Jeg er på udkig efter en lille bil som jeg skal bruge til at køre mellem Lyngby og Slagelse i et par gange om ugen. Samtidig skal det være en billig bil i indkøb og vedligehold, ligesom at vægtafgift og forsikring også skal være billig.
I den forbindelse vil jeg gerne høre om jeres mening vedr. Citroën AX 1,1i fra årgang 95-96.
Er det en god lille bil, hvad er der er styrker og svagheder, hvad går sådan en ca. på literen og hvad skal man være opmærksom på?
Pft.
Erfaringer med Citroën AX
Redaktør: Moderatorer
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
- Ole..
- Senior Medlem
- Indlæg: 482
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Nordvestjylland
Lige for tiden køre jeg selv AX 1.1i årg 95 og der har altid været en AX 1.1i i familen siden 1994, så jeg kender dem ret godt + jeg har haft 1.4GTi/GTI.
Den er billig at køre i (1.1i), ca 14-17km/l med mig bag rattet, og jeg vil gerne frem, dog ikke med bundgas konstant. Den er kvik selvom der kun er 60hk men til 700kg er det ganske fin. Overhalinger går smertefrit selvom vi taler fra 90 til 130km/t. Max fart er ca 170km/t på speedometeret, hvilket nok svare til 150-155 ægte.
Den kan godt virke meget klejn i trafikken, køre du galt, eller påkørt af en lastbil er du færdig. Der er ikke meget "bil" men sådan er det ofte med de små biler. Toppakningen høre man ofte gå på en TU motor, men lad den lille kværn blive varm inden den for kniven, så sker der ikke noget, hvilket er min erfaring. Bærearme bliver dog slidt lidt oftere syntes jeg, men de er billige, knækkede forfjedre er heller ikke et ukendt syn, men igen koster det ikke meget. Bagbroen kan være træt på nogen. Røret der går fra termostathuset og til slangen der går til køleren er næsten altid rusten, så den er lidt utæt!!!!
Vedligeholdelse er billig, stumper koster ikke mange penge.
Om man vælger en 1.1i eller 1.4i er næsten lige fedt, der er lidt mere ryk i 1.4´eren men det er ikke meget. og da 1.1i er billigere i forsikring for mit ved kommende faldt valget på den. 1.4i køre ca det samme på literen som 1.1i har hørt/læst om nogen der har kørt et stykke over 20km på literen, både 1.1-1.4. Rust er ikke et problem hvis bilen er efter 1993-94 før disse årg er det ofte et problem.
men ellers står der også lidt her
http://www.hi-speed.dk/ax.html
Den er billig at køre i (1.1i), ca 14-17km/l med mig bag rattet, og jeg vil gerne frem, dog ikke med bundgas konstant. Den er kvik selvom der kun er 60hk men til 700kg er det ganske fin. Overhalinger går smertefrit selvom vi taler fra 90 til 130km/t. Max fart er ca 170km/t på speedometeret, hvilket nok svare til 150-155 ægte.
Den kan godt virke meget klejn i trafikken, køre du galt, eller påkørt af en lastbil er du færdig. Der er ikke meget "bil" men sådan er det ofte med de små biler. Toppakningen høre man ofte gå på en TU motor, men lad den lille kværn blive varm inden den for kniven, så sker der ikke noget, hvilket er min erfaring. Bærearme bliver dog slidt lidt oftere syntes jeg, men de er billige, knækkede forfjedre er heller ikke et ukendt syn, men igen koster det ikke meget. Bagbroen kan være træt på nogen. Røret der går fra termostathuset og til slangen der går til køleren er næsten altid rusten, så den er lidt utæt!!!!
Vedligeholdelse er billig, stumper koster ikke mange penge.
Om man vælger en 1.1i eller 1.4i er næsten lige fedt, der er lidt mere ryk i 1.4´eren men det er ikke meget. og da 1.1i er billigere i forsikring for mit ved kommende faldt valget på den. 1.4i køre ca det samme på literen som 1.1i har hørt/læst om nogen der har kørt et stykke over 20km på literen, både 1.1-1.4. Rust er ikke et problem hvis bilen er efter 1993-94 før disse årg er det ofte et problem.
men ellers står der også lidt her
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
Ole.. skrev:Lige for tiden køre jeg selv AX 1.1i årg 95 og der har altid været en AX 1.1i i familen siden 1994, så jeg kender dem ret godt + jeg har haft 1.4GTi/GTI.
Den er billig at køre i (1.1i), ca 14-17km/l med mig bag rattet, og jeg vil gerne frem, dog ikke med bundgas konstant. Den er kvik selvom der kun er 60hk men til 700kg er det ganske fin. Overhalinger går smertefrit selvom vi taler fra 90 til 130km/t. Max fart er ca 170km/t på speedometeret, hvilket nok svare til 150-155 ægte.
Den kan godt virke meget klejn i trafikken, køre du galt, eller påkørt af en lastbil er du færdig. Der er ikke meget "bil" men sådan er det ofte med de små biler. Toppakningen høre man ofte gå på en TU motor, men lad den lille kværn blive varm inden den for kniven, så sker der ikke noget, hvilket er min erfaring. Bærearme bliver dog slidt lidt oftere syntes jeg, men de er billige, knækkede forfjedre er heller ikke et ukendt syn, men igen koster det ikke meget. Bagbroen kan være træt på nogen. Røret der går fra termostathuset og til slangen der går til køleren er næsten altid rusten, så den er lidt utæt!!!!
Vedligeholdelse er billig, stumper koster ikke mange penge.
Om man vælger en 1.1i eller 1.4i er næsten lige fedt, der er lidt mere ryk i 1.4´eren men det er ikke meget. og da 1.1i er billigere i forsikring for mit ved kommende faldt valget på den. 1.4i køre ca det samme på literen som 1.1i har hørt/læst om nogen der har kørt et stykke over 20km på literen, både 1.1-1.4. Rust er ikke et problem hvis bilen er efter 1993-94 før disse årg er det ofte et problem.
men ellers står der også lidt herhttp://www.hi-speed.dk/ax.html
Det lyder som om at kender lidt til denne bil. Ihvertfald skylder jeg nok at fortælle at grunden til at jeg spørger, er at jeg er blevet tilbudt sådan en bil. Reperationer der skal fortages, har du faktisk lige remset op:
Lejer i svangarme på bagbro er slidt, så bagbro skal skiftes.
Højrebærekugle er slidt.
Toppakning skal skiftes.
Samt lidt kosmetik.
Men alt i alt, så tror jeg det er en god lille bil. Men trafiksikker er den nok ikke, som du siger. Der er jo praktisk talt ikke nogen tværvange foran på den.
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Det er fin lille bil og meget økonomisk!
Men lade være med at køre med dine børn i bilen, hvis du har sådanne nogle??
I forbindelse med et voldsomt trafikuheld, (to 20 toner indblandet) har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at gennemgå diverse fotos taget af politiet på stedet.
Bilen var ikke bil længere, men flere forskellige metalvrag-stumper flået fra hinanden!
Desværre sad der en familie på fire i bilen på uheldstidspunktet.
En overlevede - og det var en lille baby der sad i barnestol. Det var det der reddede babyen. Meget grumt.
Resten af familien var spilttet ad i forskellige dele, nærmest parteret, det var et meget meget grimt syn.
Familien havde været så uheldige at havne i en kø, mellem to lastbiler, hvilket i sig selv er noget lort hvis det gå galt. Men det værste af det hele ved dette uheld, var at Ax´eren kun var blevet påkørt bagfra med ca 30-40 km.t!!!!!
Alligevel var bilen blevet skubbet op under den forreste lastbils bagkofanger, som nærmeste havde fungeret som en kniv, og delt bilen i to.
Og derefter var bilen blevet mast sammen!
Man måtte fjerne bil med lig eller dvs ligrester indeni, idet man på stedet ikke kunne komme til at fjene alle kropsdelene.
Meget grumt og meget tragisk!
Blot en lille anekdote fra det virkelige og hårde liv. Ikke for at tage modet fra dig med at købe AX´ernen, blot nogle fakta, så du ved hvad du går ind til.
Lad være at køre galt i den!!!
Men lade være med at køre med dine børn i bilen, hvis du har sådanne nogle??
I forbindelse med et voldsomt trafikuheld, (to 20 toner indblandet) har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at gennemgå diverse fotos taget af politiet på stedet.
Bilen var ikke bil længere, men flere forskellige metalvrag-stumper flået fra hinanden!
Desværre sad der en familie på fire i bilen på uheldstidspunktet.
En overlevede - og det var en lille baby der sad i barnestol. Det var det der reddede babyen. Meget grumt.
Resten af familien var spilttet ad i forskellige dele, nærmest parteret, det var et meget meget grimt syn.
Familien havde været så uheldige at havne i en kø, mellem to lastbiler, hvilket i sig selv er noget lort hvis det gå galt. Men det værste af det hele ved dette uheld, var at Ax´eren kun var blevet påkørt bagfra med ca 30-40 km.t!!!!!
Alligevel var bilen blevet skubbet op under den forreste lastbils bagkofanger, som nærmeste havde fungeret som en kniv, og delt bilen i to.
Og derefter var bilen blevet mast sammen!
Man måtte fjerne bil med lig eller dvs ligrester indeni, idet man på stedet ikke kunne komme til at fjene alle kropsdelene.
Meget grumt og meget tragisk!
Blot en lille anekdote fra det virkelige og hårde liv. Ikke for at tage modet fra dig med at købe AX´ernen, blot nogle fakta, så du ved hvad du går ind til.
Lad være at køre galt i den!!!
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
Ferrari Killer skrev:Det er fin lille bil og meget økonomisk!
Men lade være med at køre med dine børn i bilen, hvis du har sådanne nogle??
I forbindelse med et voldsomt trafikuheld, (to 20 toner indblandet) har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at gennemgå diverse fotos taget af politiet på stedet.
Bilen var ikke bil længere, men flere forskellige metalvrag-stumper flået fra hinanden!
Desværre sad der en familie på fire i bilen på uheldstidspunktet.
En overlevede - og det var en lille baby der sad i barnestol. Det var det der reddede babyen. Meget grumt.
Resten af familien var spilttet ad i forskellige dele, nærmest parteret, det var et meget meget grimt syn.
Familien havde været så uheldige at havne i en kø, mellem to lastbiler, hvilket i sig selv er noget lort hvis det gå galt. Men det værste af det hele ved dette uheld, var at Ax´eren kun var blevet påkørt bagfra med ca 30-40 km.t!!!!!![]()
Alligevel var bilen blevet skubbet op under den forreste lastbils bagkofanger, som nærmeste havde fungeret som en kniv, og delt bilen i to.
Og derefter var bilen blevet mast sammen!
Man måtte fjerne bil med lig eller dvs ligrester indeni, idet man på stedet ikke kunne komme til at fjene alle kropsdelene.
Meget grumt og meget tragisk!
Blot en lille anekdote fra det virkelige og hårde liv. Ikke for at tage modet fra dig med at købe AX´ernen, blot nogle fakta, så du ved hvad du går ind til.
Lad være at køre galt i den!!!
Barsk historie. Min far er Falck mand (kører autotransport), og har kommer også hjem engang imellem med sådan historier.
Heldigvis har jeg ikke børn - endnu, så det skal du ikke bekymre dig om. Og jeg har da heller ikke tænkt mig at køre galt. Men som i det nævnte tilfælde, behøver man jo ikke selv at være skyld i at det går galt.
