Hvis der skal hives 400hk ud af en gammel rødblok så kræver det nogle skejser.
Blokken skal bores op til sidste overstørrelse og med Mahle stempler giver det ca 2,5 liters volumen.
Derefter skal der indkøbes:
Knast (kg)
total bearbejdet topstykke
større ventiler (kg)
en ordentlig kuglelejeturbo
en specielbygget intercooler da den org godt nok er stor nok men lavet i plastic så den hopper af omkring 1,0bars tryk
motorstyring ex Wolf3D
oliesprøjt til under krumtap
speciel krumtap (smedet)
specielle plejlstænger (smedet)
ombygningskit for oliekøler/oliefilter da der ikke længere er plads til den slags på blokken pga større turbo
indsprøjtningsmanifold så dyserne ikke er monteret i toppen men i manifolden
dyser
pumpe
elektronisk justerbar trykregulator til benz
alle slanger og rør
3" udstødning (KG)
Når det er sagt er jeg ikke engang sikker på at det er nok til at hamre 400hk ud af en rødblok...
Men hvis det lykkedes kan det være man skulle kigge lidt på dele som kobling, gearkasse, bagtøj (spær), dæk og fælge, bremser for og bag...
Så selvom motoren er der kræves der stadig lige omkring 20.000.- kroner ekstra i stumper på resten af bilen.. Ellers smider han den i grøften før den rammer 80km/t første gang han køre i den tror jeg...
Der kan hives forholdsvis mange hk ud af en standard rødblok med ganske få ombygninger. 250hk er helt sikkert inden for rækkevidde med en standard turbomotor. Et godt køb er altid en skæretoppakning + en anden kobling. 4-trins gearkassen med overdrive + bagtøj og bremser kan sagtens holde til 250hk og det er et godt sted at starte. Der skal dog en anden motorstyring på men det skal der jo uanset.
Men det er bare et fif at begynde i det små og så kan man jo altid give gas senere hen..