Tændingsforstilling på Ascona/Manta
Redaktør: Moderatorer
-
Frimodt
- Junior Medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
- Geografisk sted: Søborg (kbh)
Tændingsforstilling på Ascona/Manta
Hej, jeg har en '77 Ascona med en 2,0s motor (den med karb).
Er der nogen, der lige ved:
1) hvor mange grader tændingen på sådan en kammarat står? (Og skal man tage vakumslangen fra fordeleren mens man stiller tændingen)?
2) hvor mange grader skal kamvinklen være (altså det der gradeantal, hvor platinerne er åbne)?
Mvh Casper Frimodt
Er der nogen, der lige ved:
1) hvor mange grader tændingen på sådan en kammarat står? (Og skal man tage vakumslangen fra fordeleren mens man stiller tændingen)?
2) hvor mange grader skal kamvinklen være (altså det der gradeantal, hvor platinerne er åbne)?
Mvh Casper Frimodt
Baghjulstræk styrer...
forhjulstræk kører bare ligeud.
forhjulstræk kører bare ligeud.
- r_uldal
- Medlem
- Indlæg: 231
- Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19
Re: Tændingsforstilling på Ascona/Manta
Hej.
Den skal stå på mærket på svinghjulet og der skal være 0,4mm åbning på platinerne. Thats it.
Hvis den så står lidt højt i tomgang drejer du tændingen mens motoren kører samme vej som uret indtil tomgangen står på ca 900opm. Så står den perfekt!
Du skal hive vacum slangen af mens du justerer tænding.
Den skal stå på mærket på svinghjulet og der skal være 0,4mm åbning på platinerne. Thats it.
Hvis den så står lidt højt i tomgang drejer du tændingen mens motoren kører samme vej som uret indtil tomgangen står på ca 900opm. Så står den perfekt!
Du skal hive vacum slangen af mens du justerer tænding.
Mvh
Ruben
Ruben
-
Frimodt
- Junior Medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
- Geografisk sted: Søborg (kbh)
hej r_uldal tak for infoen
Tror dog ikke det med tomgangs-omdrejnings-tallet virker hos mig, da nogen (undertegnede) har pillet lidt ved karburatoren sådan at man ikke kan stole på at tændingen passer blot fordi den kører 900rpm i tomgang
Men som sagt tak for tallene
Tror dog ikke det med tomgangs-omdrejnings-tallet virker hos mig, da nogen (undertegnede) har pillet lidt ved karburatoren sådan at man ikke kan stole på at tændingen passer blot fordi den kører 900rpm i tomgang
Men som sagt tak for tallene
Baghjulstræk styrer...
forhjulstræk kører bare ligeud.
forhjulstræk kører bare ligeud.
- r_uldal
- Medlem
- Indlæg: 231
- Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19
Frimodt skrev:hej r_uldal tak for infoen![]()
Tror dog ikke det med tomgangs-omdrejnings-tallet virker hos mig, da nogen (undertegnede) har pillet lidt ved karburatoren sådan at man ikke kan stole på at tændingen passer blot fordi den kører 900rpm i tomgang![]()
Men som sagt tak for tallene
Ok men så skal den bare ind og stå på mærkerne. Så kan den med garanti køre! Så må du trille ned og få det finjusteret et sted hvor de har en CO måler..
Mvh
Ruben
Ruben
-
Frimodt
- Junior Medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
- Geografisk sted: Søborg (kbh)
Piv!! Var ude for at stille tændingen, men kunne simpelthen ikke finde noget mærke...
Jeg kunne godt se en støbt rille på den "rør-plade", hvor strømfordelerens stilk går ned, men kunne ikke finde noget mærke på remhjulet på krumtapsakslen, som det kunne flugte mod... Er der er mærke på remhjulet, og er det bare malet på, eller er der et desideret hak??
Mvh Casper
Jeg kunne godt se en støbt rille på den "rør-plade", hvor strømfordelerens stilk går ned, men kunne ikke finde noget mærke på remhjulet på krumtapsakslen, som det kunne flugte mod... Er der er mærke på remhjulet, og er det bare malet på, eller er der et desideret hak??
Mvh Casper
Baghjulstræk styrer...
forhjulstræk kører bare ligeud.
forhjulstræk kører bare ligeud.
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
- r_uldal
- Medlem
- Indlæg: 231
- Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19
På nogel af maskinerne er der mærke på det nederste remhjul og det er et Hak i kanten af hjulet. På forkammerhuset på stykket med stømfordeleren er der nogle udstødninger der indikerer hvor den står.
Hvis ikke det er der så er det på med en 19 nøgle på nederste remhjul og så kigge ned på svinghjulet gennem det hul der er på modsatte side af starteren. Hullet er på størrelse med en 5-krone og der sidder en lille stykke plade der er formet som en pil. På et eller andet tidspunkt dukker der en lille kugle op der skulle være blank og det er den den skal stå ud for. Ikke huller eller den slags.
Når du har rotordækslet af er der hugget et hak i kanten af det "rør" strømfordeleren består af . Når rotoren stå ud for det hak samtidig med at den er på mærket på svinghjulet står den til tænding på cyl 1.
Tændingsrækkefølgen er 1342.
Hvis ikke det er der så er det på med en 19 nøgle på nederste remhjul og så kigge ned på svinghjulet gennem det hul der er på modsatte side af starteren. Hullet er på størrelse med en 5-krone og der sidder en lille stykke plade der er formet som en pil. På et eller andet tidspunkt dukker der en lille kugle op der skulle være blank og det er den den skal stå ud for. Ikke huller eller den slags.
Når du har rotordækslet af er der hugget et hak i kanten af det "rør" strømfordeleren består af . Når rotoren stå ud for det hak samtidig med at den er på mærket på svinghjulet står den til tænding på cyl 1.
Tændingsrækkefølgen er 1342.
Mvh
Ruben
Ruben