Turbolader ingen garanti ?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Turbolader ingen garanti ?

#1 Indlæg af 0-100 »

Hej!

Hvorfor gives der ingen garanti på turbolader med kuglelejer.
Er de mere sårbare?.

* Se betingelser i H Daugbjerg A/S turbolader prisliste (Der ydes ikke nogen form for garanti på turboer med kuglelejer)


Hilsen D
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Har snakket med H.Daugbjerg om det på messe.

De har simpelthen haft alt for mange der har havareret sådan en turbo fordi de har fået fyldt skidt i oliekanaler og tilførsler, og det tåler kuglelejerne overhovedet ikke.

Det er åbenbart ret almindeligt at perlegrusmekanikere lader sådan en turbo ligge med alle huller blottet , imens de har gang i både vinkelsliber,fræser,skærebrænder og hvad ved jeg, og ofte har man fundet grater fra vinkelsliberspor når folk har tilpasset en stump olierør til turboladeren. Så "gider" man ikke lige gøre røret ordentligt rent, med det resultat er sådan en grat lige får en tur gennem turboladeren, og det kan kuglelejeturboerne altså ikke håndtere ligeså godt som almindelige glidelejeturboer.

Så, ja, kuglelejeturboer er mere sårbare, men er det _rent_ så virker de aldeles fremragende.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#3 Indlæg af 0-100 »

Hej

Tak HenrikGM!

Hvor lang levetid har en turbo, som er fungere efter alle forskrifter med
kuglelejer vesus glidelejer?.

Jeg er godt klar over at det kommer an på flere faktorer, men sådan
gennemsnitligt.

Hilsen D
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

0-100 skrev:Hej

Tak HenrikGM!

Hvor lang levetid har en turbo, som er fungere efter alle forskrifter med
kuglelejer vesus glidelejer?.

Jeg er godt klar over at det kommer an på flere faktorer, men sådan
gennemsnitligt.

Hilsen D


Der må jeg være svar skyldig.

Det er dog min opfattelse at kuglelejeturboer holder akkurat ligeså godt som glidelejeturboer.

Hvis begge er passet efter forskrifterne, så holder de jo typiskt bilen ud. Jeg har selv en vogn der har gået 320.000km på samme lader(gammel oliekølet svend).

Du skal være opmærksom på hvilket maxtryk lejerne kan håndtere. Det aksiale tryk er dræbende for en turbo der ikke er designet til det.

Man skal yderligere være opmærksom på at en kuglelejeturbo kan æde al smøreolen fra motoren, så husk at få en restriktor i olietilførslen!
Er du fræk nok, så kan en lille ventil monteres på tilførslen. Du åbner ventilen halvt, og kigger på olietrykket i blokken. Derefter justerer du indtil du finder det punkt hvor olietrykket i motoren begynder at falde, og lukker så lidt igen. Så får turboen al den olie din pumpe kan levere, og motoren har nominelt olietryk stadigt. Du kan selvf. have så voldsom en pumpe moneteret at det er _for_ meget, men det er vist sjældent.

Snak med H.Daugbjerg, de har enten restriktorerne på lager, eller kan fikse dem så de passer din motor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#5 Indlæg af 0-100 »

Hej

Tak for de fyldstgørende svar HenrikGM!.
Min nysgerrighed er stillet indtil videre!!!

Hilsen D
MC
Senior Medlem
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12 jul 2003, 22:59
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

#6 Indlæg af MC »

I principet er der jo næsten ikke garanti på nogle eftermonteret turboer!!

sakset fra www.scanturbo.dk

Garanti / reklamation
Der er alm. reklamations bestemmelser på nye- / ombytnings- / og renoverede turboladere, der ikke er forsøgt adskildt.
Garanti og reklamation omfatter ikke driftstab, direkte -eller indirekte skader.
Heller ikke udstyr og dele til motorsport, eller dele monteret på motorer, hvor ydelsen er forøget udover fabrikkens specifikationer, dækkes af garanti.
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#7 Indlæg af 0-100 »

Hej!

MC

Som jeg læser den tekst, er der da garanti på selve turboladeren!!.

"Der er alm. reklamations bestemmelser på nye- / ombytnings- / og renoverede turboladere, der ikke er forsøgt adskildt.
."


Men ikke det udstyr/motordele som turboen efterfølgende kan skade!.

Hilsen D
MC
Senior Medlem
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12 jul 2003, 22:59
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

#8 Indlæg af MC »

MC skrev: hvor ydelsen er forøget udover fabrikkens specifikationer


Der er jo mange der lige går en tak op i lader, eller skruer trykket lidt op og så ser jeg det som at den ikke bliver dækket af garantien længere. Men som sagt så er det kun min mening.
Besvar