Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 21:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
I forbindelse med lidt ombygning af min Mi16 (1.9) overvejer jeg at montere MS. Til at starte med vil jeg montere det på standard motoren og så efterfølgende bygge turbo på, når jeg er blevet fortrolig med det. Vil det kunne lade sig gøre, uden at jeg skal skifte noget rent fysisk i MS?

Og hvad er der behov for af sensorer på en motor som min? Jeg ved at der stort set ikke behøves exstra sensorer på en Uno Turbo, men er ikke klar over hvordan det forholder sig med min nuværende bil. Er der nogen der kan fortælle mig om dette?

Smoke tires
Not drugs

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Fabritius skrev:
I forbindelse med lidt ombygning af min Mi16 (1.9) overvejer jeg at montere MS. Til at starte med vil jeg montere det på standard motoren og så efterfølgende bygge turbo på, når jeg er blevet fortrolig med det. Vil det kunne lade sig gøre, uden at jeg skal skifte noget rent fysisk i MS?

Og hvad er der behov for af sensorer på en motor som min? Jeg ved at der stort set ikke behøves exstra sensorer på en Uno Turbo, men er ikke klar over hvordan det forholder sig med min nuværende bil. Er der nogen der kan fortælle mig om dette?

Et lidt sent svar. Men vi skal i gang med en 205 1,9 GTi'er..

Vi regner med en vand temp føler, og en luft temp føler, TPS, samt lambda. MAP sidder i boksen, ihvertfald på dem fra HenrikGM. Man kan være heldig at de eksisterende vand temp, og TPS passer, men vi har ikke fået målt dem igennem endnu.

Du kan sagtens skifte til turbo, uden af ændre noget i MS

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hvis motoren har de nødvendige sensorer (IAT og CLT) er der absolut ingen grund til at montere andre for at få MS til at køre.....

De skal måles v. tre ref-punkter (0, 50 og 100 grader eks.) plot værdierne ind i EasyTherm og upload til MS. Så er du kørende...

Alternativt kan du skifte reference-modstandene (2,49k) med nogle med den værdi sensorerne har ved 25 grader. Derved får du kalibreret ved ét punkt men kurvens hældning er der så ikke rigtigt styr på (håber ikke det blev for 'mystisk').

Håber det lagde lidt klarhed over det.

Mvh
Nolan

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Jeg tror Claus håber på, at nogen kan fortælle ham, om der sidder de følere på hans bil som er påkrævet, eller hvilke han skal ud og anskaffe sig for at kunne montere det.?

Titel:
Moderator

Du har sandsynligvis alle sensorer på motoren allerede, men ellers er det ikke noget der koster alverden.

Det vil 99% sikkert ikke kræve nogen fysisk udskiftning, men en software ændring er nødvendig. Ikke særligt svært.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Spørgsmålet gik ganske rigtigt på hvor mange af sensorerne der allerede var på min motor og om mine nuværende er kompatible med MS.

Jeg går ud fra at jeg mangler en lambdasonda, da bilen er uden kat, men ellers er jeg ikke klar over hvad der skal bruges og hvad der mangler. Det lyder dog meget lovende indtil videre, så jeg må hellere få gravet lidt dybere i stoffet omkring MS og komme igang med at bygge.

Smoke tires
Not drugs

Titel:
Mester Medlem

Nu kan kan jeg ikke huske om din kører med indu-giver eller CPS, men hvis det er CPS skal du lave om på signalet, så det istedet for 60-2 kommer til at hedde 36-1(Ford tænding), Henrik GM ret mig vis jeg er helt i hampen!

Titel:
Moderator

Orv, vi skal lige have det på det rene: Kører den maskine med fordeler baseret tænding eller med wasted-spark?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
fordeler.

Titel:
Moderator

Ok, hvis den kører med fordeler, så er langt det nemmeste at montere et totands "tandhjul" på krumptappen, og så en passende sensor på. Det er støjfrit hver gang, og meget nemt at lave + man slipper for at skulle decode et evt 36-1 tandhjul.

Der er næsten altid en smule knas med at tage signalet inde i fordeleren, da man jo har 30-40 kilovolt lige 5cm over signalet. Dette er krumptappen jo helt fri for, plus man får sig lidt ekstra præcision ved at hente signalet direkte.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time