Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 06:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Att HenrikGM
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hejsa HenrikGM,

Sådan af ren nysgerrighed... Hvor meget koster sådan en Megasquirt boks fra dig?

Det er til en 6cyl benziner sugemotor, men jeg vil ikke udelukke tryk senere. jeg gerne vil køre med både sprøjt og tænding og hvis det kan lade sig gøre for en rimelig penge, vil jeg gerne have tændingen fordelerløs...

Jeg er pt i tvivl om jeg vil køre med MAP eller MAF(uden flap), nogen anbefalinger ?

Jeg tænker at MAF er mere lige ud af landevejen(uden dog at have erfaringer herom), men MAP er vel at foretrække mht til tryk og bliver reguleringsresponset ikke en sjat hurtigere med MAP ?

Hvilken boks version vil du anbefale udfra det jeg har nævnt ?

På forhånd tak!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

xillur skrev:
Hejsa HenrikGM,

Sådan af ren nysgerrighed... Hvor meget koster sådan en Megasquirt boks fra dig?

Det er til en 6cyl benziner sugemotor, men jeg vil ikke udelukke tryk senere. jeg gerne vil køre med både sprøjt og tænding og hvis det kan lade sig gøre for en rimelig penge, vil jeg gerne have tændingen fordelerløs...

Jeg er pt i tvivl om jeg vil køre med MAP eller MAF(uden flap), nogen anbefalinger ?

Jeg tænker at MAF er mere lige ud af landevejen(uden dog at have erfaringer herom), men MAP er vel at foretrække mht til tryk og bliver reguleringsresponset ikke en sjat hurtigere med MAP ?

Hvilken boks version vil du anbefale udfra det jeg har nævnt ?

På forhånd tak!

Hvad er dit argument for at lave fordelerløs tænding? Som du skriver det nu ser det ud som om du HAR fordelerbaseret tænding nu?

Man skal som udgangspunkt IKKE bygge fordelerløst anlæg på en motor der:
Ikke har det i forvejen
Eller der i nemhed kan bygges tilbage til fordeler.

Medmindre:
Man insisterer på løsningen af:
Kosmetiske grunde
For sjov?

Det giver i sig selv ikke nogen mereffekt, så overvej løsningen grundigt.Bliver nemt unødigt kompliceret.

Med Megasquirt så kører du MAP.

6cylindre, så vil du nok have fordel i mindst en flyback upgrade.

Se iøvrigt mail.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hvad er dit argument for at lave fordelerløs tænding? Som du skriver det nu ser det ud som om du HAR fordelerbaseret tænding nu?

Mine 2 eneste argumenter for, at skifte væk fra fordeleren er:

1. Jeg har grundlæggende noget imod fordeleren, jeg ser den som en reel kilde til nedbrud, men anerkender at den ikke har indvirkning på ydelsen.

2. Æstetik, det kunne være lækkert med et motorrum uden alle de HV kabler.

Som jeg selv antydede, er det ikke en væsentlig parameter for mig, at min motor bliver fordelerløs, så det er kun interessant, hvis du kunne sige at man nærmest fik det "oveni hatten"

HenrikGM skrev:
Med Megasquirt så kører du MAP.

OK, så er der ikke så meget at rafle om der!

HenrikGM skrev:
6cylindre, så vil du nok have fordel i mindst en flyback upgrade.

Flyback upgrade ?

Jeg påtænker iøvrigt, at bruge std dyserne, der efter min overbevisning er lavohms dyser. Har det konsekvenser for bestykningen af MS? Jeg syns at have læst om en mod, så MS kan drive lavohms dyser direkte og samtidig bibeholde præcisionen...

Titel:
Moderator

Det mod du har læst om til lavohmsdyser er flyback upgraden.

6dyser (lavohm) skal have flyback.

Jeg vil kraftigt fraråde dig at fjerne fordeleren, medmindre du har styr på hvad du laver.

Med fordeleren monteret, sammen med MS, så har den kun en fordelerfunktion, og ikke nogen styringsfunktion. Slitage er begrænset til gnisterosion af rotor og dæksel.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Jeg skriver lige denne besked, sådan for lige at i skal vide jeg ikke er faldet i tønden :)

Jeg sidder troligt hver dag og læser lidt videre på www.msefi.com , http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html og http://megasquirt.sf.net/extra/

Jeg tænker at firmwaren skal opgraderes til MSnS firmwaren, så MS´en også kan styre spark vha fordeler som vi jo blev enige om :wink:

Indtil videre er det ikke lykkedes mig, at finde ud af om 20i kan bruge mit 60-2 takthjul eller om jeg skal over i en af deres eksperimental versioner :? (hvilket jeg jo ikke nødvendigvis er synderlig stolt af)

Ellers er der ikke SÅ mange uafklarede ting endnu, jeg glæder mig som en lille knægt til at rode med det.

Jeg har besluttet mig for, at montere MS´en på bilen med min næsten originale motor, da jeg så kan få erfaringer med MS uden motoren også er en stor ubekendt.

Kommentarer modtages med kyshånd og vend endelig tilbage for updates i mit MS eventyr :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
20 i coden understøtter bestemt ikke mangetands koden, det kræver som min en 21 code, eller helst en 22 code, og så er vi over i alfa coder.
Hvis jeg skulde state forfra igen, Så vilde jeg nok starte med tændings delen, og slutte med benzin delen, På en standart motor. Jeg ved at det er den omvendte verden, i forhold til alle andre råd, men hvis man kan få den til at køre ordentlig med tændingsdelen, og standart sprøjt, inden man implementer benzin delen, er der meget tid der er sparet. specielt hvis man ikke har nogle brugbare tændingskurver at gå ud fra.
at gå direkte på en alfa code er hovedløst, og de burde kun bruges på systemer der kører, ellers ved man ikke om det er en fejl 40 der forhindre bilen i at starte, eller en fejl i coden.
Så skynd dig langsomt, og få mindst problemer.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Jeg er stadig en stor fortaler for en simpel triggerskive m. 2 tænder, og en gemen digital giver som sensor.

Virker hver gang, støjer aldrigt, og kan man tegne en cirkel, dele den med to linier igennem centrum, og skære efter en streg med en vinkelsliber, så er man selvhjulpen.

60-2 har ingen berettigelse IMO, men det er selvf. "nemt" at bruge en evt eksisterende sensor. "nemt" i gåsetegn, fordi der er noget opsætning til det, plus det faktum at det er betacode, i bedste fald.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Nå!

Så var jeg lige en tur forbi RH-Motorsport i lørdags til påsketræf :)

De er jo mægtig flinke deroppe og jeg fik da osse spurgt til mit projekt!

Som trigger blev jeg anbefalet, at bruge den strømfordeler som der sidder på den _helt_ gamle m20 motor, hvor den sidder på siden af blokken.

Det er en go´ gammeldaws type med vakum regulering og måske noget slyngelhalløj, så den skal jo nok lige åbnes og have disse funktioner sat ud af kraft. Men tilgengæld sidder der en VR sensor i den og 6 tænder. Det passer perfekt da den kører ved halv hastighed og der dermed er de 3 pulser pr omgang som MS har brug for, cylindrene sidder i 3 sæt fordelt på hver deres 120gr.. måske forklaret håbløst men håber i forstår.

Da det jo er det første MS projekt jeg indleder mig på og jeg er afhængig af bilen til hverdag, bygger jeg MS´en ind så der nemt kan skiftes imellem std ecu og MS´en... dermed har jeg mulighed for at trille på arb med std ecu, hvis alt skulle fejle pga fejl 40 med MS´en :wink:

Min gamle spjældhuskontakt har ikke TPS indbygget, men derimod en tomgangskontakt og fuldgaskontakt, så hvis jeg skal have en TPS der kan spille til begge ecu´er det jo nødvendigt med en TPS der kan det hele!
Den skulle være fundet, iflg RH sidder der sådan en type i e32 7serie med automatgear, så jeg har købt sådan en brugt fætter hos koed til en ganske fordelagtig pris (tak henrik)

ja det var så alt for denne gang, kommentarer modtages gerne :)

Titel:
Moderator

Og kommentarer skal du få.:-)

Du kan ikke uden videre bruge VRsensoren i fordeleren. En helt original MS kan ikke trigge på det signal.

Dernæst er der i nogle tilfælde lidt støjproblemer, idet det ikke er særligt smart at snuppe et så vigtigt signal som omdrejningssignalet, 3cm under det sted gnisten distribueres til den enkelte cylinder.

Men, det er ikke altid et problem. Hvis gnistgab, og tændingsdele er i tiptop stand er den type støj svjv ikke et problem.

Og, en original MS kan med et ganske lille "indgreb"(lidt ekstra stumper) bringes til at ville acceptere dit VR signal.

Godt du snusede en TPS op til små penge. De kan være ret så dyre, hvis spjældet er lidt specielt. :shock:

Jeg gentager måske mig selv, men jeg anbefaler dig stadigt at bruge en trigger fra krumptappen......Du får nogle fordele som du ikke kan skaffe dig med en oldgammel fordeler. Det er selvf. dit valg. :wink:

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Dernæst er der i nogle tilfælde lidt støjproblemer, idet det ikke er særligt smart at snuppe et så vigtigt signal som omdrejningssignalet, 3cm under det sted gnisten distribueres til den enkelte cylinder.

Ja det kan jeg godt sætte mig ind i, det var egentlig heller ikke min mening at bruge fordeleren til andet end at trigge MS med, da jeg har en udemærket fordeler placeret på mit knasthjul dog uden nogen form for sensor indbygget.

HenrikGM skrev:
Og, en original MS kan med et ganske lille "indgreb"(lidt ekstra stumper) bringes til at ville acceptere dit VR signal.

hvilken ændring er der her tale om ? Jeg har ledt omkring på MS hjemmesiden og msefi, men har ikke fundet noget der matchede mine ønsker endnu.... men måske har jeg bare ikke ledt godt nok...

HenrikGM skrev:
Jeg gentager måske mig selv, men jeg anbefaler dig stadigt at bruge en trigger fra krumptappen......Du får nogle fordele som du ikke kan skaffe dig med en oldgammel fordeler. Det er selvf. dit valg. :wink:

oooh, men jeg glemte jo helt at fortælle, at jeg til træffet var hjemme hos en rigtig m20 nørd :-) og at jeg der skaffede sådan en gl fordeler ganske gratis

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time