luske skrev:
det med at kaste benz bagud er vel også værrer på karburatormotore en på motore med sprøjt , fordi at med sprøjt skyder dysen kun hvad den er programmeret til hvorimod at en karburator groft set virker begge veje
(trykbølgen der rammer ventilen og dermed vender vil derfor trække benzin med ud af karburatorens dyser en gang til så bagblæset groft set bliver størrer end mængden der ellers er brug for pr abejdstakt)
det er også derfor at motorer med (for) store karburatore ikke vil acceptere fuld spjældåbning ved lave omdr. og derfor ottetakter (som ved meget for fed dysning) men sagtens kan trække helt hysterisk ved høje omdr. uden at detonere eller banke og ryge sort, hvorimod motorer med sprøjt som regel er bedre styret (TPS+omdr.+tænding+lufttemp+luftfugtighed) og har lettere ved at tage gassen helt nede fra
ehh det er sq lidt svært at omdanne det til skrift men håber det er med til at give et billede af fænomenet

MVH Luske
Ja det er helt klart at fænomenet er mere udtalt på karburatorer.
Men sprøjtet med den ovennævnte dyseplacering er også udsat.
Da man nødvendigvis bliver nød til at kompensere med mere benz ved lave lufthastigheder, da der altid er en hvis mængde benzin der falder ud, og sætter sig på manifold væggene.
Et for stort spjæld er et for stort spjæld.
At man bedre kan camuflere et for stort spjæld med indsprøjtning ændrer intet på dette faktum.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html