dyse-start-tid / åbningstid / map-sensor mod.

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#11 Indlæg af ae86 »

Morten VJ skrev:
Rover og motorstyringer :cry:
De Har kørt med så mange forskellige variationer, af samme styring.
Så det er umuligt at finde ud af. Hvorfor de lige lavede den ekstra føler til den model, og ikke brugte den på en anden model med samme motorstyring.

Og man skal passe på med at kalde alle systemer med dyserne
opdelt i grupper semisequetielt.
De gamle LH-Jetronic, som fik omdrejnings signalet fra tændspolen, havde i mange tilfælde også gruppe opdelte dyser. der sprøjtede hver for sig. Da de ikke anede hvor cylinder 1 var, må de have fundet nogle fordele ved denne metode. Der ikke var betinget af forurenings krav på denne side af atlanten.

MVH

Morten


Nu var det ikke samme motor i 2 forskellige Rover modeller jeg tænkte på men Rover 600 der benytter begge ovenstående motorstyringer alt efter årgang

Angående mit semisequentiel så står det i "" af selv samme grund

Nu er jeg ikke 100% inde i LH-Jetronics virkemåde, men fordelen på en 4 cyl motor og "Semisequentiel" indsprøjtning (Batchfire :wink: ) er jo at du netop ikke behøver at vide hvilken af stempelerne i top der er igang med sin indsugningstakt, du ved bare at det ene stempelpar er i top og herefter skulle det andet gerne følge trop (med mindre der er noget seriøst galt :shock:), og hvis man sprøjter begge gange de er i top (eller lidt før) så rammer man 50% af tiden en åben ventil og 50% en lukket, hvis man skulle nå et få det hele ind på en gang skulle dysen tilslige være noget større, 200% eller derover da du her har under den halve tid til at få sprøjtet benzinen ind

Batchfier kan, såvidt jeg kan se, også bruges på andre motorer med flere stempler hvor man kan gruppere stemplerne i stempel par. jeg tvivler ihvertifald på at det kan virke på en 5-cyl motor

Det er lidt samme princip som wasted-spark tænding, her behøver du jo heller ikke at vide hvilken af de 2 stempelpar der skal til at have forbrænding, du ved bare hvornår gnisten skal fyres af og ved at skyde den af i begge cylindere på samme tid er man fri for at tænke mere over det.

Sequentiel indsprøjtning og cop/cnp tænding minder også om hinanden da man ved cop/cnp tænding også er nød til at vide hvilken af stemplerne der skal have gnisten.

Jeg er derfor næsten sikker på de fleste nyere biler der benytter sig af cop/cnp tænding bruger sequientiel indsprøjtning da sensoren nu sidder der i forvejen (men det er ikke noget jeg vil påstå hvis der er nogen der kan påvise eller give en god forklaring for hvorfor det skulle forholde sig anderledens).
Det vil dog have den fordel at man via motorstyringen kan køre et ballanceprogram der kan fortælle præcis hvilken stempel/cylinder der halter og hvis det kombineres med ion-sense, kan man også se hvordan forbrændingen forløber realtid på hver enkel cylinder.
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#12 Indlæg af tonnilerche »

oki doki.

morten VJ:

tændingen på min dyt er med strømfordeler og den er på ingen måde styret af ecu. den er vacuumreguleret med et eller andet avanceringshalløj som jeg ikke helt forstår hvordan virker.


hall giver??? her står jeg lidt af.



ideen med piggyback systemet ville være for at få en sjat mere benzin i toppen af rpm-kurven når den slebne knast bliver lagt i. rpm begrænseren bliver ikke flyttet. den er styret af ecu og min ecu ka man så absolut ikke chippe eller pille i ( en eller anden underlig Denso styring )
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#13 Indlæg af Saab-Daniel »

ae86 skrev:Jeg er derfor næsten sikker på de fleste nyere biler der benytter sig af cop/cnp tænding bruger sequientiel indsprøjtning da sensoren nu sidder der i forvejen (men det er ikke noget jeg vil påstå hvis der er nogen der kan påvise eller give en god forklaring for hvorfor det skulle forholde sig anderledens).


Hvad er "nyere"?
En saab 9000 aero fra 1993 (og frem til 1997) kører cop tænding, men batchfirer dyserne...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#14 Indlæg af ae86 »

Saab-Daniel skrev:
ae86 skrev:Jeg er derfor næsten sikker på de fleste nyere biler der benytter sig af cop/cnp tænding bruger sequientiel indsprøjtning da sensoren nu sidder der i forvejen (men det er ikke noget jeg vil påstå hvis der er nogen der kan påvise eller give en god forklaring for hvorfor det skulle forholde sig anderledens ).


Hvad er "nyere"?
En saab 9000 aero fra 1993 (og frem til 1997) kører cop tænding, men batchfirer dyserne...
Daniel.

Ja der var så den teori :cry:

Men det var jo også det jeg skrev ovenfor, det var min overbevisning at man når man nu havde smidt cop tænding på lige så godt kunne bruge samme sensor signal til at køre sequentiel indsprøjtning, men som du lige har påvist så forholder det sig anderledens
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#15 Indlæg af Saab-Daniel »

Der er så faktisk ikke cam-sensor signal på bilen, den regner det ud fra et mærkeligt udseende triggerwheel... :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#16 Indlæg af Morten VJ »

Saab-Daniel skrev:Der er så faktisk ikke cam-sensor signal på bilen, den regner det ud fra et mærkeligt udseende triggerwheel... :)
Daniel.

Ja og ioniserings strømmen den sender igennem tændrøret efter hver gnist. faktisk starter den som wastet spark, og bliver til Cop. når motoren Først er igang.
Et meget smart system de havde dengang.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar