Relæ og lednings kit for bedre lys i G3
Redaktør: Moderatorer
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Relæ og lednings kit for bedre lys i G3
Vil man kunne bruge det her og så tage plus ledningen som bruges på H1 pæren i stedet for en tænd/sluk kontakt?
Det er til to 100watts H1 pærer jeg vil have strøm fra batteriet til skal lige siges, så er ledningerne tykke nok, eller har det ikke noget at sige hvor tykke de er når man gå fra 55watt til 100watt?
Hvis ikke dette sæt er godt nok, hvad skal jeg så bruge, tænker mest her på hvilke relæer og hvor tykke skal ledninger være til de 100watts pærer.
http://thansen.dk/product.asp?c=2991623 ... 2027216350
Det er til to 100watts H1 pærer jeg vil have strøm fra batteriet til skal lige siges, så er ledningerne tykke nok, eller har det ikke noget at sige hvor tykke de er når man gå fra 55watt til 100watt?
Hvis ikke dette sæt er godt nok, hvad skal jeg så bruge, tænker mest her på hvilke relæer og hvor tykke skal ledninger være til de 100watts pærer.
http://thansen.dk/product.asp?c=2991623 ... 2027216350
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Sættet er uegnet, da sikringen er for lille.
Og det ligner noget billigt bras.
Normalt vælger man sikringen ud fra ampere forbrug + 10%
Lednings dimensionen kommer helt an på det samlede strømtræk, og længden på ledningerne både + og stel.
MVH
Morten
Og det ligner noget billigt bras.
Normalt vælger man sikringen ud fra ampere forbrug + 10%
Lednings dimensionen kommer helt an på det samlede strømtræk, og længden på ledningerne både + og stel.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
køb dog 2 sæt, en til hver lygte så har du rigeligt headroom før der er noget der springer eller smelter..
Når det hele er færdigmonteret så måler du Spændingen fra + på pæren til + batteriet. der skulle gerne ikke være noget spændingsfald. Det samme skal selvfølgelig også gøres på minus på pæren..
Jeg har selv monteret noget lignende på en fiat jeg havde. også med 100W pære, Det var dog med løs stumper fra biltema.
Det virkede RIGTIG godt..
Når det hele er færdigmonteret så måler du Spændingen fra + på pæren til + batteriet. der skulle gerne ikke være noget spændingsfald. Det samme skal selvfølgelig også gøres på minus på pæren..
Jeg har selv monteret noget lignende på en fiat jeg havde. også med 100W pære, Det var dog med løs stumper fra biltema.
Det virkede RIGTIG godt..
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Hvad er det til for en bil, og hvorfor vil du have 100W i?
Og hvilke pærer skulle det i så fald være?
Er dine paraboler og glassene i orden?
Husk på, at du med kraftigere lys også gør det sværere for de modkørende at se ordentligt....
Ofte kan man faktisk få et rigtig godt resultat blot ved at forbedre den eksisterende ledningsføring, OG købe nogle lidt bedre (eller bare nye) pærer.
Og hvilke pærer skulle det i så fald være?
Er dine paraboler og glassene i orden?
Husk på, at du med kraftigere lys også gør det sværere for de modkørende at se ordentligt....
Ofte kan man faktisk få et rigtig godt resultat blot ved at forbedre den eksisterende ledningsføring, OG købe nogle lidt bedre (eller bare nye) pærer.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
til den ligning skal også siges at din forlygte er konstrueret til at kunne tåle varme udviklingen fra en almindelig pære og hæver du så wattagen, kan du resikere at ødelægge dine lygter grundet mere varmeudvikling.
og jeg mener iøvrigt at det er ulovligt (ikke at jeg tror du tager dig af det dog)
og jeg mener iøvrigt at det er ulovligt (ikke at jeg tror du tager dig af det dog)
Brap brap brap...


-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Det er til min vr6 til det lange lys, der er ikke meget bål på synes jeg. Jeg smed noget xenon på til det lange på et tidspunkt, og det virkede da også fint, men tænkte jeg måske skulle prøve noget 100watt i stedet for, de tænder jo også med det samme fremfor xenon hvor der går nogle sekunder før det lyser 100%. Hvad skal man evt. bruge af relæ og sikring ud til lygterne?
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
Du skal bruge et 5 benet skifterelæ, med benstillingerne 30, 85, 86, 87a og 87b
Ikke at jeg ikke bare vil fortælle dig resultatet, men det lærer du jo intet af. Du skal benytte dig af Ohms effektlov, som du burde kende fra fysiktimerne på folkeskolen.
P=UxI
Men du ønsker jo at finde I, og skal derfor omskrive formelen til
I=P/U
P = 100Watt
U = minimum 13Volt, forudsat at alt er som det bør være
100/13 = 7,69Ampere pr. side
dette giver dig en sikring på 10 A pr. side eller 15/20 for det hele. 15 bør ku holde, så den ville jeg tage først, hvis den popper, ville jeg sætte en 20 A i.
hvis man nu tænker i stærkstrømsbekendtgørelsen så skal der 2,5 kvadrat til at føre 20 A, ved normale varmeafledende forhold, hvilket jeg ikke mener et motorrum kan kaldes. så det afhænger af din konstruktion. hvis du føder begge pærer fra samme ledning skal du bruge 2,5 kvadrat, hvis ikke kan du bruge 1- 1,5 kvadrat ledning og 10 A sikringer.
ved mindre gode varmeafledende forhold, som jeg vil mene at et motorrum er, er kvadraterne opgivet til følgende strømme, ved PVC isolerede ledninger.
1 kvadrat er opgivet til at kunne føre 10,5 A
1,5 kvadrat opgives til at kunne føre 13 A
2,5 kvadrat opgives til at kunne føre 17,5 A
så hvis du samler begge lygter i en ledning vil den faktisk kun være kortslutningsbeskyttet og ikke en gang overbelastningsbeskyttet med en 20 A sikring og med 2,5 kvadrat ledning. (dog ved du jo at du ikke trækker 20 A, så det ville jeg ikke bekymre mig yderligere over.
Det brude vist være svar nok til at du får smedet noget fornuftigt sammen.
Ikke at jeg ikke bare vil fortælle dig resultatet, men det lærer du jo intet af. Du skal benytte dig af Ohms effektlov, som du burde kende fra fysiktimerne på folkeskolen.
P=UxI
Men du ønsker jo at finde I, og skal derfor omskrive formelen til
I=P/U
P = 100Watt
U = minimum 13Volt, forudsat at alt er som det bør være
100/13 = 7,69Ampere pr. side
dette giver dig en sikring på 10 A pr. side eller 15/20 for det hele. 15 bør ku holde, så den ville jeg tage først, hvis den popper, ville jeg sætte en 20 A i.
hvis man nu tænker i stærkstrømsbekendtgørelsen så skal der 2,5 kvadrat til at føre 20 A, ved normale varmeafledende forhold, hvilket jeg ikke mener et motorrum kan kaldes. så det afhænger af din konstruktion. hvis du føder begge pærer fra samme ledning skal du bruge 2,5 kvadrat, hvis ikke kan du bruge 1- 1,5 kvadrat ledning og 10 A sikringer.
ved mindre gode varmeafledende forhold, som jeg vil mene at et motorrum er, er kvadraterne opgivet til følgende strømme, ved PVC isolerede ledninger.
1 kvadrat er opgivet til at kunne føre 10,5 A
1,5 kvadrat opgives til at kunne føre 13 A
2,5 kvadrat opgives til at kunne føre 17,5 A
så hvis du samler begge lygter i en ledning vil den faktisk kun være kortslutningsbeskyttet og ikke en gang overbelastningsbeskyttet med en 20 A sikring og med 2,5 kvadrat ledning. (dog ved du jo at du ikke trækker 20 A, så det ville jeg ikke bekymre mig yderligere over.
Det brude vist være svar nok til at du får smedet noget fornuftigt sammen.
Brap brap brap...


- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Yugo Turbo skrev:Du skal bruge et 5 benet skifterelæ, med benstillingerne 30, 85, 86, 87a og 87b
Hvorfor et skifterelæ?
Jeg ville bare bruge et alm. arbejdsrelæ i hver side, en god sikringsholder oppe ved batteriet, og så ex 4mm ledning i hele strømvejen, også til stel efter pæren.
Så ville jeg købe nogle rigtig gode pærer, og til sidst ville jeg få en tid ved øjenlægen til check af synet
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland