Bilen er en Daihatsu med en 1.6 liters 105hk EFI motor. Styringen styrer kun benzin. Tændingen er tændspole / strømfordeler med vacuum-regulator.
1. Hvordan ved min motor hvornår den skal åbne dyserne? Ecu styrer hvor lang tid de skal åbne, men den må få et signal et sted fra der fortæller den hvornår den skal starte med at åbne. Den har ikke knast-aksel sensor, så bliver det taget fra tændingen på en eller anden måde?
2. Har jeg ret i at dysen åbner lige når indsugningsventilen begynder at åbne?
3. For at få en så optimal forstøvning af benzinen, har jeg så ikke ret i at det er bedst med en lang dysetid ( 10ms på en 130cc dyse, istedet for 5ms på en 260cc dyse ) hvis man vil opnå en så god forstøvning som muligt? På nyere dyser betyder det måske ikke så meget, men i en bil med dyser fra starten af 90'erne har det sikkert lidt at sige, både mht til benzin-økonomi og forstøvning og dermed også forbrænding.
4. Map-sensoren i min dyt er vel den der har den største indflydende på hvor lange dysetider ecu'en skal have. Kan man slutte noget 3. parts styring op i seriel-forbindelse med denne ( piggyback system ) og ændre denne's værdi og dermed styre benzinen bedre gennem denne? Så vidt jeg husker måler ecu'en en ohm'sk værdi på denne sensor ( har det stående i en motormanual til dytten et eller andet sted ).
Ved godt det bedre kan betale sig med et sæt megasprøjt, men nysgerrigheden pirrer mig.
Hvad siger i?