lqs skrev:
det jeg prøver at forklare er at næsten alle ladeluftkølere på gadebiler virker delvist som akkumulering. et godt eks. er at måle på lufttemp. på en bil med vandkølet element. slukke vandpumpen og køre samme tur igen....i langt de fleste tilfælde vil lufttemp. være den samme! taler vi om tågekøling er der ting der virker langt bedre end rent vand!mvh. søren
Som feks?
Vand er vist det eneste medie med en varmefylde på 4,19.
Jeg kender godt CO2 tricket, men det bliver en anelse upraktisk i længden.
Ja, selvf. har de en akkumulerende virkning, bla derfor er temperaturen på indsugningsluften alt alt for høj hvis man lader bilen stå tomgang i 15minutter før 402m.
....ok....
Lad os se på hvad energien siger.
Vands varmefylde er imponerende 4,19 kj/kg/K
Aluminiums varmefylde er sølle 0,9 kj/kg/K
Med andre ord:
Har vi en aluminiumsintercooler på 5kg(bare et eksempel) kan den akkumulere 4,5Kj pr grad celcius.
Har vi så en luft/vand intercooler og antager der er 1kg aluminium og 3kg vand, så kan den akkumulere 13,5Kj pr grad celcius.
Altså, hvis der er feks vand at akkumulere på, så vil temperaturen være meget sværere at flytte, fordi der i dette tilfælde skal 3 gange så meget energi til for at flytte temperaturen 1 grad. Derfor opfører vandintercooleren sig så stabilt.
CO2 på en intercooler er effektivt til at sænke starttemperaturen, MEN selv om man fylder intercooleren med frossen CO2, så har CO2 en meget lille varmefylde(omkring 0,7) og forsvinder ved en meget lille varmepåvirkning,altså "nul" akkumulerende evne.
Så hvis vi snakker om hvor effektivt det er at fjerne varme fra en intercooler(under drift) så skal der pumpes temmeligt store mængde CO2 ud foran intercooleren, hvor der , for at opnå samme effekt ikke skal ret meget vand til. CO2 er dog stadigt effektivt til hurtigt at banke temp ned ved stilstand, det holder bare ikke ret længe. Til 402m er det fint.
Iqs; jeg tror vi er meget meget tæt på at være enige, mon ikke?
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!