Mange er vældigt glade for tanken om at man lige kan regne det ud, fordi en 8liters motor pumper jo det dobbelte af en 4liters(knapt en rigtig sandhed).
Det kan man sgu forholde sig til, ikke?
Prøv istedet at kigge lidt på effekten motoren yder.
En 8liters diesel traktor laver typiskt ikke nær den effekt en 4liters bensinmotor laver, og det er i langt højere grad effekten der er interessant her. Glem således hvor stort slagvolumen de to motorer har, og regn mere på dieselmotorens ydelse, og bensinmotorens ydelse.
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM skrev:Mange er vældigt glade for tanken om at man lige kan regne det ud, fordi en 8liters motor pumper jo det dobbelte af en 4liters(knapt en rigtig sandhed).
Det kan man sgu forholde sig til, ikke?
Prøv istedet at kigge lidt på effekten motoren yder.
En 8liters diesel traktor laver typiskt ikke nær den effekt en 4liters bensinmotor laver, og det er i langt højere grad effekten der er interessant her. Glem således hvor stort slagvolumen de to motorer har, og regn mere på dieselmotorens ydelse, og bensinmotorens ydelse.
8 Liter diesel i en traktor, 250-300 hk. 4 liter benzin i en person bil. 450-550 heste..., tjaa det er næsten dobbelt op... Men har det ikke noget at gøre med slagvolumen?
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
En motor er definitionsmæssigt en "varmluftsmaskine". Hele funktionen beror på evnen til at varme luft op, det udvider sig, og det omsætter man til rotation+moment.
Den mængde udstødningsgas der udvikles i to bensinmotorer der yder næsten det samme er næsten ens. Tilsvarende for diesel.
En 100hk dieselmotor og en 100hk bensinmotor giver ikke pr definition den samme mængde luft, meen det er ikke helt galt. Vi har her de meget generelle briller på, reelt ER der forskel, men så bliver det langhåret at forklare, og det skal jeg forskåne dig for.
Dieselmotorer kører ofte med højere tryk end man ønsker på bensinmotorer. Det gør at turboladerne ikke er lavet helt ens.
Kendte turbofirmaer køber så en turbineside og en kompressorside der matcher det de nu vil frem til, ofte dele der ligner dieseldele til forveksling!, og samler disse til een turbo. Typiskt sætter man en større kompressorside på. Vupti har man så en raceturbo.
Lidt firkantet fortalt, men ikke helt ved siden af.
At det tilfældigvist "passer" med slagvolumen x2 er således ikke et tegn på at slagvolumen bestemmer dette, men mere et tegn på at disse dieselmotorer typiskt er lavet langsomtgående,stort volumen og rent slagvolumen/produceret HK ikke er lavet efter en høj effekt.
Formelen virker kun på "gamle" dieselmotorer. Nye som feks pug HDI kan ikke sammenlignes, men prøv så at bruge effekten istedet, så går det bedre.
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
min chef´s fætter har en volvo i 200serie orginal turbo bil med en turbo fra en fh 12 volvo lastbil når den går i tomgang så står turboen
stille hvis han skyder den af fra stille stand så sker der intet i 1 2 men til aller sidst i 3 kommer der gang i den og så ender det hele i hjulspind det ser mega sjovt ud men er bestem ikke brugbart
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD
når nu vi snakker om effekt diesel/benzin så er en god del af grunden til at formlen 1:2 kan bruges tilnærmet på effekten også at en diesel kører med luft overskud og det er der ingen benzinere der vil-kan godt ske der er andre der har sagt noget lignende men så har jeg misforstået.
angående den lastbil der ladede godt 4bar så tror jeg også det er absolut.
Men så er det jo at jeg tvivler på at en standart maskine bruger kompressor mappet fuldt ud. -så hvis der er lidt mere at give af og man stadig kan klemme den 1,5 -2bar over -så kan den bruge noget olie
hx 40 erens map går lige op på knapt 4 absolut men det er ikke noget problem at lade 5,5 absolut.
uno skrev:hx 40 erens map går lige op på knapt 4 absolut men det er ikke noget problem at lade 5,5 absolut.
Har du et map på en Hx40 ?
nej ikke længre men der har været et link til et herinde men der er ikke noget i den anden ende mere.
-Så det er efter hukommelse, men jeg er temmeligt sikker på det er der max tryk ligger i mappet
Ærgeligt de ikke er så nemme at finde på nettet som garrett`s