Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 10:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 dec 2005, 17:41 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej folkens..

Jeg som stadig er lidt novice på tuningsområdet, har et lille og måske simpelt spørgsmål.

I min Volvo 245 ligger der en B230FX motor, som standard er med 531 topstykke og VX knast. Denne VX knast har en duration på 245,4 grader på indsugningssiden og 236,2 grader på indsugningssiden.

Hvis man nu fremtryller en knast fra www.kgtrimning.com som hedder KG001 og er på 290 grader og lægger den i min B230FX motor, kan det så komme til at køre? Sagt på en dum måde "finder indsprøjtningen ud af det?"

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2005, 18:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Volvo-Dennis skrev:
Hej folkens..

Jeg som stadig er lidt novice på tuningsområdet, har et lille og måske simpelt spørgsmål.

I min Volvo 245 ligger der en B230FX motor, som standard er med 531 topstykke og VX knast. Denne VX knast har en duration på 245,4 grader på indsugningssiden og 236,2 grader på indsugningssiden.

Hvis man nu fremtryller en knast fra www.kgtrimning.com som hedder KG001 og er på 290 grader og lægger den i min B230FX motor, kan det så komme til at køre? Sagt på en dum måde "finder indsprøjtningen ud af det?"

Sprøjtet kan måske kompensere, men det bliver aldrig optimalt.
Tændingskurven vil under alle omstændigheder være forkert.
KG s dureattions opgivelser er nok målt ved 0 i ventilspillerum.
Da deres turboknast er baseret på et A profil, indsug. Og et K profil udstødning, og den er opgivet til 300 grader.

Hvis det var mig vilde jeg prøve en V knast, og en større udstødning. Da det er udstødningsiden der er problemet, på standart topstykker.
VX knasten er en ren smog knast i mine øjne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2005, 19:56 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Att.. Morten VJ

Lige et par ting jeg godt vil være helt sikker på. Hvorfor vil tændingskurven være helt forkert? For sprøjtet er jo med banke-sensor, så vil dette ikke sørge for at der "altid" er optimal tænding? altså at tændingstidspunktet ligger lige ved bankegrænsen? Correct me if im wrong :-)

Nu siger du at udstødningssiden er et problem på standard topstykker, men et 531 topstykke, er jo med lidt større kanaler end sædvanligt. Har jeg ikke ret? men det er måske standard i dine øjne. Nu ved jeg ikke om du tænker specielle bearbejdede topstykker.

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2005, 20:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
En H-knast fra den gamle 242GT, et godt velproggrameret sprøjt/tænding, og en god bananmanifold på en B230/531 kombination giver i oem cup noget der ligner 165-175hk på sug, uden de store tricks (det er simpelthen ikke tilladt!).

V og VX er lidt en "semi" knast. Lidt voldsommere end en alm A knast, men den er også ca. så kedelig som den kan blive.

H-knasten er lidt skæg. Den gav en gammel B23 med k Jet og 405 top 140hk i std trim. IMO en billig vej at gå.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2005, 20:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Tændingskurven er optimeret til den knast der sidder i motoren.
Og bankesensoren kan kun retadere tændingen ikke avancere.

Med en skarpere knast bør man have en mere agressiv tændings kurve med mindre total avancering.
Og dett kan bankesensoren ikke kompencere for.

Angående topstykker så har et 530 og et 531 ens flow igennem udstødningen, det er kun indsug der er bedre på en 531.
da 530 topstykket har en mindre optimal balance imellem indsug og udstødning, så er 531 værre.
Som jeg har fået forståelesen af det.

Derfor anser jeg vx knasten for ubrugelig i tunings sammenhæng.
Og derfor er det utroligt svært at sætte den originale motorstyring op til en mere alm. knast, da vx knasten forværre udstødnings flowet.

Man skal kigge på helheden, for at få et godt resultat.
Og ikke bare skifte en knast, som aldrig vil komme til at virke optimalt.
Mit råd vilde stadig være en V knast med en bedre udstødning.
Da der har motorstyringen en chanche for at retadere tændingen, og man kan altid prøve at hæve benzintrykket, og flytte klappen i luftmængdemåleren, hvis din ikke er udstyret med en masse måler.
Men du bliver gråhåret inden den kommer til at køre som original motoren under alle forhold.
Dette vil kræve den dedikeret chip, eller noget programmerbart.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2005, 20:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja okay. Så er det nok nærmere en V knast jeg skal have fat i.

Motoren er også med luftmasse måler, så der er ikke noget at skrue på.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team