: 29 apr 2004, 11:03
Lavohmsdyser står jo ikke og trækker adskillige ampere når de er trukket!!!
Lad os lige kigge lidt på effekten:
1,2ohms dyse, drevet v. 13,8volt.....afsætter lige 158.7W i dysen=udbrændt dyse på meget kort tid.
Lavohmsdyser bruger strømbegrænsning!!!
Der er _ingen_ lavohmsdyser der kan køre med batterispænding over sig uden at brænde totalt i smadder. dysen bliver varmere end en forlygtepære på fuldt blus! hvis man prøver det....
Dyserne har typiskt 13,2volt over sig de første 0,9-1,2mS af åbningstiden, og derefter strømbegrænses der med pulsbreddemodulering på dysen. Ergo, dysen er IKKE spændingssat med mere end nogle få volt RMS.
Da en dyse er en induktans, så kan man snildt sætte en passende formodstand på. 14ohm er generelt lige højt nok. 10ohm er nok mere passende på et oem motorstyring.
Man kan sagtens bruge lavohmsdyser+modstand på en styring der er bygget til højohmsdyser, men man _kan_ risikere at dysen åbner lidt sløvere, og at man overbelaster ECUen, men det afhænger helt af hvordan drivertrinnet i ECUen er konstrueret.
Lad os lige kigge lidt på effekten:
1,2ohms dyse, drevet v. 13,8volt.....afsætter lige 158.7W i dysen=udbrændt dyse på meget kort tid.
Lavohmsdyser bruger strømbegrænsning!!!
Der er _ingen_ lavohmsdyser der kan køre med batterispænding over sig uden at brænde totalt i smadder. dysen bliver varmere end en forlygtepære på fuldt blus! hvis man prøver det....
Dyserne har typiskt 13,2volt over sig de første 0,9-1,2mS af åbningstiden, og derefter strømbegrænses der med pulsbreddemodulering på dysen. Ergo, dysen er IKKE spændingssat med mere end nogle få volt RMS.
Da en dyse er en induktans, så kan man snildt sætte en passende formodstand på. 14ohm er generelt lige højt nok. 10ohm er nok mere passende på et oem motorstyring.
Man kan sagtens bruge lavohmsdyser+modstand på en styring der er bygget til højohmsdyser, men man _kan_ risikere at dysen åbner lidt sløvere, og at man overbelaster ECUen, men det afhænger helt af hvordan drivertrinnet i ECUen er konstrueret.