Svejsning af alu topstykke

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Svejsning af alu topstykke

#1 Indlæg af Morten VJ »

Under mit arbejde med at forstørre forbrændingskamrene i mit andet topstykke.
Fandt jeg en revne, udover de sædvanlige imellem ventilsæderne.
Denne er mere grum, da den går fra tændrørshullet til sædet på indsugnings ventilen.
Under normale omstændigheder er det bare at bytte til et bedre egnet emne.
Men det er nok ikke tilfældet her.
Da et tilsvarende topstykke vil koste ca 12.000 sv kr+ et nyt emne.
Men spørgsmålet er er der nogen der kender prisen på en sædering afmonteres, revne svejses, og sædering monteres igen.
Og vil svejsningen kunne holde?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#2 Indlæg af nibdk »

Det er ikke sikkert det er noget problem.
Jeg havde tilsvarende revner på to cylindre på min 240 Turbo, da jeg engang havde det afmonteret.
Jeg husker at Frederikssund Bremseservice ikke var synderligt nervøse ved det og blot foreslog at få det trykprøvet. Det viste sig tæt nok.
Jeg tog det så også med til Peter Banan som dengang havde Unilock lige ved siden af, han mente ikke det var nødvendigt at svejse, da det vist forekom ofte. Jeg fik det heller ikke svejst og kørte da i over et år bagefter uden problemer.

Peter Banan findes nok stadig, jeg har i hvert fald besøgt ham efterfølgende på hans nye adresse på Vinkelvej i Frederikssund for et par år siden. Han kan i givet fald lave det.

Man kan også sige, hvad kan man risikere der sker, hvis man ikke laver det?

Niels
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

nibdk skrev:Det er ikke sikkert det er noget problem.
Jeg havde tilsvarende revner på to cylindre på min 240 Turbo, da jeg engang havde det afmonteret.
Jeg husker at Frederikssund Bremseservice ikke var synderligt nervøse ved det og blot foreslog at få det trykprøvet. Det viste sig tæt nok.
Jeg tog det så også med til Peter Banan som dengang havde Unilock lige ved siden af, han mente ikke det var nødvendigt at svejse, da det vist forekom ofte. Jeg fik det heller ikke svejst og kørte da i over et år bagefter uden problemer.

Peter Banan findes nok stadig, jeg har i hvert fald besøgt ham efterfølgende på hans nye adresse på Vinkelvej i Frederikssund for et par år siden. Han kan i givet fald lave det.

Man kan også sige, hvad kan man risikere der sker, hvis man ikke laver det?

Niels


I bedste fald bliver den bare utæt, bilen kommer til at stå stille en lille uge. Og Jeg skal bruge ca 8 timer af min fritid.

Worstcase den bliver ikke utæt, men udvider sig så meget at ventilsædet slipper grebet i topstykket. og bukker-knækker en ventil.
Og sender motor og topstykke direkte til jernhandleren.
Så det er ikke en option.
Enten bliver det lavet, ellers kommer det ikke på.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#4 Indlæg af nibdk »

Jeg tvivler på du får en til at lave det, som vil garantere det holder.

Niels
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Hvis du svejser det, så vil det blive så varmt at hele toppen skal varmebehandles igen(hvis vi tager udgangspunkt i at toppen skal blive son ny igen).

Det medfører udskiftning af alle sæder, alle styr og ny planslib igen.

Mange slipper godt afsted med bare at svejse, og så se glade ud, men toppen er ikke ligeså stærk som en ny, grundet varmen forårsager strukturændringer i materialet.(derfor varmebehandlingen)

Er revnen synlig uden hjælpemidler?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Hvis du svejser det, så vil det blive så varmt at hele toppen skal varmebehandles igen(hvis vi tager udgangspunkt i at toppen skal blive son ny igen).

Det medfører udskiftning af alle sæder, alle styr og ny planslib igen.

Mange slipper godt afsted med bare at svejse, og så se glade ud, men toppen er ikke ligeså stærk som en ny, grundet varmen forårsager strukturændringer i materialet.(derfor varmebehandlingen)

Er revnen synlig uden hjælpemidler?


De eneste hjælpemidler, er et sæt 40 år gamle øjne desværre :wink:
Den er meget tynd, tyndere end et hår men meget tydelig imod relativ blankslebet aluminium.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Fik talt med sagkyndige her for leden, og han mente det var en træt gammel top, som der ikke burde investeres flere penge i.
Så nu har jeg kastet øjene på 530 toppen, der har overlevet en udbrændt bil uden synlige men, Men det vil vise sig efter en adskillelse og en udmåling.
Planen er at overflytte ventilerne, og kopierer portene, og ventilsæderne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#8 Indlæg af Brisse »

Hvis toppen bliver "øm" pga varmen efter en svejsning som Henrink nævner, hvordan er toppen så efter en omgang grill-aften i en bil? Er der så ikke risiko for at stå med en hel top der trænger til varmebehandling?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#9 Indlæg af nibdk »

Ellers var der måske en anden motor her? Selvfølgelig lidt irriterende, når du allerede har renoveret motoren. Sakset fra volvo240.dk

Niels

Sælges: B230FT, 2,6 liter 04-05-2006
Fra: Ole Bitsch Tlf: 86344107
Komplet blok med speciel krumtap og stempler. Med .531 Topstykke ombygget med størst mulige ventiler: I=48mm og U=42mm samt ændret brændkammer og kanaler. Kørt 90.000 km. Én ejers. Har ikke kørt ræs, Evt. med lader og manifolder Pris: 12000
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Brisse skrev:Hvis toppen bliver "øm" pga varmen efter en svejsning som Henrink nævner, hvordan er toppen så efter en omgang grill-aften i en bil? Er der så ikke risiko for at stå med en hel top der trænger til varmebehandling?


Det kunne jo umiddelbart virke såddan, men det tror jeg ikke på.
Af følgende årsager.
Det viktigste er at toppen er boltet på blokken, og dermed har en god mulighed for at aflede varmen, + der er vand og olie der kan aflede varmen, og olien i topstykket ikke er forkullet.
Så toppen har ikke været så varm som først antaget.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar