lqs skrev:
4. er kun af teoretisk betydning efter min mening. hvis der er nogle der har praktiske erfaringer der siger noget andet hører jeg gerne fra dem! MVH. søren ps. vægten på elementet har også stor betydning da de fleste intercolere lige så meget er akumuleringstanke for varmen som varmevekslere!
pkt 4 betydning er næppe registrerbar med alm gefül. Hvis turboladeren ellers spoler bare nogenlunde op, så er den i stand til at efterfylde selv en 50liter stor intercooler på _ultra_ kort tid.
Vægten har som du nævner en større betydning, men vi er stadigt i flueknepperafdelingen. Den varmemængde en aluminiumsintercooler kan optage synes stor, men regner man lidt på det, så viser det sig at være utroligt lidt der er tale om i ren akkumuleringsevne. Så lidt at det er ubetydeligt i forhold til andre parametre.
Det der _virkeligt_ tæller på en intercooler er luftflow, og overfladeareal.
Dernæst det trykfald som intercooleren har ved et givent luftflow igennem og ved et givent tryk.
Altså:
Masser af flow(glem alt om ventilatorer over 30km/t!!), jo mere jo bedre.
Så stort overfladeareal som muligt, jo større jo bedre.
Så lille trykfald som muligt, jo mindre jo bedre.
Da alle disse trækker i retningen af så stor intercoolervolumen som der er plads til, så kunne man blive bekymret for at det store volumen medfører turbotøven. Prøv så at regne ud hvor meget luft der er at gøre godt med, og man vil se at det volumen skal være _enormt stort_ før der bliver tale om en målbar forsinkelse.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!