Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 12:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin

Tag evt. fat i jørgen agergaard og hør om hans erfaringer mht motorblokken, gearkasse og trækaklser. Han er manden at spørge omkring det. Jeg mener det er en alublok den kører med. Han kan ligeledes fortælle dig lidt om standard indmaden, mht, stemplerne, krumtap osv.

Du er selv inde på problemet omkring forhjulstræk. Det er en tung bil og ved +350 tror jeg du vil få problemer med vejgrebet. Jeg har selv kørt en del i en standar 210hk udgave og i de første 2 gear havde den gevaldige tendenser til at hoppe og danse inden den fik fat.

En anden mulighed var at tage den nemme løsning og se om den kan holde til f.eks 0,8 bar med nedsat kompression (evt. vha specielle toppakninger). Så skulle der også være basis for en god portion hk - det er trodsalt en 3.0 V6 med standard 210hk (ved standard kompression).

Så er du jo startet for lidt mindre penge og arbejde - turbomanifoldene (det er vmotor, så jeg tror ikke du kommer uden om bi-turbo) turboladere, motorstyring, intercooler osv. Så kan du jo altid herefter splitte motoren ad i atomer og montere de hundedyre hks stumper mm., hvis motoren skal have mere ladetryk og blokken, krumtap mm. ellers kan holde til det.

Jeg tror jeg ville skule lidt til V6 bi-turbo dieseludgaven. Jeg kender ikke noget til den, men prøvede lige for sjov at søge lidt på nettet på peugeot + bi-turbo og diesel bi-turbo popper frem over det hele. Hvis du er heldig kan du genbruge f.eks. krumtap, stempler og ikke mindst biturbomanifoldene. Som jeg lige kunne se har den 204 hk og 400 nm, så krumtap, stempler, kobling og gearkasse må umiddelbart kunne tåle nogle tæsk. Det ved Jørgen Agergaard sikkert meget mere om.

Måske det var en mulighed at starte her... :wink:

Mvh Jakob

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Ikke for at hænge mig i detaljer, men HKS laver slet ikke knaster til en motor som din.

Smoke tires
Not drugs

Titel:
Hej,

Jeg ringer til Jørgen Agergaard i dag, så jeg kan få nogle ting sat på plads. Det er åbenlyst at jeg mangler meget forarbejde, men man skal jo starte et sted og jeg valgte at starte her:)

Jeg siger mange tak for de gode råd mm. Og vender tilbage med Jørgen Agergaards svar:)
h
Mvh Emil

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
emil skrev:
Hej,

Jeg ringer til Jørgen Agergaard i dag, så jeg kan få nogle ting sat på plads. Det er åbenlyst at jeg mangler meget forarbejde, men man skal jo starte et sted og jeg valgte at starte her:)

Jeg siger mange tak for de gode råd mm. Og vender tilbage med Jørgen Agergaards svar:)
h
Mvh Emil

Man kan jo sige at du valgte et fornuftigt sted at starte :) Det kan godt være at du havde fejlvurderet nogle ting, men så er det godt at folk herinde kan vejlede lidt og pege dig i retning af mere kompetente folk.

Det havde straks været værre, hvis du havde købt tingene i USA og bagefter havde søgt hjælp, da tingene ikke spillede som de skulle.

Smoke tires
Not drugs

Titel:
jeg så havde det først gået galt, men det kunne jeg dog heller ikke finde på at gøre.

Det bliver godt nok hurtigt et meget større projekt end først antaget.

Mvh Emil

Titel:
Admin
Admin

emil skrev:
..... men man skal jo starte et sted og jeg valgte at starte her:)

Som sagt - lad os få nogle flere peugeot turbo projekter :D

emil skrev:

Mvh Emil

Post endelig lidt info fra hans side om den motor :)

Titel:
Det bliver noget tyndt med info fra Jørgen Agergaard, jeg ringede til ham på et nr. inde fra hi-speed.dk.
Jeg kom desværre ikke til at snakke med Jørgen, men med en anden mand, han sagde at Peugeot motor generelt ikke er så stærke. Så han mente at krumtap, gearkassen, trækaksler ikke ville holde til 400hk. Han sagde også at de ikke havde så meget erfaring om netop 3.0 v6 udgaven, så han forslog mig at snakke med som hed Carsten som havde et kompresser tunings firma. Er det nogen der kender noget til det?

Det var desværre ikke lige det svar jeg havde håbet.

Mvh Emil

Titel:
Admin
Admin

Ja, han er ikke nem at få fat på!

Jeg kender ikke nogen carsten med et kompressor firma. Der er kolstrup tuning / rotrex, men han hedder ikke carsten og gør heller ikke i peugeot.

Hvis det var mig ville jeg starte med standard indmad og sænket kompression og 0.8 i tryk og se hvor langt op den lander. Herefter afhængig af temperament/holdbarhed kan du jo give den mere eller evt. skifte ud til dieselindmad, kobling og gearkasse. Spurgte du iøvrigt om V6 dieseldelene evt. passer over på V6 benzin ? Det er langt billigere og kan jo som sagt standard holde til 400Nm, hvilket rækker til en del benzin hk :wink:

Mvh Jakob

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
Spurgte du iøvrigt om V6 dieseldelene evt. passer over på V6 benzin ? Det er langt billigere og kan jo som sagt standard holde til 400Nm, hvilket rækker til en del benzin hk :wink:

Mvh Jakob

Ja, men det kræver jo at dieselstumperne kan tåle det højere omdrejningstal, ellers er du temmeligt meget ligevidt.

400Nm er iøvrigt 400Nm uanset om de sidder i en gummiged, eller en motorcykel, uanset om det er diesel,methanol, eller bensin, så er 400Nm stadigt 400Nm. Laver dieselen 400Nm v. 3000rpm, så skal bensinen jo kunne matche dette,PLUS kunne tage feks 50% flere omdrejninger uden af miste moment for at få 50% mere effekt.

Dieselstumper er generelt noget hø til en bensinmotor.......Masser af de stumper er lavet til dieselforbrændingen karakteristik, og er egentligt ikke særligt egnede til bensinforbrænding. Bevares, det kan være en poor man's solution i mangel af bedre løsninger.

De 400nm v. 3000rpm er 170hk, så du skal altså have dieselstumperne blokket op på feks 530Nm v. 6000rpm for at få dine 450hk. Måske en ide med lidt ekstra afbalancering ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

Du har helt ret - dårligt formuleret mht. moment. Men 350hk og ca. 415 Nm er også en god start for en forhjulstrukket.
Iøvrigt er specielt dieselkrumtapperne meget brugt til volumeforøgelse i bensin sugemotorene hos psa motorene (og turbo). Se f.eks. mads's tidligere XU10Jxxx turbo under projekter - den havde 2.1 dieselkrumtap for at få de 2.2 L og kørte med diesellejer. Jeg har umiddelbart ikke hørt om problemer med omdrejninger, men jeg kan jo tage fejl :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time