Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jul 2025, 21:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2005, 07:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten;

Du kan justere strømmen i spolen med en lille formodstand på spolen.

Har du den fornødne gnist, så kan det godt være en fordel at skrue lidt ned for blusset. Har før brugt modstandsværdier mellem 0,22 og 1ohm til det med succes.

Rigtigt ramt, så kører både spole og modul faktisk ganske "køligt".

Hvilken primærmodstand?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2005, 07:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Selve tændings systemet er et komplet originalt system fra en Volvo med hall giver, og det har virket upåklageligt i 3 år, så derfor mistanken om en komponent der er ved at blive dårlig.
Primær modstanden i spolen er specificeret til 0,9 ohm.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2005, 08:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ok, troede du havde samlet det af flere forskellige dele.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 12:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nu har den kørt uden problemer i en uge med et andet tændings modul, så jeg håber at det er slut med problemet.
Jeg har også påbegyndt monteringen af tomgangs motoren.
Billeder og en kort beskrivelse findes her
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=11806

Mvh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2005, 19:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Så fik jeg monteret tomgangs motoren i sidste wekkwnd, og resultatet var ingen gnist på tændrøret, efter lidt support fra henrik så var der gnist, men tænndingstidspunktet var helt forkert.
Resultatet var at jeg for første gang måtte finde et alternativt transportmiddel grundet motorstyringen.
Jeg fik det til at køre næste dag, dog ikke optimalt.
Jeg tror jeg er blevet ramt af 2 problemer, dels at den ikke kan køre under 2000 rpm når den er gennemvarm, og dels at den har fået givertidspunktet helt galt i halsen, og er meget ustabil.
Men nu har jeg 3 dage til at fejlsøge i.
Og jeg hat et scope, en anden Hall giver, en ny tændingsforstærker, og et andet MS, det sidste takket være Henrik.
Så problemte burde være til at løse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2005, 13:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er en lille ting jeg har manglet i lange tider.
En paralel målings boks.
Den består af 2 db 27 stik en han og en hun. lidt ledning, og måle udtag tydeligt makeret således at man ikke er i tvivl om hvad man måler.
Billede

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 21:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg blev lidt klogere i dag så forvirret, og tilsidst tror jeg jeg har fundet problemet.
Dagen startede fint fik sat et scope på signal ind og tændings signal ud.
resultat ca 10 ms i forskel på signalerne, hvor de burde være ens.
Ombyttede det gamle print til et nyt, efter ca 20 min stilstand.
Redultat Intet signal fra Hall giver, den ligger konstant til stel. Logiske konklusion defekt hallgiver, men NEJ :?
Koblede Hall giveren fra og havde stadig stel, hvor jeg skulde have min. 5v.
Klippede ledningen mellem sensor og pullup modstanden, og fik stadig 0v. :cry:
Fjernede det ekstra print til alle ekstra funktionerne, og monterede processoren på dens normale plads.
Og viola 5v på signalledningen fra hallgiveren, prøvede 2 gange mere, med forskellige MS print, og samme resultat.

Ps det skal siges at jeg har modeficeret bankesensor kredsen, tidligere for at kunne bruge indputtet fra APC en, og kan derfor have skadet printet permanent.
Men for mig at se så lægger ekstra printet en konstant stel ud på optokoblerens stel, som er mit signal fra Hallgiveren.
Banke sensoren er sat ud af drift lige pt bade hardware, og software mæssigt.

Men jeg bliver jo nok klogere i morgen, når jeg får flyttet lidt ledninger, og må undvære tomgangs motoren lige pt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Senest rettet af Morten VJ 15 maj 2005, 23:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 22:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten; jeg har smidt dig en mail.

Enten har jeg totalt misforstået hvad du mener, eller også kan du ikke bruge dine 10ms til noget. Det er ganske normalt, og faktisk en indikation af at MS virker.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 23:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Et scope billede.
Billede
Og en mere udførlig forklaring
Citat fra mail:
Her er hvad jeg mener

Trigger går høj 70grader før og lav 10 grader før bdtc. Ses som det lille udsving på billedet.

Jeg låser nu tændings mappet på 10 grader bdtc, og kanal b den høje burde lægge til lav sammenfaldene med krumtapsgiveren.

Tændings Modulet laver en gnist ved stel.

Laver en lille krigsdans tager et billede og sender en mail. Hvorefter jeg kun skifter hoved print, resultat intet omdrejnings signal. Der er konstant stel på Hall giver signalet. Konklusion død Hall giver. Sender endnu én mail, og går ud for at prøve den anden sensor stadig 0v. frakobler alle sensore og stadig 0v.

Frakobler alle stik til ms og viola 12v.

Tilkobler ms igen montere ny processor, brænder ny firmware, og tilhørende software 0v.

Afmontere ekstra printet, og monterer den gamle prosessor, og pludselig er der 5v. som der skal være.

Disse målinger er foretaget direkte efter pullup modstanden, og på stikket til ms.

Ledningen ud til Hall sensoren var klippet på det tidspunkt, således at ms kun så en spænding på 12v via en 1,2 Kohms modstand.

Derfor en underligt ekstra prints opførsel.



Resten følger i morgen når jeg har reetableret mine lednings forbindelser.



MVH



Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 15:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
målte lidt hist, og pist idag.
1 en hallgiver med en periodisk fejl.
2. ekstra printet har pakket sammen, og gået dødt. næsten med gareti min egen fejl.
3. grundet 2 er der et eller andet galt med processoren Begge 2 :(
Fik lidt liv i en, og med 24i9 coden kan den da køre accepeltabelt.
Starter perfekt kører fint indtil den når 3000 rpm, og 110 kpa hvor den sætter kortvarigt ud, for derefter at fortsætte som intet var hændt.
Dog stadig med en trigger angel på 90 hvor den burde være 70, ved alt andet derunder, og den vil ikke starte, eller har en sindsyg tænding.
Det var så historien for idag :wink:

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team