Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 18:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej alle.
Efter at have været på rullefelt igår (dårligt resultat, men det tager vi en anden gang), oplever jeg at mit ladetryk falder rigtigt meget. Jeg styrer det via saab's APC-system, der justerer trykket ned ved tændingsbanken.
Dette system er af den gamle type (der er to forskellige), der gør det besværligt at få ladetrykket til at være stabilt.
Jeg har vedhæftet mit datalog da jeg var på feltet, så i kan se den i megalogviewer - jeg kører kun tændingsstyring med MS, i øvrigt loggen ligger her: http://www.fischer-saab.com/Hosting/log ... lefelt.xls

Mit spørgsmå til jer er, hvordan får i ladetryksstyringen til at køre i MS? Jeg har læst om det på extra-siden, men er ikke hård til at læse det diagram der er opstillet: Billede - EDIT: Tror dog jeg har fået styr på det efter lidt mere læsning, hehe...
NÅ, det bringer mig videre til banke-indikation, og ikke mindst de ting man kan få MS til at gøre, når den ser bank.
Da jeg som tidligere nævnt har et APC-system, tænkte jeg, det kunne være interessant at bruge dette system til at bestemme når bilen banker.
Da en af de pins der er på styreboksen til APC-systemet giver stel når bilen banker, har jeg PT denne pin til at tænde et par dioder der så blinker, når bilen tændingsbanker. Kan man bruge det, at systemet giver stel ved tændingsbanken til noget, i forbindelse med MS?
MortenVJ, jeg ved du kører med APC-systemet også, dog nok den nye version (Med 25-pins, min er den gamle 14-pins), bruger du ladetryksstyringen i MS eller bruger du kun MS? Og hvad med bankeindikation?
Håber der er nogen der har lidt input, for jeg hører gerne mere om det...
Mvh,
Daniel.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Forresten, så styrer APC ladetrykket med en magnetventil... Med 2 anslutninger...
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Selve opkoblingen imellem MS og APC er ukompliceret.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#knock
Hvis du betragter billedet fra den sidste transistor, så erstatter du transistoren med en ledning fra APC, lige der hvor modstanden . og transistoren, og indgangen til cpu en er koblet sammen.
Selve coden til bankesensoren er faktisk skræddersyet til at MS og APC kan køre hver for sig uden at forvirre hinanden.
Noget jeg var med til at få lavet dengang coden blev til.
Udgangen på den nye APC boks indikere nemlig også tændings banken selv om APC ikke er aktiv, og jeg mener at kunne huske at den gamle virker på samme måde.

Min opsætning er at APC styrer ladetrykket 100 %
Men MS får lov til at bakke tændingen 3 grader op til maks tryk.
Og hvis der er mere banken, så fjerner APC en trykket.
Udover det så bruger jeg en udgang på ms til at lukke for APCen ved gasspjælds åbninger mindre en 25%, ellers går trykket amok ved motorvejshastighed, og indkoblet cruise.

At lade MS styre turbotrykket på egen hånd, det syntes jeg ikke er nogen god ide, sålænge APC systemet er langt mere fleksibelt/sikkert.

Men det kommer vel en dag hvis man finder ud af at gøre closed loop delen stabil, og dermed kan regulere ned for trykket ved tændings banken.
Lelve opkoblingen er ikke besværlig, det er bare at trække en ledning ud til magnet ventilen, når man har lavet hardwaren i MS.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hej Morten.
Tak for svaret!
Jeg vil lige spørge for at være helt sikker:
Det diagram der er lavet og som du henviser til, skal stadig laves, for at få MS til at se bank, når man har APC? Og at man blot skal erstatte den sidste transistor med ledningen fra MS?
Hvad med det de skriver omkring justeringen af den kreds man skal bygge, skal man ignorere dette, når man har APC, idet APC'en jo har tolket hvordan bank lyder?
Har du fået plads til kredsløbet inde i MS-boksen? Eller har du bygget det til at sidde udenfor?
Tak igen for svar,
Daniel.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har bygget det nævnte kredsløb til bankesensoren på min Golf.
Det virker mere eller mindre, men jeg er ikke helt færdig med det endnu.
Dels havde jeg sensoren forbundet med almindelige ledninger - altså ikke skærmet, og det lige henover generatoren der før har givet mig problemer med elektrisk støj.

Dels har jeg erfaret at der skal et båndpasfilter til der passer til resonansfrekvensen som jeg først skal regne mig frem til.
Der findes instruktioner på www.msextra.com for at finde frekvensen for bankning, og et båndpassfilter er simpelt nok. Men jeg har ikke haft tid endnu, og jeg er ikke helt sikker på at jeg overhovdet gider - jeg kan sagten høre den banken når den er der, og uden tryk er problemet ikke voldsomt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Saab-Daniel skrev:
Hej Morten.
Tak for svaret!
Jeg vil lige spørge for at være helt sikker:
Det diagram der er lavet og som du henviser til, skal stadig laves, for at få MS til at se bank, når man har APC? Og at man blot skal erstatte den sidste transistor med ledningen fra MS?
Hvad med det de skriver omkring justeringen af den kreds man skal bygge, skal man ignorere dette, når man har APC, idet APC'en jo har tolket hvordan bank lyder?
Har du fået plads til kredsløbet inde i MS-boksen? Eller har du bygget det til at sidde udenfor?
Tak igen for svar,
Daniel.

Egentlig har du kun brug for modstanden, der går til de 5 volt. resten er unødvendigt, da apc en filtrere signalet.
Jeg bruger Henriks Add on print, hvilket er en meget fleksibel, og nem løsning. og jeg aner ikke om det kan være i standart kassen, da jeg selv har bygget min i 0,9mm karosseriplade.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ok, smart!
Med hensyn til de 5 volt, hvor fandt du dem??
0 volt går jeg ud fra bare er stel et sted fra printet i MS...?
Undskyld de måske dumme spørgsmål, men man får ikke svar hvis man ikke spørger!
Daniel

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Og lige en ting mere, er vi enige om, at det er "470r"-modstanden (på vel 470 ohm) vi snakker om, som jeg skal sætte sammen med mit APC-signal? Hvorefter jeg smider signalet ind i MS?
APC-systemet giver jo stel når den ser bank, så er det et spørgsmål om at fjerne de 5volt, og så når MS ser stel, så ved MS, at motoren banker?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Saab-Daniel skrev:
Og lige en ting mere, er vi enige om, at det er "470r"-modstanden (på vel 470 ohm) vi snakker om, som jeg skal sætte sammen med mit APC-signal? Hvorefter jeg smider signalet ind i MS?
APC-systemet giver jo stel når den ser bank, så er det et spørgsmål om at fjerne de 5volt, og så når MS ser stel, så ved MS, at motoren banker?
Daniel.

Det er helt korrekt,
Men der kan være et lille problem med den modstand der er inde i APC en,
til bankeindikatoren hvis ms ikke indikere tændingsbank, så skal denne modstand erstattes med en stump ledning eller lgnene.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Super, tak for det.
Med hensyn til de 5 volt, hvor skal jeg tage dem fra?
Og er det overhovedet nødvendigt, nu vi "bare" skal have stel in på den pin MS bruger??
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time