Relæ og lednings kit for bedre lys i G3

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#11 Indlæg af Transitfar »

Yugo Turbo skrev:ha ha, velkommen tilbage på pp lars... de 4 kvadrat er nok i overkanten. nu jeg tænker over det, kan man jo sagtens nøjes med almindelige arbejds relæer, det har du ret i.

Åh tak, jeg er her skam tit - skriver bare ikke så meget mere :wink:

Synes nu ikke 4-kvad er for meget. Hvis man går efter overkill kan man lige så godt gøre det ordentligt.
Altså, jeg snakker jo ikke om de der 135mm generatorkabler jeg roder med til daglig :)

Btw har jeg stadig din reservedunk - skal du til Sindal d 22-8?
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#12 Indlæg af Escort 3 »

tror også du er godt kørende med en 2.5 kvadrat.

jeg lavede på et tidspunkt kørelys i golf2, her blev alle ledninger skiftet helt ud til pærene - det blev lavet i 4 kvadret og det resultaterede i at de fik alt for meget spænding hehe, Jeg fik i hvertfald skiftet nogle pærer derefter, skulle nok bare have været lavet i lampeledning :rock:
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#13 Indlæg af Transitfar »

Escort 3 skrev:tror også du er godt kørende med en 2.5 kvadrat.

Det har du sikkert ret i.
Og forøvrigt har du fat i noget centralt, nemlig hvilken spænding der egentlig kommer ud til pærerne.
Trådstarter skulle måske prøve at starte med at måle spændingen på batteriet ved ex 3000 omdr, for at se hvor meget generatoren egentlig giver fra sig, og derefter prøve at måle direkte på pærens stikben for at se, hvor stort spændingsfaldet er undervejs.
Derefter kan man så more sig med at måle hvor meget spænding der tabes på plussiden, hvor meget der tabes på stelsiden, osv...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

Her er et interessant link.
Til hvordan en svensk bil producent regner på det.
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKno ... a_1859.pdf

Og sikringsholdere støbt i gummi stinker for vildt.
En lille dårlig forbindelse i benene, og det eskalerer vildt, da holderen ikke kan komme af med varmen, med brændt sikringsholder til følge.
Så hellere 2 amindelige kabel sko.

Mht lednings indkøb, og relæ køb.
Så vil jeg til enhver tid låne noget fra en skrotbil, ift. at købe noget billigt bras fra feks. Thansen eller biltema.
Men det er kun min overbevisning.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#15 Indlæg af Yugo Turbo »

til den måling der skal det nævnes at den skal laves MED pæren tilsluttet, ellers vil resultet være meget misvisende... men du har ret lars det kunne være et interessant forsøg.

@ danny, så hvis du laver dette forsøg, så må du lige fortælle os resultatet ik...

@ lars. jeg kan ikke komme op den 22, desværre, skal til fødselsdag og økonomien har det også ret sløjt for tiden. det er jo dyrt at købe gearkasse og trailer og alt muligt andet stads... skal til holeby den 29 og til www.tsds.se (winternationals) på meca raceway i sverige ugen efter og så er sæsonen vist ved at være slut for mit vedkommende...
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#16 Indlæg af Transitfar »

Yugo Turbo skrev:til den måling der skal det nævnes at den skal laves MED pæren tilsluttet, ellers vil resultet være meget misvisende...

Når man kigger på div biler virker det da ofte som om hjemmegjorte ledningsnet enten er dimensioneret til at starte en kampvogn med, eller som om forlygterne er af den nye "No-power-lysleder"-type...
Eller, at der går 350 Ampere i plusledningen til pæren, men kun 13mA i stelledningen....
En forglemmelse fra min side, men ja: Pæren skal være tændt under målingerne. Husk den kan muligvis blive varm...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#17 Indlæg af grydesvamp »

biltema arbejdsrelæer og sikringsholdere, gode kabelsko og en ordenlig tang at klemme dem med så kommer man langt.. 2,5mm til hver lampe er Min! jeg lavede det engang på min gamle sure golf 2 og det virkede rigtig fint..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#18 Indlæg af tonnilerche »

så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

Re: a

#19 Indlæg af grydesvamp »

tonnilerche skrev:så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.



bingo ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#20 Indlæg af johan o r »

Hvis du alligevel er i Biltema, så køb de sikrings holdere med ledning på og så igang med at lodde, så er du sikker på du ikke får de dårlige forbindelser i kabelskoende..
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Besvar