Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 06:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 maj 2005, 01:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
min ms resetter sploratisk der kan gå timer hvor den ikke gør det og så lige pludslig gør den det 3 gange på 1 min
specielt ved halv gas 2500 rpm, det virker belastnings afhengigt så det er jo nog en spike fra tændingssystemet.
har sat store ferrit ringe på ledningerne til tændings modulet og til ms'en og det virkede faktisk som om det blev bedre ,
og så alligeveld her til aften gjorde den det igen øv nogle forslag??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 06:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En datalog vilde jo hjælpe.
har du nogle underlige værdier?
Hvordan er tændings systemet støjdæmpet?
forsynings spændingen til MS er den ok?
deler den + med tændings systemet?

Der er mange muligheder :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 10:04 
Hvis du tager signalet fra en gm hei eller platin fordeler får du problemet da den ikke leverer et rent 12v signal på tach siden. Jeg har lige haft oscilloscop på min hei.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 11:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Morten VJ skrev:
En datalog vilde jo hjælpe. det har jeg!

har du nogle underlige værdier? nogle få spikes på temp sensoren (lm35).

Hvordan er tændings systemet støjdæmpet? med 22 v transsorbe flere condensatore og nu også ferrit kerne.

forsynings spændingen til MS er den ok? det tror jeg det var det første jeg tjækkede men er ikke helt sikker skal ha scop på senere idag.

deler den + med tændings systemet? ja på et eller andet tidspungt gør den vel tror faktisk at de deler et relæ så det tjekker jeg senere idag.

Der er mange muligheder :wink:

MVH

Morten


tjæk... vænder tilbage.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 11:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
jj skrev:
Hvis du tager signalet fra en gm hei eller platin fordeler får du problemet da den ikke leverer et rent 12v signal på tach siden. Jeg har lige haft oscilloscop på min hei.


rent 12 volt signal ----- ikke forstået------ dr ma da være nogle pulser ellers er der jo ingen information.


jeg køre med cranktrikker. http://www.wroum.dk/glenn/ms/mscranktrig.htm
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 12:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Falfa
Jeg mente høøhspændings siden af tændings anlæget. Hvorgan er det støjdæmpet.
Send loggen til mig og jeg vil se om jeg kan finde noget mærkeligt :wink:
spikes på temp sensorene kan tyde på en dårlig stel, eller +.

En cranktigger med et hall element er nok det mest stabile der findes.
Jeg har ikke haft spikes, i meget lang tid, de er desværre vendt tilbage, meget sporadisk, og jeg arbejder på at finde problemet.
Jeg har aldrig haft resets, medmindre jeg har slukket motoren :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 13:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Falfa; er strømforsyningsdelen i dit MS bygget efter originale specifikationer?(med tantallytter, og hele svineriet?) Eller har du "snydt" lidt og brugt lidt billigere komponenter?

Resets kan komme som følge af store belastninger der slår igennem strømforsyningen, feks hvis generatorens laderelæ er i udu....:-)

Eller hvis du switcher en stor induktiv last, feks en stor elblæser.

yderligere kan resets komme som følge af ledningsføring tæt på hsp kabler, ledningsføring omkring generator, defekte ensretterdioder i generator, og sikkert flere jeg ikke kan huske pt.

Prøv som forsøg at smide en 1000uf/50V lyt på din spændingsregulator.

Hvis du har muligheden, så er et skop med "hold" funktion lækkert. Mål på cranktriggeren og 12voltsforsyningen til mosfetdriveren, og lad "hold" eller "record" blive aktiveret af resettet. Mål evt direkte på CPU benet.

Nogen har haft held med at give CPUen noget mere afkobling på printet. Måske forsøget værd.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 15:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
TAK for den store tilbagemælling!

har netop skild ms'em ad og set til min overraskelse at d1 d2 d3 d4 mangler ???????? (har jo købt ms'en brugt af en her på siden )
de bliver monteret nu og jeg montere samtidigt en større cap ved c 15 og en 2ohm i serie med d13.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 16:07 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis du monterer D1D2D3D4 så bør du nok vælge 5,6V Zener. 5,1 har det med at begynde at led liige tidligt nok.

Disse dioder er et levn fra gammel tid. CPUen har faktisk en bedre beskyttelse indbygget ab fabrik, derfor undlades disse ofte idag.

De 2ohm er for så vidt godt nok. Gå evt. ned i sikringsstørrelse før ms. Feks til 500mA.

Originalt er de to lytter C15C16 tantallytter. Dyre, ja, men også gode til det formål de sidder der for. Udskift dem ikke(hvis de er der), men monter samtidigt parallelt over C15 en større ladelyt.

Hvis det gør en forskel, så har du noget i ledningsnettet der larmer, og det bør du nok finde.

Prøv evt at smide en drosselspole i serie, feks lige efter sikringen. De er gode til at kvæle larm...

Håber det kan hjælpe dig.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 22:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:

Hvis det gør en forskel, så har du noget i ledningsnettet der larmer, og det bør du nok finde.

Håber det kan hjælpe dig.


Find for guds skyld årsagen til larmen, istedet for at maskere den, det er tegn på en komponent der er ved at stå af, og det bliver med garenti værre.
Min grundregel på gamle biler der konverteres til sprøjt.
1. støjdæmp tændingssytemet. tændrør-kabler.
2. generator- batteri, hvad med laderelæet er det mekanisk på såddan en svend.
3 brug kun støjdæmpede arbejdsrelæer.
4. rens- kontroller- opgrader alle stelforbindelser.
5.Ditto for + forbindelserne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team