Evolution skrev:
Når man sprøjter en vandtåge ind i motoren, kommer der også flere ilt-molekyler med ind og jo flere ilt-molekyler du kan få ind i cyllinderen, desto mere effekt kan man få ud af den, ligesom man gør med trykladning. Men et er teori et andet er praksis. Det virker på en trykladet bil, fordi vandet køler, men også udleder mere ilt, men virker det også på en sugemotor?
Lattergas udgør nøjagtigt det samme, det er bare meget kraftigere.
Jeg har også tænkt på at blande vand med ethanol og sprøjte det ind som en tåge. Ethanol køler nemlig ekstremt godt og brænder også rigtig godt, men jeg vil jo heller ikke skade motoren...
Hvis der er nogen som har erfaringer med vandindsprøjtning på N/A biler, må vedkommende godt skrive på
evolution@toyotaklub.dkIsær om hvordan man laver dysserne, da jeg jo skal bruge 4 til spjældhuse.
Hrmph...
Har du drukket af natpotten?
1: Vandtåge indeholder _IKKE_ ilt i fri form. Vand består af ilt og brint, og skulle jo egentligt være særdeles eksplosivt. Nu er der bare den lille snedige detajle omkring vand at det egentligt ER brændt af. Derfor får du ikke din frie ilt.....
2: lattergas gør SLET IKKE det samme. Lattergas har et iltmolekyle som er relativt løst bundet, og DERFOR kan det frigøres, og medvirke til forbrænding.
Slet ikke samme situation med vand, idet vandets iltmolekyle er stærkt bundet til brinten, og ikke fraspalter v. normale temperaturer.
Typisk skal du på en temperatur omkring de 3000grader celsius for at fraspalte 2% af den bundne ilt i en given vandtåge.
Køler ethanol godt sammenlignet med vand??
Hint: Tag lige en kemisk tabel og slå ethanol op, og kig under fordampningsvarme. Ethanolen (frit efter huskeren) kan trække under 20% af hvad vand kan trække.
Typisk så tilsætter man ethanol til vand i et fortvivlet forsøg på at redde nogle af de hestekræfter som vandet lige har ædt.
Vandindsprøjtning er godt til sådan en motor:
Gammel konstruktion, voldsænket kompforhold,for lille IC,for langsom forbrænding,for ineffektiv turbolader, og sidst men ikke mindst: Nul styring på hverken tænding eller brændstof.
Der var nogle få saab99turbo der kom med vandindsprøjtning ab fabrik.
Vel omkring -75 eller so.
Der er jo løbet en del mere vand(fangede i den gutter?

) i åen imellem tiden, og den stort set totalte mangel på succeshistorier omkring vandindsprøjtning burde tale for sig selv. Eller?
Eneste brugbare option er som jeg ser det at lave et system der meget præcist doserer vand til luften, og med præcist, så snakker vi altså ikke om en gammel sprinklerpumpe, og sprinklerdyserne fra den gamle cortina bag skuret, styret af en pressostat....
Men hellerikke her er feks internettet overrendt af succeshistorier. Der er mange der skriver om det, mange der angiveligt har prøvet det, men så er det også slut...
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!