Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 11:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
duckstardeluxe skrev:
Jakob Hansen skrev:
Hvis den måde der er vist på tegnigen er den rigtige måde at montere en bleed valve på, hvorfor laver man så det ben der lufte ud til det fri rillet?

Fordi man i visse tilfælde vil montere ventilen i kabinen, og dermed have behov for at lede det flow man "bleeder" ud til motorrummet igen (der kommer jævnt meget luft igennem og dermed både lugt og især suselyde er noget man gerne vil af med.)

Jakob Hansen skrev:
Jeg har læst omkring at man med fordel vil kunne lave slangerne der kommer fra henholdsvis turbo og actuator meget lange (1m), da dette vil resultere i mere præcis styring vha. bleed valve samtidig med at lydetrykket kommer hurtigere. Er der nogen der kan forklare mig det.

Præcis styring, mnjaeøeh, årsagen til at montere ekstra lange slanger er for at undgå begrebet "wastegate creep". De ekstra lange slanger vil forsinke tiden før wastegaten "ser" tryk, og dermed begynder at åbne. Ved at forsinke trykket vil wastegaten være helt lukket indtil trykket når gennem slangerne, og du vil derfor opleve en hurtigere spooluptid, sammenlignet med standard styring.

Mange tak for svaret. Grunden til at jeg er lidt intereseret i det her bleed valve, er at jeg har en RST som jeg roder lidt med.

Indtil nu har jeg monteret en større I/ C og kørt med ca. 0,8 bar. Men min actuator er for slap så under acceleration varier den med ca. 0,1 bar (det er meget tydeligt at det er actuatoren den er gal med).

Nu har jeg så fået fat i en meget strammere actuator i alu og det hele, rigtig lækker, og som har siddet på en RST før.
Men med den på går min bil op og lader 1,5 bar før tænding kappes i boksen. "Fint" tænker jeg så, så regulerer jeg den bare den med den noget tillempede bleed valve jeg har i kabinen (som den tidligere ejer havde monteret), men den virker ikke! Uanset om jeg drejer helt mod højre eller venstre er resultatet det samme - 1,5 bar og tænding kappes.

Så prøvede jeg at løsne actuator stangen lidt, men det bedste jeg opnåede var at lade trykket først kom ved 4000 omdr. og så gentog histprien med 1,5 bar sog ellers.

Så nu vil jeg prøve at pille den gamle bleed valve af og montere sådan en som jeg har linket et billede af.
Tror du det er den rigtige løsning? Jeg ønsker at køre med 1,0 bar, da jeg har standart motorstyrring

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Jakob Hansen skrev:
Nu har jeg så fået fat i en meget strammere actuator i alu og det hele, rigtig lækker, og som har siddet på en RST før.
Men med den på går min bil op og lader 1,5 bar før tænding kappes i boksen. "Fint" tænker jeg så, så regulerer jeg den bare den med den noget tillempede bleed valve jeg har i kabinen (som den tidligere ejer havde monteret), men den virker ikke! Uanset om jeg drejer helt mod højre eller venstre er resultatet det samme - 1,5 bar og tænding kappes.
Øhh, du kan ikke justere ladetryk ned med en bleedvalve. Når ventilen er lukket, svarer det jo bare til at slangen sidder på normal vis.

Bleed ventilen er til at hæve trykket med, da den lader luften by-passe actuatoren ;)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jakob Hansen skrev:
Tror du det er den rigtige løsning? Jeg ønsker at køre med 1,0 bar, da jeg har standart motorstyrring

Den rigtige løsning er at sikre sig at kværnen får saft nok ved det ladetryk man bestemmer sig. En tur på et rullefelt og lidt indstilling af hhv. aktuator plus et lille t-stykke med to lange slanger tilsluttet tryksiden af laderen plus aktuatoren vil nok være det bedste. På min egen turbokværn er ladetrykket på 0,7-0,75 bar så sikkert som amen i kirken uanset gear og belastning.

Jeg er dermed IKKE tilhænger af en løsning med justerbar tryk fra kabine eller motorrum. Ladetrykket er i mine øjne noget man får bestemt ifb. med indkøringen af motorstyring og så roder man ikke mere med det. Basta.

Ladetrykket er på min bestemt af justeringen på aktuatoren, samt et lille t-stykke i plastic (til 3 kroner..) tilsluttet trykside af lader og aktuator med en lille meters slange til hver studs. På den måde varierer trykket ikke ret meget i de forskellige gear, ligesom ladetrykket holder fra de omdrejninger det opnås til begrænser. På kurven herunder kan ladetrykkets udvikling let ses..

Motoren er en 1,2 liters 16v med en Garrett Tb02

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Att. Duckstar og Carsten:

Hvis vi siger at jeg ikke kører den ind på rullefelt og alt det der. Vil den bedste løsning for mig så være at fjerne alt det bleed valve jeg har (ligner nogen en vvs mand har monteret) som sidder på kryds og tværs i motorrummet.

Og så ellers få monteret en fjeder i min fine actuator, der passer på et ladetryk omkring 0,9-1,0 bar?

Jeg går udfra at det er fjereden i aktuatoren der er alt for stram, når ladetrykket farer op på 1,5 bar (og ville fortsætte hvis ikke tændingen blev brudt). Det undrer mig bare at fjerderen skulle være for stram, når når actuatoren har siddet på en identisk bil, som kørte med 0,7 bar, men når jeg sætter den over på min egen RST så kører den pludelig 1,5 bar...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Er du sikker på dit bleed ikke bare er alt alt for stort?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

duckstardeluxe skrev:
Er du sikker på dit bleed ikke bare er alt alt for stort?

Jo, det har du nok ret i. Det forklarer jo også hvorfor min gamle actuator "svingende" under acceleration - bleedet har jo bedt om at køre med meget mere ladetryk, men actuatoren har kun kunnet klare omkring 0,8 bar.

Nu har jeg så sat en strammere actuator på og igen beder bleedet om mere ladetryk - dette kan actuatoren godt holde, men nu er det så motorstyrringen der går ind og kapper tændingen.

Men hvis du vidste hvordan jeg var sat sammen, altså bleed ventilen, så forstår du det godt. Der er tale om et mix af plstic slanger og armerede slanger der er TAPET sammen med gaffatape...

Jeg tror jeg køber en ny bleed valve og skrotter den gamle sammen med slangerne.
Ang. slanger: hvilke slanger er at fortrække? Jeg tænker på diameter og materiale. Skal det kunne holde til både tryk og vacuum eller kun det ene?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jakob Hansen skrev:
Jeg tror jeg køber en ny bleed valve og skrotter den gamle sammen med slangerne.

Nøjes med et plastic t-stykke, køb en håndfuld med 1 til 3 mm. hul og find en der passer.. De justerbare er også gode, men dyre set i forhold til.. og når du engang har justeret den ind skal du jo helst ikke rode mere med ladetrykket.

Jakob Hansen skrev:
Ang. slanger: hvilke slanger er at fortrække? Jeg tænker på diameter og materiale. Skal det kunne holde til både tryk og vacuum eller kun det ene?

Jeg bruger alm. vacuumslange fra Høyer, det fås i metermål. 3 mm. indvendig diameter, passer på de t-stykker jeg bruger og på trykudtaget samt aktuator studs. Det koster omkring 6 kr. meteren og holder fint til både vacuum og tryk..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

duckstardeluxe skrev:
Jakob Hansen skrev:

Nøjes med et plastic t-stykke, køb en håndfuld med 1 til 3 mm. hul og find en der passer.. De justerbare er også gode, men dyre set i forhold til.. og når du engang har justeret den ind skal du jo helst ikke rode mere med ladetrykket.

Jakob Hansen skrev:

Jeg bruger alm. vacuumslange fra Høyer, det fås i metermål. 3 mm. indvendig diameter, passer på de t-stykker jeg bruger og på trykudtaget samt aktuator studs. Det koster omkring 6 kr. meteren og holder fint til både vacuum og tryk..

Okay, jeg tror efterhånden jeg har fået svar på mine spørsmål (samt fundet ud af hvordan en bleed valve virker). Jeg takker mange gange for hjælpen :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Bare enn lille ting:
Jeg ved godt at man kan købe MANGE t-stykker for samme pris som en bleed valve, MEN:
Hvis jeg nu alligevel vil købe en, er den man kan købe her på powerpage (denne-> http://www.powerpage.dk/produkter/pic/ladereg.jpg) så anbefalelsesværdig? Den koster 275+fragt for en til montering i motorrummet.

Alternativt har jeg fundet denne -> http://www.secretpower.dk//index.php?show=produkter&vareid=52&varegrp=18 på secretpower´s hp til 320kr +fragt.

Endelig har set set flere som koster over 1000 kr, men det er mere end hvad jeg vil ofre...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har selv kørt med en magen til den fra SecretPower. Dog købt på powerpage til samme pris som den blå. Den fungerede ganske udemærket og var nem at indstille. Samtidig holdt dne justeringen godt.

Smoke tires
Not drugs

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time