Side 2 af 2
: 23 okt 2005, 17:49
af Transitfar
2fat2fly skrev:HenrikGM skrev:grydesvamp skrev:niks er ikke lige så kendt på det område... men tror det er noget lidt hokus pokus det emd den stempelring men ideen med at ligge et stykke metal ind der har en større flexibillitet er nok ikke helt så dum igen..
ideen er ihvertfald ny......
Det er co2 svejsning man bruger til den med ringen, nej helt ny er den ikke

Jeg plejer ellers at have en livlig fantasi.
Men de associationer jeg får af den fremhævede del af teksten, de er godt nok "nye".....
VH Lars
: 24 okt 2005, 04:33
af lqs
hedder det ikke SEGA det der flexmetal mekanikere plejer at svejse med? MVH. søren
: 03 dec 2009, 00:08
af Allan2712
Ang. Svejsning af støbejerns manifolde, motorblokke gearkasser,mm.
Støbejern kan svejses med følgende.:
Gas og ilt svejsning.
Ulempe er at der kommer meget varme i emnet, men er en brugbar metode
til mindre dele der ikke tager skade af varmen. Bruges meget inden for formindustrien fordi den har nøjagtig de samme egenskaber som støbejernet.
Pulversvejsning.:
Er lige som ved gassvejsning meget varmekrævende, men en brugbar metode. Kan binde på mange legeringer hvor andre svejsematerialer ikke vil binde. Bruges til Rep. af manifolde, topstykker og beslag.
TIG. Svejsning.:
Mindre emner og emner hvor man ikke vil risikere at have gennemløb F.eks hvor man står med det Halve gevind hul som man gerne vil have svejst sammen igen..
Fordele.: Meget mindre varme.
Ulemper.: Mange flere spændinger.
Elektroder.;
Fordele.: Kan både svejses koldt og varmt F.eks Revne i motorblok.
Kan Svejse Støbejern Sammen med støbejern.
Støbejern sammen med stål.
Ulemper.: Ikke rigtig nogen.
Co2 svejsning.
Fordele.: Ingen
Ulemper.: Svejsesonen bliver så hård at der ikke kan bores eller slibes. Men man ødelægger hele strukturen i støbejernet. Og giver mange spændinger. Kan ikke anbefales.
Hvordan kan man lave en svejsning der skal være i orden, hvis man ikke kender legeringen på det der skal svejses. Svaret er enkelt brug Reparationssvejsematerialer de er udviklet til det. De elminere alle gætterier omkring valg af tilsatsmaterialer, da de dækker et meget større legeringsspektre.
Produktionssvejsematerialerne er jo udviklet til et helt andet formål.
Jeg ser mange velmenende svar men de er desværre mange gange skrevet af personer der har hørt om det eller læst det.