Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 22:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Citat: almindelige tunere og almindelige mennesker. citat slut ....... Kan godt være maskinarbejder/tekniker/værktøjsmager/mm. Og have have adgang til nogle seriøse maskiner og andet heftig isenkram..............

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Vil du påstå Henrik at det er bedre og at det kan betale sig selv, at lave en turbo om til en kompressor (på den måde vi snakker om her) i stedet for at købe en prof. fremstillet, testet og virkende for 5k...

Er du lige så tåbelig som iden er???
(Tag den Henrik GM).

Risikoen for en fiasko er 99,5%... (arbejder man på en fabrik hvor de laver kompressorer er den nok noget bedre, men nu snakker vi almindelige tunere og almindelige mennesker her). Og prisen ville nok blive højre end de kan findes til brugt af lige vel.

FULDSTÆNDIG TÅBELIG ide at bygge sådan noget selv... Giv mig to (den ene grund er sikkert at man så har noget ingen andre har (og ingen andre VIL have)) GOD grund til hvorfor man dog skulle det!!!

Jeg har set er "forsøg" på noget ligende hjemme ved en af mine kammerater (siger ikke hvem), det er god humor.

v/h christian

Nu fik jeg dig frem i skoene hva??

Det vil _ALTID_ være bedre at købe sig ud af ting.

Jeg ser ikke det oprindelige spørgsmål som om der vægtes en hjemmebygget kompressor/turbo op imod en købt kompressor?!

Der bliver spurgt om det kan lade sig gøre, og ja, det kan det. Andre kan bygge en gearkasse med relativt små midler og en god portion tid, men man kan ikke bare smide et remhjul på, og så tro det er det.

Jeg mindes ikke lige jeg har påstået det var bedre at lave den kompressor selv...(men det er klart sjovere hvis man er til DIY)

Jeg har bekendte der kører traktortræk, og de er ganske almindelige mennesker, med meget billigt værktøj, og alligevel lykkedes det dem at bygge en gearkasse der kan overføre 9800Nm ind i et stakket navreduktion, OG få det til at holde. Ganske almindelige mennesker.

Hvis een finder på at ombygge en turbo til en kompressor ser jeg intet til hinder for at det kan lade sig gøre(han vil ikke være den første!) og synes det er en glimrende ide. Det er givetvist meget lærerigt at gøre det.

Nu gider jeg ikke i en vild diskussion, men det er egentligt denne bemærkning der falder mig lidt for "grov":

"Vil du bygge det selv???? HAHAHAHAHAHA!!!!!... ... "

Det kan være manden er feks værktøjsmager, og aldeles yderst kompetent til at bygge ideen ud i virkelighed....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Ja... Det har du ret i H. MEN sorry... for mig virker det simpelthen fuldstændig latterligt at bygge sådan en selv. Det giver da absolut ingen mening... Derfor griner jeg af det. At bygge en gearkasse der er stærkere end de kan fås til en bil der har brug for det, giver da mening. Det syntes jeg bestemt ikke det her projekt her gør!!!

Selvfølgelig kan det lade sig gøre... For nogle mennesker kan de endda SAGTENS lade sig gøre. For langt de fleste er det nok nærmere umuligt end muligt at få et godt brugbart resultat.

Vi er ikke uenige på nogle punkter bortset fra at jeg syntes det ville være et tåbeligt projekt - interresant nok måske, men stadig tåbeligt hvis formålet med det skulle være at lave et tuningsprojekt på en bil, hvilken man jo må gå ud fra.

Du får ikke mig til at klappe manden på skulderen og opildne ham til at gå i gang... Det ville være dybt umoralsk, da succes procenten er så ringe. Det ville være et YDERST VANSKELIGT projekt for at lave noget du nemt kan købe endda billigere (vil jeg tro). Jeg kunne også forestille mig at dem der nu har lavet (opfundet) disse kompressorer for mange år siden selv har lavet nogel ubrugelig eksemplarer inden der kom en brugbar driftsikker model.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

MEN nogle mennesker syntees det er sjovt at bygge ting BARE for de det kan lade sig gøre og fordi de kan... Det er jo en udfordringen! Men hvorfor dog opfinde en cykel igen???

v/h christian

Titel:
Moderator

Hvorvidt det giver mening eller ej, kommer jo helt an på hvad manden vil.

Er det for at prøve det, så skal han da bare gå i krig, men er det for at få en hurtig bil billigst muligt, så skal han sgu ikke røre en finger, men købe noget komplet istedet. To forskellige formål....

Der er vel ingen der kunne komme i tanke om at bygge på noget som helst hvis det ikke var fordi det var sjovt/lærerigt. Det er ihvertfald de færreste der kan holde en timeløn ved at bygge hurtige biler. Ihvertfald hvis timelønnen skal over lærlingeniveau!

Så skal fornuften med i dette forum(!) så er det vist bedst at købe en vogn der kan det man efterspørger fra starten.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Jammen så skulle man måske lige samle trådene i tråden til KEDDE...

Svar:
Mellem 50000 og 130000 omdr. afhængig af diverse faktorer som du bla. selv nævner.

En bi bemærkning til Kedde´s projekt:
Der er ikke meget FORNUFT i at bygge det selv, enkelte kunne endda finde på at kalde det tåbeligt (selv om det tydeligt vis er farligt)... Konklusionen kunne tolkes til at være at hvis du skal bruge den til noget så KØB en i stedet for. Er det bare for sjov du vil lave den... Så bare gå i gang. Vel egentligt lidt lige som hvis det havde været en faldskærm vi snakkede om hehe :lol: ... ALT kan lade sig gøre... En hjemmelavet faldskærm kan jo også rede et liv, måske.

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time