Revner i støbejerns manifold

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#21 Indlæg af Transitfar »

Og det ER en fordel at bore hul, der hvor revnen ender.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#22 Indlæg af K-FINN »

:oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#23 Indlæg af Transitfar »

Finn Tolstrup Pedersen skrev::oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.

Det giver samme resultat, det handler om at fjerne noget materiale, der hvor revnen ender.

Hellere for meget end for lidt, men så bliver der jo mere at svejse op :? :? .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#24 Indlæg af HenrikGM »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Nej det vidste jeg ikke.Det var ikke meningen at hugge efter dig henrik.Sorry.Troede squ at det var det samme på alle biler.Ved bare at toyota og mazda kan man.Måske er det de skide europæiske fabrikker der laver dem af affaldsjern.


Helt fint. Jeg er godt bekendt med at man kan gøre det på mange japanere, og jeg vil næsten spise en hat på at godset er hvad man kalder "stålstøbt". Det er noget vanskeligt at afgøre, men en hærdet gammel smed kan afgøre det på farven på gnisterne hvis du sliber i det.(farven på gnisterne fortæller faktisk temmeligt meget!)

Snup feks en stump fra en gammel morssø brændeovn, og slib en gang i det og observer gnisterne. De er _markant_ forskellige fra stålstøbt gods.

Europæriske fabrikker har sandsynligvist brugt en mere sprød støbegods, faktum er ihvertfald at både volvo og saab manifolde har ry for at revne manifolden, og de er stort set ikke til at svejse igen så det holder.

Jeg vil strække mig til forsigtigt at påstå at hvis manifolden ER revnet så er den ikke nem at fikse igen, da der ofte er en grund til at den er revnet:materialet.

Men fjern alle spor af revnen(slib det væk), og svejs stille og roligt sprækken til igen. Det kan næsten altid holde et stykke tid.

Helt billigt støbegods kan blive så skørt at det splintrer hvis man taber det på gulvet(been there)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#25 Indlæg af Morten VJ »

Transitfar skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev::oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.

Det giver samme resultat, det handler om at fjerne noget materiale, der hvor revnen ender.

Hellere for meget end for lidt, men så bliver der jo mere at svejse op :? :? .


Fordelen i at bore er vel rent teoretisk at man kkle laver nogle uheldige ridser der ved ufuldstændig gennembrænding kan vokse vidre.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#26 Indlæg af HenrikGM »

http://www.eabs.co.uk/FlawFinder.html

Så kan man direkte SE revnerne og slibe til de er væk. Hvis man leger med topstykker,blokke osv. så er det ikke den dummeste ting i værktøjskassen.

Man vil så godt som altid blive chokeret over hvor mange revner alting har, men tjek nu ikke al inventaret: Skidtet er farveægte, og har det med at brede sig til de mærkeligste steder når det er i brug...;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#27 Indlæg af Transitfar »

HenrikGM skrev:http://www.eabs.co.uk/FlawFinder.html

Så kan man direkte SE revnerne og slibe til de er væk. Hvis man leger med topstykker,blokke osv. så er det ikke den dummeste ting i værktøjskassen.

Man vil så godt som altid blive chokeret over hvor mange revner alting har, men tjek nu ikke al inventaret: Skidtet er farveægte, og har det med at brede sig til de mærkeligste steder når det er i brug...;-)

Det lyder som en interessant oplevelse, Henrik, fortæl lidt mere! :lol:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
TBJ
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 maj 2004, 22:06
Geografisk sted: Vestjylland

#28 Indlæg af TBJ »

Transitfar skrev:
TBJ skrev:Hvad er så fremgangs måden hvis man vil prøve med co2 svejseren??

mvh.
Thomas

Hvilken bil er manifolden til???


Punto GT

Thomas
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#29 Indlæg af lqs »

når det er til en europæisk (særlig en gammel) bil er det ofte umuligt at co2 svejse revner. men tit er chancen langt større med en kæpsvejser. støbejernselektroder, elektroder til at sammenføje sort og rustfast og ESAB 4815 plejer at være mine kandidater i nænvte rækkefølge! dvs. prøv dig frem intet er umuligt ind til andet er bevist. MVH. søren PS. er trick er at overhamre smeltebadet og blive ved indtil manifolden er godt nede i temp.
Besvar