tinasmartin skrev:
henrik hvad mener du så er bedst: lange rør med powerwrap på for at holde temp. oppe eller ville du vælge et kompakt mani. for at have max temp og så se om manifoldet kunne klare det og hvis ikke lave et magen til bare i kraftigere udførsel??....
hvad er så bedst ind til turboen laver ladetryk lange rør for at holde bundtrækket oppe til turboen overtager eller er det mest en smagsag... (man er vel nød til at tænke på motoren som en suge motor ind til den for ladetryk eller er det helt galt...)
Korte rør,powerwrap, ligelange rør,store radiier på bøjninger, alle bøjninger trukne.
Når den manifold så skal bygges så er der kompromisser i massevis, så placeringen og pladsen bestemmer.
Bundtræk på en turbomotor hentes imo primært på indsugningssiden, og via knastaksler der er lavet specielt til den pågældende motorkonfig.
Lange rør på udstødningssiden giver enerti i systemet, omend størrelsen kan diskuteres.
Kuglelejeturbo, korrekt dimensioneret til motoren, er nok det mest effektive middel mod sløvt bundtræk.
Som Iqs skriver så er en turbomotor blot en sugemotor der suger i noget sejere luft(rent bogstaveligt).
Eftersom luftens masse pr volumenenhed stiger med ladetrykket skal det gerne være åbenlyst at et godt design mht flow bliver belønnet voldsomt mere på turbomotorer end på sugemotorer. Derfor; hvad der er godt på sug, er meget bedre på tryk.
Nogle mennesker kan lave samme effekt på 1/3 af det ladetryk som naboens identiske bil kræver. Det er der en grund til.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!