Svejsning af alu topstykke

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

nibdk skrev:Ellers var der måske en anden motor her? Selvfølgelig lidt irriterende, når du allerede har renoveret motoren. Sakset fra volvo240.dk

Niels

Sælges: B230FT, 2,6 liter 04-05-2006
Fra: Ole Bitsch Tlf: 86344107
Komplet blok med speciel krumtap og stempler. Med .531 Topstykke ombygget med størst mulige ventiler: I=48mm og U=42mm samt ændret brændkammer og kanaler. Kørt 90.000 km. Én ejers. Har ikke kørt ræs, Evt. med lader og manifolder Pris: 12000


Jeg har set den :(
Og den er ca 7 måneder for sent for mit vedkommende :cry:
Men såddan er det, så jeg vil arbejde videre med det jeg har+ en større turbo, og se hvor langt jeg når.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#12 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:Hvis du svejser det, så vil det blive så varmt at hele toppen skal varmebehandles igen(hvis vi tager udgangspunkt i at toppen skal blive son ny igen).

Det medfører udskiftning af alle sæder, alle styr og ny planslib igen.

Mange slipper godt afsted med bare at svejse, og så se glade ud, men toppen er ikke ligeså stærk som en ny, grundet varmen forårsager strukturændringer i materialet.(derfor varmebehandlingen)

Er revnen synlig uden hjælpemidler?


Henrik kan du ikke forklare, hvordan man kan få strukturen til at ændre sig tilbage igen og blive som nyt ved at varmebehandle hele topstykket?

Bemmer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:[
Henrik kan du ikke forklare, hvordan man kan få strukturen til at ændre sig tilbage igen og blive som nyt ved at varmebehandle hele topstykket?

Bemmer


Lang historie, som næppe kan svare sig at starte på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#14 Indlæg af DorkVonWaterfall »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:[
Henrik kan du ikke forklare, hvordan man kan få strukturen til at ændre sig tilbage igen og blive som nyt ved at varmebehandle hele topstykket?

Bemmer


Lang historie, som næppe kan svare sig at starte på.

hvorfor kan det ikke svare sig, hvis manden gerne vil vide noget om det??


del dog ud af din viden, det er det vi har forummet til......
pffftttt......
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

DorkVonWaterfall skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:[
Henrik kan du ikke forklare, hvordan man kan få strukturen til at ændre sig tilbage igen og blive som nyt ved at varmebehandle hele topstykket?

Bemmer


Lang historie, som næppe kan svare sig at starte på.

hvorfor kan det ikke svare sig, hvis manden gerne vil vide noget om det??


del dog ud af din viden, det er det vi har forummet til......


Da det nok tager ca 1/2 time bag tastaturet for at skrive en udførlig forklaring som alle forstår.
Set i et mikroskob ligner det meget små stænger der ligger i velordnede rækket.
Hvis man tilføjer varme på et lokalt sted, så kommer disse rækker i totalt kaos.
En varmebehandling, giver netop så meget varme at stængerne kan bevæge sig frit, og finde deres plads i rækken igen.
Meget groft fortalt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#16 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:[
Henrik kan du ikke forklare, hvordan man kan få strukturen til at ændre sig tilbage igen og blive som nyt ved at varmebehandle hele topstykket?

Bemmer


Lang historie, som næppe kan svare sig at starte på.


Det var en skam, da jeg og nok også flere andre gerne vil vide lidt mere om den varmebehandling.
Ikke så meget hvad der sker i topstykket, men hvor høj en temperatur, det skal varmes op til og hvor længe det skal ligge i den temperatur, samt opvarmning og afkøling.
Også hvad det er, som gør at styr og sæder skal skiftes.

Er det en hjemmelavet behandling eller er det en del af en anerkendt svejseprocedure?

Er der evt. et link?

Bemmer
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#17 Indlæg af 0-100 »

Jeg har da aluminiumsvejst et af mine topstykker og det fungerer upåklagligt. Det skal dog siges at det ikke var mellemrummet mellem indsug og udstødningskammeret.

Det blev fortaget med mit MIG-anlæg. Den købte aluminiumtråd kunne fås i en specialmix som passer til støbegods som et topstykke.

Da MIG ikke er det helt rigtige udstyr til alusvejsning, måtte jeg punktsvejse det og derefter slibe det overskydende materiale væk.

Hvis det skal laves rigtigt, skal det vist laves med et TIG anlæg, som har et højfrekvensmodul.

Måske skulle du prøve at snakke med en prof. svejser om denne reperation er tilrådelig.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:[Det var en skam, da jeg og nok også flere andre gerne vil vide lidt mere om den varmebehandling.
Ikke så meget hvad der sker i topstykket, men hvor høj en temperatur, det skal varmes op til og hvor længe det skal ligge i den temperatur, samt opvarmning og afkøling.
Også hvad det er, som gør at styr og sæder skal skiftes.

Er det en hjemmelavet behandling eller er det en del af en anerkendt svejseprocedure?

Er der evt. et link?

Bemmer


Proceduren er ganske velkendt, og du kunne jo feks forsøge at finde informationer om det selv. Google er din ven.

Nej, proceduren er ikke hjemmelavet. Der handler i bund og grund om at forandre/fjerne de naturlige kærvdannelser i korngrænserne i aluminiummet(meget firkantet forklaring). Der findes en hel industri der har specialiseret sig i at lave ovnene til dette formål, så nej, metoden er ikke hjemmelavet. Gøre det hjemme i garagen med ukrudtsbrænderen er dømt til at gå galt.

Jeg kan da servere et par stikord, så kan du jo selv undersøge sagen. Der er skrevet en masse faglitteratur om emnet. Om de gisner eller ej, well....!

Du kan jo starte med "Heat Treatment", og læse lidt på det hvis du gider.

Styr og sæder skal ofte skiftes fordi pretension er tabt efter varmebehandlingen.

Faktum er at jeg ikke vil til at skrive en afhandling om emnet i dette forum, dertil er det alt for specialiseret viden, og alt alt for tidskrævende. Morten nævner 1/2 time, og det er alt alt for lidt til det projekt, medmindre der sidder folk herinde med en fin metallurgisk forståelse, og de ville alligevel ikke have behov for at læse det indlæg. Måske vi har en metallurg i læsergruppen, som kunne have lyst til at uddybe varmebehandlingen i detaljer?

Mortens forklaring er et udmærket udgangspunkt, men jeg kan næsten forstå at du(Bemmer) ønsker noget langt mere detaljeret, hvorfor jeg foreslår Google(eller biblioteket).
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#19 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:[Det var en skam, da jeg og nok også flere andre gerne vil vide lidt mere om den varmebehandling.
Ikke så meget hvad der sker i topstykket, men hvor høj en temperatur, det skal varmes op til og hvor længe det skal ligge i den temperatur, samt opvarmning og afkøling.
Også hvad det er, som gør at styr og sæder skal skiftes.

Er det en hjemmelavet behandling eller er det en del af en anerkendt svejseprocedure?

Er der evt. et link?

Bemmer


Proceduren er ganske velkendt, og du kunne jo feks forsøge at finde informationer om det selv. Google er din ven.

Nej, proceduren er ikke hjemmelavet. Der handler i bund og grund om at forandre/fjerne de naturlige kærvdannelser i korngrænserne i aluminiummet(meget firkantet forklaring). Der findes en hel industri der har specialiseret sig i at lave ovnene til dette formål, så nej, metoden er ikke hjemmelavet. Gøre det hjemme i garagen med ukrudtsbrænderen er dømt til at gå galt.

Jeg kan da servere et par stikord, så kan du jo selv undersøge sagen. Der er skrevet en masse faglitteratur om emnet. Om de gisner eller ej, well....!

Du kan jo starte med "Heat Treatment", og læse lidt på det hvis du gider.

Styr og sæder skal ofte skiftes fordi pretension er tabt efter varmebehandlingen.

Faktum er at jeg ikke vil til at skrive en afhandling om emnet i dette forum, dertil er det alt for specialiseret viden, og alt alt for tidskrævende. Morten nævner 1/2 time, og det er alt alt for lidt til det projekt, medmindre der sidder folk herinde med en fin metallurgisk forståelse, og de ville alligevel ikke have behov for at læse det indlæg. Måske vi har en metallurg i læsergruppen, som kunne have lyst til at uddybe varmebehandlingen i detaljer?

Mortens forklaring er et udmærket udgangspunkt, men jeg kan næsten forstå at du(Bemmer) ønsker noget langt mere detaljeret, hvorfor jeg foreslår Google(eller biblioteket).


Enten misforstår du mig ellers læser du ikke, hvad jeg skriver Henrik.
At du udtrykker dig, som om jeg ikke har kendskab til søgetjenester eller gider bruge dem, er hvad det er.
Du nævner også det ikke er et garage job, fint nok, men vi er jo mange herinde(PP), som har mulighed for at gøre brug af det udstyr, man har på sin arbejdsplads.
Hvad der sker helt præcist i metallet er mindre interessesandt, det at det får sin styrke igen er ok for mig.
Det er fuldt forståeligt at du ikke vil skrive en afhandling om emnet.
Jeg forstår, dine svar således at du ”kun” er bekendt med, at det er muligt at styrke metallet med varmebehandling og at du ingen erfaring har med noget specifikt.

Grunden til jeg har vist interesse, er fordi jeg har et topstykke, som er revnet under et ventilsæde og jeg er lidt ked af at kassere det.

Bemmer
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#20 Indlæg af nibdk »

Jeg mener proceduren er opvarmning til 540 grader i seks timer.
Så dyppes topstykket i vand i nogle sekunder.
Så opvarmning til 160 grader i fem timer og så ud og bare stå til afkøling i luft.

Personligt tror jeg ikke mange svejste toppe har fået denne behandling efterfølgende, det lyder som vildt overkill. Skulle man dette hver gang er det jo billigere med en helt ny top.

Niels
Besvar