Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 21:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 apr 2005, 11:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Indlæg: 108
Geografisk sted: Roskilde
I forbindelse med lidt ombygning af min Mi16 (1.9) overvejer jeg at montere MS. Til at starte med vil jeg montere det på standard motoren og så efterfølgende bygge turbo på, når jeg er blevet fortrolig med det. Vil det kunne lade sig gøre, uden at jeg skal skifte noget rent fysisk i MS?

Og hvad er der behov for af sensorer på en motor som min? Jeg ved at der stort set ikke behøves exstra sensorer på en Uno Turbo, men er ikke klar over hvordan det forholder sig med min nuværende bil. Er der nogen der kan fortælle mig om dette?

_________________
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 maj 2005, 14:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Fabritius skrev:
I forbindelse med lidt ombygning af min Mi16 (1.9) overvejer jeg at montere MS. Til at starte med vil jeg montere det på standard motoren og så efterfølgende bygge turbo på, når jeg er blevet fortrolig med det. Vil det kunne lade sig gøre, uden at jeg skal skifte noget rent fysisk i MS?

Og hvad er der behov for af sensorer på en motor som min? Jeg ved at der stort set ikke behøves exstra sensorer på en Uno Turbo, men er ikke klar over hvordan det forholder sig med min nuværende bil. Er der nogen der kan fortælle mig om dette?


Et lidt sent svar. Men vi skal i gang med en 205 1,9 GTi'er..

Vi regner med en vand temp føler, og en luft temp føler, TPS, samt lambda. MAP sidder i boksen, ihvertfald på dem fra HenrikGM. Man kan være heldig at de eksisterende vand temp, og TPS passer, men vi har ikke fået målt dem igennem endnu.

Du kan sagtens skifte til turbo, uden af ændre noget i MS

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2005, 16:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Hvis motoren har de nødvendige sensorer (IAT og CLT) er der absolut ingen grund til at montere andre for at få MS til at køre.....

De skal måles v. tre ref-punkter (0, 50 og 100 grader eks.) plot værdierne ind i EasyTherm og upload til MS. Så er du kørende...

Alternativt kan du skifte reference-modstandene (2,49k) med nogle med den værdi sensorerne har ved 25 grader. Derved får du kalibreret ved ét punkt men kurvens hældning er der så ikke rigtigt styr på (håber ikke det blev for 'mystisk').

Håber det lagde lidt klarhed over det.

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2005, 19:43 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Jeg tror Claus håber på, at nogen kan fortælle ham, om der sidder de følere på hans bil som er påkrævet, eller hvilke han skal ud og anskaffe sig for at kunne montere det.?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 12:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du har sandsynligvis alle sensorer på motoren allerede, men ellers er det ikke noget der koster alverden.

Det vil 99% sikkert ikke kræve nogen fysisk udskiftning, men en software ændring er nødvendig. Ikke særligt svært.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 13:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Indlæg: 108
Geografisk sted: Roskilde
Spørgsmålet gik ganske rigtigt på hvor mange af sensorerne der allerede var på min motor og om mine nuværende er kompatible med MS.

Jeg går ud fra at jeg mangler en lambdasonda, da bilen er uden kat, men ellers er jeg ikke klar over hvad der skal bruges og hvad der mangler. Det lyder dog meget lovende indtil videre, så jeg må hellere få gravet lidt dybere i stoffet omkring MS og komme igang med at bygge.

_________________
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 21:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Nu kan kan jeg ikke huske om din kører med indu-giver eller CPS, men hvis det er CPS skal du lave om på signalet, så det istedet for 60-2 kommer til at hedde 36-1(Ford tænding), Henrik GM ret mig vis jeg er helt i hampen!

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 22:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Orv, vi skal lige have det på det rene: Kører den maskine med fordeler baseret tænding eller med wasted-spark?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 maj 2005, 23:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jul 2003, 21:59
Indlæg: 304
Geografisk sted: Sønderjylland
fordeler.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2005, 07:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ok, hvis den kører med fordeler, så er langt det nemmeste at montere et totands "tandhjul" på krumptappen, og så en passende sensor på. Det er støjfrit hver gang, og meget nemt at lave + man slipper for at skulle decode et evt 36-1 tandhjul.

Der er næsten altid en smule knas med at tage signalet inde i fordeleren, da man jo har 30-40 kilovolt lige 5cm over signalet. Dette er krumptappen jo helt fri for, plus man får sig lidt ekstra præcision ved at hente signalet direkte.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team