Side 2 af 3
: 16 feb 2011, 04:09
af dykkerdahl
HenrikGM skrev:Hvordan er det lige strømvejen løber på en bil når der ingen elektrolyt er?
På et skib har du aksel med bronzeskrue i saltvand med jernskrog klods op af, altsammen forbundet af elektrolyt(havvandet)
Hvordan er det lige overført til bilen(hvis vi antager det også virker på en bil)?
Der skal både være en fysisk forbindelse (svejsning) mellem anode og katode + en elektrolyt som elektroner kan vandre igennem lige som på skibet.
Her oppe må fugtig luft og vand fra vejen virke som elektrolyt mellem zink-anoden og karosseri-katoden før det kan virke.
Jeg ved bare ikke om anoden kan afgive elektroner gennem fugtigt dansk vintervejr til katoden, og hvor langt vil en ofre anode på en bil beskytte rundt omkring sig selv.
På stål i saltvand (god elektrolyt) sætter man helst ikke anoder mere en 1.5 meter fra det man ønsker at beskytte, og helst i lige linje.
På mange skibe og offshore konstruktioner bruger man nu påtrykt spænding som er et næsten vedligeholdelsesfrit system.
: 16 feb 2011, 15:58
af K-FINN
Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...
Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...
: 16 feb 2011, 16:44
af HenrikGM
K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...
Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...
Link?
: 16 feb 2011, 19:24
af Vax
K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...
Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...
Har set omtalte dims monteret på en saab 99, og må sige den holdt sig rigtig fint.. så måske der er noget om snakken..
eller også har det noget at gører med at folk der bekymre sig så meget om bilens ve og vel, at de monterer en rustbuster, gennerelt bare passer bedre på vogntøjet..
: 16 feb 2011, 21:22
af K-FINN
HenrikGM skrev:K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...
Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...
Link?
Det er en del år siden, må indrømme, jeg kan ikke huske hvad den hedder...
Fandt en tilsvarrende for nogle år siden, samme opsætning med forbindelse til batteri, og ud i hjørner af bil, men er ikke sikker på det var samme model...
EDIT:
http://rustbuster.adr.dk/
Som jeg hsuker det, var det noget i denne stil...
: 16 feb 2011, 22:53
af dykkerdahl
Det er i familie med påtrykt spænding som men bruger offshore, på skibe og dyre installationer mm.
På engelsk hedder det impressed current.
Jeg har selv søgt på: Impressed current on cars
Under vand med en ledene elektrolyt virker det jo, og jeg har flere gange fået stød når der ikke har været slukket ned for det.
Systemet er ret dyrt og følsomt , fordi at det kan overbeskytte stålet så det midster sin styrke og bliver sprødt.
Jeg har ikke rigtig på nettet kunne finde et godt bevis på at det faktisk virker på biler, og jeg kender ikke til nogle steder hvor det er brugt på land.
Ingen bilmærker bruger det selv om de alle prøver at tilbyde den bedste rust garanti.
: 17 feb 2011, 14:02
af Fluen
læst for nogle år siden at nogle sports vogn producenter havet det monteret som standart.
er rimelig sikker på det var i et erhvers bil blad til selvstændig
: 17 feb 2011, 22:13
af kasper sørensen
hvad med en gang PAVA???
: 17 feb 2011, 23:57
af Captain Slow
hellere en gang Suvo
..
: 18 feb 2011, 00:18
af kasper sørensen
ja okay... rettelse... rustbeskyttelse.. bare det bliver gjort ordentligt...