Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jun 2025, 12:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste
Forfatter besked
 Titel: nyt Projekt
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
Hej HenrikGM

Vi Starter på en frisk. Helt fra bunden som om det er første gang vi skriver.
Jeg fik af vide i går at min kaburator ikke kan føde til højere lade tryk 0,4 0,5. samt fik en forståelse for hvorfor at den ikke kan køre med mere tryk. Det er på grund af kaben ikke kan få nok benzin ind gennem svømmer ventilen. Så jeg skruger ned for trykket og laver indsprøjtning i stedet.
Og så har jeg en bøn. Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg kan gør med min mini. Glem alt om kab. Vi / jeg starter på et helt nyt projekt. Indsprøjt. Gider ikke høre på min gamle mekaniker. Det er dig og mig.

Jeg har en morris mini 1000 cc med 286 graders knast, meget store ind og udstødnings hullet, elektronisk tæning. M.m. kan sende dig billeder af topstykket så du kan se hvor meget støre hullerne er i forhold til standart. Jeg har benzin pumpe der yder 3 bar. Og en benzin regulator. Hvordan laver man en indsprøjtning til en bil der ikke findes indsprøjtning til da den er fra 77. jeg skal have lavet alt Motorstyring, indsprøjtning, m.m.

Her ville jeg have lavet en liste men overlader det til dig og skriver i stedet for hvad jeg har. 7 indsprøjtnings dyser fra en BMW 6 benet. 6 dyser fra en gammel opel manta. Gasspjæld fra en indsprøjtning, Benzin pumpe, turbo fra en 1,9 JTD disel. det er hvad jeg har. Jeg bør nok sige her at en morris har kun 2 indsugnings huller til 4 cylinder kan sende billeder. Og 3 udstødnings huller.

Håber at du vil hjælpe. For indsprøjtning aner jeg ikke en pind om overhovedet. Jeg vil også lige sige at det er ikke det store byget jeg har og rykke med
Dette brev er også sendt til din Privat Besked

Vedhæftede filer:
tb1.jpg
tb1.jpg [ 14 KiB | Vist 1703 gange ]
DSCF4630.JPG
DSCF4630.JPG [ 80.32 KiB | Vist 1721 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Ved ikke om der er lavet en manifold til sprøjt ? ellers er jbcoolers din ven! han har lavet min og det til favorabel pris og mine ønsker...

Billede

btw hvis du kunne komme med nogle bosch numre på alle dine dyser (så vi kan finde den størrelse du skal køre med)..

Hvor stort er dit gasspjæld i diameter (indvendigt)?

mvh rasmus

Titel:
Junior Medlem

Hay rasmus på dysen står der 0280150205 og et andet nr 066 jeg ved ikke om det er bosch numre. der sytår ikke bosch på dem nogen stedere.

det ser ret sejt ud din manifold til sprøjt. hvad måtte du af med ???.

mit gasspjæld i diameter (indvendigt) er 52mm jeg ved sku ikke om det er forstort. min turbo kab er kun 44 mm ???. men okay gasspjæld er fra en stor motor.

Håber at du kan bruge billederne til noget.

På den side hvor du har hånden hvad er alle de rør og den sidste plastik dims til nede ved de 5 kobber rør

Vedhæftede filer:
060118_090438.jpg
060118_090438.jpg [ 50.05 KiB | Vist 1685 gange ]
060118_090501.jpg
060118_090501.jpg [ 43.63 KiB | Vist 1699 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
kender ikke lige den type dyse der men for at hjælpe dig selv ville jeg nok vælge en mere "normal" dyse da de er nemmere at finde til en go pris..
Billede

hva angår gasspjældet bruger jeg selv et 51mm fra en bmw og så vidt jeg ved skulle det være god for 150 hk uden problemer...

din benzin pumpe hvilken bil er den fra og hvor mange ml giver den ?? tænker på om den kan give nok tryk når du nu klemmer turbo trykket op på 1 bar.. dyserne skal jo ikke "sulte" :roll:

du skiver ikke om din benzin tryks regulator er justerbar ?

Det ville nok ikke gøre skade hvis der kom lidt billeder af alle stumperne ;-)

Titel:
Junior Medlem

grydesvamp skrev:
kender ikke lige den type dyse der men for at hjælpe dig selv ville jeg nok vælge en mere "normal" dyse da de er nemmere at finde til en go pris..
Billede

hva angår gasspjældet bruger jeg selv et 51mm fra en bmw og så vidt jeg ved skulle det være god for 150 hk uden problemer...

din benzin pumpe hvilken bil er den fra og hvor mange ml giver den ?? tænker på om den kan give nok tryk når du nu klemmer turbo trykket op på 1 bar.. dyserne skal jo ikke "sulte" :roll:

du skiver ikke om din benzin tryks regulator er justerbar ?

Det ville nok ikke gøre skade hvis der kom lidt billeder af alle stumperne ;-)

det er samme type dyse så vidt jeg kan se.

150 hk uden problemer glæder det så også en meget lille motor på 1000 cc

min benzin pumpe kan yde 270 L i minuttet ved 3 bar men kan skrues op til 5 bar

benzin tryks regulator er justerbar, JA dog af ældre dato med skruge og møtrik men jeg sørgger for nogle billeder. hvad skal det tages billeder af.

Vedhæftede filer:
060118_100120.jpg
060118_100120.jpg [ 39.33 KiB | Vist 1673 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
mini'en er lavet originalt med elektronisk indsprøjtning fra 1997 og op så der har du rig mulighed for at finde manifold og dysser samt ledningsnet og evt. styreboks som du selv kan tilslutte og styre tændning og indsprøjtnings tid mm... og kaldes MPI og SPI udgaver (Mono- Single- Point Injection)

se evt. http://www.austin-rover.co.uk/index.htm ... eriesf.htm for lidt mere indformation

og lidt historie læsning http://www.geocities.com/MotorCity/Down ... aturbo.htm

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Junior Medlem

tinasmartin
kan du komme med et mere precist link jeg syntes kun at kunde finde kabs og kab med elektronisk dyse.

Moderator

cooper mini skrev:
Hej HenrikGM

Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg kan gør med min mini.

Jeg har en morris mini 1000 cc med 286 graders knast, meget store ind og udstødnings hullet, elektronisk tæning. M.m. kan sende dig billeder af topstykket så du kan se hvor meget støre hullerne er i forhold til standart. Jeg har benzin pumpe der yder 3 bar. Og en benzin regulator. Hvordan laver man en indsprøjtning til en bil der ikke findes indsprøjtning til da den er fra 77. jeg skal have lavet alt Motorstyring, indsprøjtning, m.m.

Her ville jeg have lavet en liste men overlader det til dig og skriver i stedet for hvad jeg har. 7 indsprøjtnings dyser fra en BMW 6 benet. 6 dyser fra en gammel opel manta. Gasspjæld fra en indsprøjtning, Benzin pumpe, turbo fra en 1,9 JTD disel. det er hvad jeg har. Jeg bør nok sige her at en morris har kun 2 indsugnings huller til 4 cylinder kan sende billeder. Og 3 udstødnings huller.

Håber at du vil hjælpe. For indsprøjtning aner jeg ikke en pind om overhovedet.

Ok, Du har godt nok hevet noget i min tålmodighed, men vi prøver igen.

Er din minimotor med 2 indsugningshuller?
Det forekommer mig at den har 3...? Det er sgu længe siden jeg har set sådan en fætter.

Step-by-step:

1: Du skal have monteret en bensinpumpe i tanken, eller tæt ved. Feks en BOSCH type som i en gammel saab/volvo nr. 910 vil være rigeligt(se anden aktuel tråd om emnet)

2: du skal have trykrør og retur til og fra motorrummet, så bensinen kan komme begge veje.

3: Du skal have bygget en indsugningsmanifold, ala den grydesvamp lige har vist dig. Tag en tur ud til en hugger og ryk en håndfuld manifolde af nogle gamle biler med elektronisk indsprøjtning, og brug dem som inspiration. I bund og grund skal du have de samme funktioner som disse manifolde har, men bygget over på en manifold der passer på din motor. Det skal givet vist custombygges. Du kan se det hele på en skrotbil, så giv dig god tid, køb evt en hel bil til formålet.(kan findes meget billigt!)

4: De dyser du har; skriv nummeret op, og offentliggør det nummer herinde, så kan vi nemt forklare dig hvad de flower, og om det er nok.

5: Hvor mange HK skal du have?(VÆR REALISTISK!)

6: byg et triggerhjul til din krumptapaksel, så vi kan forsyne en motorstyring med et omdrejningssignal. Design af dette kan vi tage senere.

7: byg en intercooler på, hvis det ikke er gjort.

8: monter en lufttemperatursensor efter intercooleren.

9: monter en kølevandstemperatursensor i blokken(bliv inspireret på skrotten!)

10: Det gasspjæld du har fra skrotten har naturligvist et potmeter(lille sort kasse på siden med en variabelmodstand inde i)(luk ikke op og se efter!) Så erTPS også på plads.

11: Det vil være rigtigt smart om du læste lidt på denne side: www.msefi.com. Der står stort set alt du skal bruge, med tegninger osv.
Det tager nok en uges tid at se det hele, så er du advaret.

Når du er her, så er langt største delen af arbejdet gjort. Herefter gælder det montering af styreboks til sprøjt+tænding, lidt arbejde med ledningsnet og indkøring.

Regn med ikke under 100timers arbejde hvis du laver det hele selv(og kan), prisen kan nok holdes på under 5000dkr alt incl.

Skal du have det hele monteret ude, manifold lavet ude, osv, så bliver det straks mere dyrt, men sådan er det jo. Kan man selv kan det blive billigt.

Nettet bugner af beskrivelser og billeder. Det vil være klogt om du surfede lidt rundt og kiggede folk over skulderen på deres projekter.
En søgning på google på ordene "morris mini turbo megasquirt" giver trods alt 162 hits, og nogle er nok interessante.

Er du stadigt hooked på ideen, eller vil du nøjes hvor du er nu?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Min top har kun to indsugnings huller og 3 udstødnings huller. De 2 yderste og det midterste hul er udstødning du kan se det på billedet.

Step-by-step:

1. benzin pumpe har jeg den yder 270 Litter ved 3 bar er det ikke nok ellers kan den skruges op til 5 bar.
2. jeg har benzin slanger fra tanken gennem pumpen i indet mål 10mm og retur 14 mm. Går ud fra det kan dække behovet.
3. skal jeg bygge en insprøjtsbokx der passer på den manifold der passer på min kaburator ????. kan man ikke bygge en manifold selv da den der seeder på kaben er meget lang. Toror jeg skal vide mere om bokxen før jeg bygger den. ? skal dyserne seede på manifolden eller hvordan.
4. på dysen står der 0280150205 og et andet nr 066 text og billeder står oven for. Skal der være en dyse pr cylinder eller kan man køre med to. Eller hvad.
5. jeg vil op i laget af de 200 til +++ 50. 60 mere. Hvis det er muligt.
6. hvad er et triggerhjul til din krumptapaksel.
7. er lavet men der kommer en mere på. Så der er en vand køllet og en til jetstreem.
8. hvad skal det være for en type lufttemperatursensor.
9. der er to på min bil i forvejen en i toppen og en på bagsiden af motoren og kan fortælle at min motors køle vand lægger oppe ved afløbet fra motoren på 78 grader og inde i motoren 75 gradet kan snige den op på 84 hvis jeg fyre den af i længere tid.
10. kan jeg ikke modifiser Det gasspjæld jeg har billedet lægger her på siden. Ellers må jeg på jagt.
11. ja eller mere nogle bestemt punkter der er vigtigst.

Det tager den tid det tager. Om det er 100 eller 300 er lige meget det er vinter og jeg har masser af tid.

Jeg har et spørgsmål hvordan med det det system jeg her er kun et tilskudssystem så jeg tror jeg skal på jagt efter et komplet styreboks til sprøjt+tænding er der noget specialt jeg skal være opmærksom på med styreboks til sprøjt+tænding.

Og jo jeg er stadig hu på det. Det er seriøst jeg vil lave insprøjtning.

Titel:
Moderator

1: pumpen er stor nok til en V8er. Hvis de oplysninger du opgiver der er rigtige, så er der rigeligt.
2:ja, det er ok.
3:Du skal have 2 dyser i hvert manifoldrør, placeret ca. 12cm fra ventilen.
4:dyserne giver 170ml/dyse og er alt alt for små til den motoreffekt. 250hk er 62hk pr. cylinder, dvs du skal have 4 dyser der flower mindst 360ml/styk.
5:Jeg tror ikke den effekt er mulig uden meget dyre interne stumper i den motor. Den knækker eet eller andet længe før. Ikke til diskussion, det er mit gæt!
6: Triggerhjul fortæller motorstyringen hvor motoren er henne på en omgang. Et slags tandhjul og en sensor der tæller tænder.
7:ok.
8: Lufttemp er std bosch, NTC.
9:Den temperatursensor skal være til indsprøjtningsanlægget. Een til temperaturmåleren duer ikke.
10:Måske , det afgør du selv.
11: Skim det hele over, Hvis siden ikke fanger din interesse så meget at du læser det hele, så glem projektet. Det er alvorligt ment. Siden er fyldt med guldkorn, og en masse godt teori der gør det hele meget nemmere at arbejde med.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time