duckstardeluxe skrev:
HenrikGM skrev:
Strøtanke:
Hvis man tapper vandet af en motor så der kun er luft i vandkammeret, bliver det så til en luftkølet motor??
Strøtanke: HenrikGM er en mand med overteoretiske evner

Spøg til side - hvis der er erfaringer der viser at laderen godt kan tåle at køre uden vand, så mener jeg altså ikke din strøtanke kan sammenlignes med at tappe vandet af motoren.
Summa summarum, jeg kan vælge at køre uden vand gennem laderen, men forkorter formentligt levetiden på den.
Tak for de mange svar.
Strøtanken er ment som noget at fundere over, ikke som at jeg sammenligner de to situationer direkte(omend det ud fra et kølingssynspunkt er præcist det samme)
Der er da masser af erfaringer der viser at man godt kan køre uden vandet. Hvad der derimod mangler er info om levetiden, men den er svær at få da mange turboer ikke har så lang levetid at det når at blive relevant.
Så min holdning er bekræftende; ja du kan køre uden vand, men hvor længe er et svært spørgsmål, som ingen kan svare dig på. Kører du derimod MED vandet, så er levetiden typisk længere end resten af både bil og motor(forudsat det hele er rigtigt lavet selvf.)
Har selv krydset 350.000km på oem oliekølet turbo.....med olieskift hver 5kkm.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!