Side 2 af 3

: 20 okt 2007, 18:30
af klyfax
møffe skrev:HA i de her tider med foderpriser der er steget 50-80% er de sq nok vilige til at pantsætte deres 8530 JD med 5furet A-plov.


Det kun dem med ØF dyr... De kan ik tjene penge. En gris sælges til 8 kr kiloet, men du propper for 10 kr foder per kilo. Så de har det lidt svært...

: 20 okt 2007, 19:37
af møffe
klyfax skrev:
møffe skrev:HA i de her tider med foderpriser der er steget 50-80% er de sq nok vilige til at pantsætte deres 8530 JD med 5furet A-plov.


Det kun dem med ØF dyr... De kan ik tjene penge. En gris sælges til 8 kr kiloet, men du propper for 10 kr foder per kilo. Så de har det lidt svært...
kan kun sige TUDEPRINSER (arbejder godt nok med gryntedyr) men kan ikke have ondt af dem. nu har de igennem mange år haft en OK økonomi og købt større og større maskiner uden at have fokus på gode stalde og miljø. så mon ikke det er fortjent.

om ikke andet så er det de dårlige år vi bliver bedre til at passe og tilpasse alt omkring dyrene.

kan det sværre ikke have ondt af bønder der har store 300hk traktore for at dyrke 300ha med en 4M såmaskine og 20T gyllevogn. hvilket efterhånden er mere reglen frem for undtagelsen.

: 21 okt 2007, 11:25
af wukshady
møffe skrev:kan kun sige TUDEPRINSER (arbejder godt nok med gryntedyr) men kan ikke have ondt af dem. nu har de igennem mange år haft en OK økonomi og købt større og større maskiner uden at have fokus på gode stalde og miljø. så mon ikke det er fortjent.

om ikke andet så er det de dårlige år vi bliver bedre til at passe og tilpasse alt omkring dyrene.

kan det sværre ikke have ondt af bønder der har store 300hk traktore for at dyrke 300ha med en 4M såmaskine og 20T gyllevogn. hvilket efterhånden er mere reglen frem for undtagelsen.


WORD... :damn:


Til Andy: Tror egentlig osse vi snakkede om det, da du testkørte min pumpe. At den går lidt træls sådan en pumpe... Men hvem andre end dingo-folkene giver sig til at lave sådan et forsøg... :D

: 22 okt 2007, 09:25
af xxblade
ja, det er jo "Logik" at det tager effekt at forstøve så stor en mængde ved 250 bar.....

spørgsmåler er jo vel i virkeligheden om det kan lade sig gøre at producere de 250 bar billigere på en anden måde ???

: 22 okt 2007, 09:54
af Andy
Ja det 250 bar er ingen problem og lave billigere, men problemet er og styre mængden og mængden i forhold til omd. så precist som en brændstofpumpe gør..

: 22 okt 2007, 18:51
af ae86
Hvor meget effekt bruger VW's bil Pumpedyse teknik ???

de levere da et sted mellem 1700-1800 bar :shock: (ved ikke om den lige som common rail går helt op til 2000bar)

det kan da ikke være en faktor 7-8 stk (i forhold til dine 60hk og 250bar)

for så ryger der da en minimum 60hk*7 ~ 420 hk og det kan jeg ikke rigtigt få til at passe ...

men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..

: 22 okt 2007, 21:18
af Andy
Helt rigtigt det er mængden det komme an på..

Et gæt på hvor meget en 1,9 tdi skal have vil være ca. 35-40 cm3..

Noget af en forskel...mod de 900+ cm3 til træk..

Andy

: 22 okt 2007, 21:22
af HenrikGM
ae86 skrev:men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..


:damn:

Ja, mon ikke det også har noget med mængden at gøre...:-)

Regnestykket er ikke så helvedes avanceret.

Pumpen giver xx ml pr rpm, men giver jo kun på yy grader, og ved zzz bar tryk.

Så for at krydre det hele lidt, så skal man lige huske at det ikke er dysens åbningstryk, men det tryk pumpen leverer der skal medregnes, og det ligger temmeligt meget over dysens åbningstryk. Slet ikke særligt nemt at regne på, men stødbelastningerne er alvorlige på disse pumper.
Og så blev det lige besværligt :-)

Hvis man blindt regner det som en gemen hydraulikpumpe, så er det meget beskeden effekt der skal til, (plæneklipperniveau!) men regnes det mere rigtigt passer det bedre med at de faktisk kan knække selv store aksler, m.v. for at slæbe den pumpe.

Undrer mig lidt over at ingen har sat et lille svinghjul på pumpeakslen endnu... :idea:

Nogen af traktortrækfolkene der har tænkt over hvilke indsprøjtningsvinkel de har på forreste, kontra bagerste cylinder?

: 22 okt 2007, 21:44
af Andy
Det er blevet lavet nogle målinger på peak trykket det var omkring 1400-1600 bar!!!!!!

Nogen af traktortrækfolkene der har tænkt over hvilke indsprøjtningsvinkel de har på forreste, kontra bagerste cylinder?


Mener du at akslen vrider sig??

Det mener jeg ikke den kan da der jo ikke er noget i bagenden af akslen den skal trække, den skal jo "bare" løfte rulleløfteren..og kun 1 ad gangen..

Akslen i de store pumper er Ø 35 mm på det svageste punkt..

Andy

: 22 okt 2007, 22:00
af VAG mekaniker
ae86 skrev:Hvor meget effekt bruger VW's bil Pumpedyse teknik ???

de levere da et sted mellem 1700-1800 bar :shock: (ved ikke om den lige som common rail går helt op til 2000bar)

det kan da ikke være en faktor 7-8 stk (i forhold til dine 60hk og 250bar)

for så ryger der da en minimum 60hk*7 ~ 420 hk og det kan jeg ikke rigtigt få til at passe ...

men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..


Jeg har ikke styr på hvor meget effekt en pumpedyse den bruger MEN den er trukket af en ret bred tandrem som strækker sig da en del når pumpen skal lave lidt over 2000bar!! Tandhjul på krumtappen har 2 tænder som er lidt "længere" for ikke at slide remmen op alt for hurtigt, for at kompensere for dette "stræk".
Nok derfor at de laaaaannnnggggsomt går over til commenrial hvor remmen kan holde ca dobbelt så langt.... jo, der bliver brugt mange kræfter på at mase brændstof sammen :!: