Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 maj 2025, 08:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis der skal hives 400hk ud af en gammel rødblok så kræver det nogle skejser.

Blokken skal bores op til sidste overstørrelse og med Mahle stempler giver det ca 2,5 liters volumen.

Derefter skal der indkøbes:

Knast (kg)
total bearbejdet topstykke
større ventiler (kg)
en ordentlig kuglelejeturbo
en specielbygget intercooler da den org godt nok er stor nok men lavet i plastic så den hopper af omkring 1,0bars tryk
motorstyring ex Wolf3D
oliesprøjt til under krumtap
speciel krumtap (smedet)
specielle plejlstænger (smedet)
ombygningskit for oliekøler/oliefilter da der ikke længere er plads til den slags på blokken pga større turbo
indsprøjtningsmanifold så dyserne ikke er monteret i toppen men i manifolden
dyser
pumpe
elektronisk justerbar trykregulator til benz
alle slanger og rør
3" udstødning (KG)

Når det er sagt er jeg ikke engang sikker på at det er nok til at hamre 400hk ud af en rødblok...

Men hvis det lykkedes kan det være man skulle kigge lidt på dele som kobling, gearkasse, bagtøj (spær), dæk og fælge, bremser for og bag...

Så selvom motoren er der kræves der stadig lige omkring 20.000.- kroner ekstra i stumper på resten af bilen.. Ellers smider han den i grøften før den rammer 80km/t første gang han køre i den tror jeg... :wink:

Der kan hives forholdsvis mange hk ud af en standard rødblok med ganske få ombygninger. 250hk er helt sikkert inden for rækkevidde med en standard turbomotor. Et godt køb er altid en skæretoppakning + en anden kobling. 4-trins gearkassen med overdrive + bagtøj og bremser kan sagtens holde til 250hk og det er et godt sted at starte. Der skal dog en anden motorstyring på men det skal der jo uanset.

Men det er bare et fif at begynde i det små og så kan man jo altid give gas senere hen..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hej Ruben.

Det er dæleme godt du ikke har fortalt svenskerne det, for de har med held jaget de 400hk ud af en std rødblok....Uden de fleste af de stumper du der remser op. :wink:
Endda på en chippet oem motronic....

Opboring er iøvrigt en vældigt dårlig ide, især hvis du borer til de fulde 2,5liter!!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Et er at måle 400 hk på rullefelt, et andet er hvor længe det holder.
Kig lidt på hvad volvo udviklede af komponenter til blokken,
En skæreringspakning, og et par ekstra huller i toppen til køling.
Krumtap standart blok standart, og plejlstænger standart.
Dvs. standart men optimerede.
Jeg personligt vilde ikke nærme mig de 400 hk med standart M plejlstænger.
Så det hedder bund imellem 15-20.000 kr alt efter hvor sikker man vil være.
topstykket ligner nok ca 10.000 kr
Og så har vi grundlaget til 400 hk.
Og vi mangler stadig alt det udenoms krimskrams der får motoren til at køre.
Imellem 10 og 30.000 kr er et godt gæt.
Kobling 3-4000 kr.
gearkasse 5-10.000 kr
Undervogn 10.000 kr

Så vi ser på imellem 53-74000 kr for at få en pålidelig volvo med 400 hk.
Hvilket er relativt billigt hvi man ser på effektforøgelsen i %

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Hej Ruben.
Opboring er iøvrigt en vældigt dårlig ide, især hvis du borer til de fulde 2,5liter!!

Jeg ved godt det kan lade sig gøre men det kræver de stumper jeg nævner hvis det skal holde i længden. Vi snakker nok ikke en banemotor her der skal renoveres efter 300km ... :wink:

Mht opboringen så er det ikke kun boring op til de 2,5 liter. Men når Mahle stemplerne finder vej så bliver den ca 2,5 liter (2,4 3/4). Den bores til største standard overstørrelse og så dropper man mahle stemplerne i.. Har en kammi der har en det er gjort ved og han laver 297hk på 0,8 bars tryk. Og det er endda med det gamle Ktronic bæ...

Motronic´en kan det godt lade sig give med men jeg mener ikke at nogen 240 turbo er født med den. Er de ikke alle født med Ktronic´en. Så skal man vist hente det fra en uden turbo og chippe det ind eller fra en nyere 740 turbo ?

Mvh
Ruben

p.s hvad kan man regne med at hive ud af en standard B21 turbo maskine ?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
r_uldal skrev:
Mht opboringen så er det ikke kun boring op til de 2,5 liter. Men når Mahle stemplerne finder vej så bliver den ca 2,5 liter (2,4 3/4). Den bores til største standard overstørrelse og så dropper man mahle stemplerne i..

Du må vist lidt længere uden end Power Page for at forklare hvordan et stempel, uden at ændre dimensioner, kan give forøget slagvolumen...
Stemplerne har absolut overhovedet intet at gøre med slagvolumen, det har boring og slaglængde (og så skal man have nogle stempler der passer - men det ændrer ikke på hvor meget slagvolumen den har).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

r_uldal skrev:
[Har en kammi der har en det er gjort ved og han laver 297hk på 0,8 bars tryk. Og det er endda med det gamle Ktronic bæ...

?

Nu blev jeg vældigt nysgerrig. Kan vi få en motorrecept på en 4cyl volvomotor med 297hk@0,8bar på K-jet?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
HenrikGM skrev:
r_uldal skrev:
[Har en kammi der har en det er gjort ved og han laver 297hk på 0,8 bars tryk. Og det er endda med det gamle Ktronic bæ...

?

Nu blev jeg vældigt nysgerrig. Kan vi få en motorrecept på en 4cyl volvomotor med 297hk@0,8bar på K-jet?

Jeg vil gætte på tillægsindsprøjtning.

Niels

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
r_uldal skrev:

?

Niels

Og en motor der yder omkring 200 hk. i na. trim.

Ps. en standart B21et med ic. stopper ved ca 185 hk. resten er VMax hk.

MVH

Morten

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Morten VJ skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
r_uldal skrev:

?

Niels

MVH

Morten

Men i det tilfælde han nævner er motoren på 2.5 liter.

Niels

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

nibdk skrev:
Morten VJ skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
r_uldal skrev:

?

Niels

MVH

Morten

Men i det tilfælde han nævner er motoren på 2.5 liter.

Niels

Motor volumen spiller en mindre rolle.
Det jeg bed mærke i var den høje effekt ved meget lavt tryk, og det kræver en meget sund effekt i Na. trim.
Et ombygget K-jet kan snildt levere benzinen til effekten.
Men det kræver et meget godt flow igennem motoren for at nå 300 hk ved 0,8 bar i ladetryk.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time