Når lambdasonden er "kold" kører bilen på motorstyringens dertil indrettede program.
Når der så er brugbare måleværdier fra lambdasonden, så regulerer motorstyringen efter disse værdier.
Det mener jeg også gælder ved bundgas.
lqs skrev:
det er ecuen der PRØVER på at styrre ladetrykket ved hjælp af wastegaten. det er ikke altid den kan klare det, hvis udstødnings modstanden falder voldsomt!

Er der "voldsom" modtryk i udstødningen på en bil med fabriksmonteret turbo?
Nej, vel???
Motoren brænder jo ikke af, hvis udstødningen knækker af på vej til Italien. Heldigvis.
Husk, at der her er tale om en STANDARD-bil!!! Der står xxxx-TI på bagklappen.

Titel:
Moderator

Dysestørrelse siger ikke en dyt om hvilket overskud motoren køres med.
Ikke så meget som en lyd siger den oplysning!
Morten; du kører selv med et indsprøjt, der kan justeres fra herodes til pilatus, og derfor behøver det jo ikke betyde at du kører fedt eller magert fordi du har en vis dysestørrelse, vel?

Modtryk er noget lort. Al modtryk er lig tab, og derfor effekthæmmende.

Men, hvis man bare fjerner modtryk, som skidtet er bygget til/med, så bevæger man sig ud i en gråzone.

Mindre modtryk, vil uvægerligt medføre en bedre VE, og hvis motorstyringen ikke kan kompensere for det, så bliver det til en magere blanding.

Har man muligheden for at justere skidtet ind, så skal modtryk bare fjernes, uden undtagelser. Kan man ikke justere en pind, så skal man tænke sig lidt om, inden man gør en masse, eller tage chancen!

Lambdasensorer (NB) viser kun 14,7 og ikke en skid andet. De har deres skiftepunkt v. 0,5volt(ca) og motorstyringen bruger den som en kontakt, og ikke som en regulering.

Ja, mange bruger alligevel en NB sensor til justering, og det kanman også med rimelig succes, men man skal være klar over at visningen kun kan bruges til at sammenligne på sin egen bil, med den specifikke sensor.
Alle lambdasensorer er nogle bæster rent reguleringsmæssigt: Det afhænger af:
temperatur
temperaturudsving
tryk
luftfugtighed
gashastighed
og brændstoffets sammensætning.

_VISSE_ biler bruger WB sensorer. De kan mere præcist afgøre blandingen, men kræver temmeligt meget elektronik for at vise korrekt AFR. Derfor er disse sensorer IKKE udnyttet ret tit, og er altså ikke en aktiv del af reguleringen når bilen får fuldgas. Ergo kører motoren på en fast tabel og der kompenseres IKKE for lambdaværdier.

WB sensorer kan vise et mere rigtigt billede af blandingen, men skal det være eksakt, så skal der en del elektronik til at styre sensoren(faktisk mere elektronik, end der er i en hel motorstyring!)

Hvis det bare er en potte, så skal det sgu nok gå, men skifter du til en 4" free flow system med gennemstrømningspotte(r) så ville jeg nok overveje konsekvensen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time