Lav/høj ohms dyser???

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Lav/høj ohms dyser???

#1 Indlæg af Mads B (dk) »

Findes der nogen triks så man kan bruge lav ohms dyser i en bil der normalt køre med høj ohms ?
Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Ja... Med en for modstand! Det skal du finde på en bil der originalt kører med sådan en.

v/h christian
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads B (dk) »

hmm.... er det ikke når man går den anden vej fra lav -> høj??
Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Altså... Hvis du vil monterer lav ohms dyser i en bil der ellers kører med høj ohms. SÅ skal du have en formodstand på dine lav ohms dyser. Her ved hæver du jo ohmene...

Det var den situation du skrev oppe for oven.

v/h christian
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

ja jeg er godt klar over at der skal sættes en modstand i serie med dysen..... MEN en lav ohms dyse bruger omkring 6A....

12V : 2 ohm = 6A.....

hvis du så sætter en 14 ohms effekt modstand i serie med
12V : 16 ohm = 0.75A

så der kun 1.5 volt over dysen

2ohm * 0.75A = 1.5 Volt
1.5V * 0.75 = 1.125 watt

istedet for

2ohm * 6A = 12Volt
12V * 6A = 72 watt

Så jeg tror der skal noget andet til af tricks for at fået det til at spille
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

En lavohms dyse er det man kalder for en peak and hold dyse.
Det betyder at dysen får fulde ampere når den skal åbne, hvorefter boksen regulere strømmen ned for at holde den åben. Fordelen ved dette er en lavere reaktions på dysen.
Formodstand har været brugt på div volvo turbomodeller, da volvo ikke var interesseret i at investere i en styreenhed der kunne styre lavohms dyser.
så hvis det kan virke for en bilfabrikant med et standart bosch system, hvorfor kan det så ikke virke på din. ps virker også fortinligt med formodstande på Megasquirt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#7 Indlæg af Mads B (dk) »

ja okay.... man kan jo prøve..... jeg tvivler bare en del på det
Billede
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

Hvilken motorstyring har du??
Måske ville sådan en oplysning få nogle op af stolene!!
Senest rettet af Transitfar 02 maj 2004, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#9 Indlæg af Mads B (dk) »

Magneti mirelli 8P.... hvis det kan hjælp nogen
Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Mads B 405 2.0 skrev:ja jeg er godt klar over at der skal sættes en modstand i serie med dysen..... MEN en lav ohms dyse bruger omkring 6A....

12V : 2 ohm = 6A.....

hvis du så sætter en 14 ohms effekt modstand i serie med
12V : 16 ohm = 0.75A

så der kun 1.5 volt over dysen

2ohm * 0.75A = 1.5 Volt
1.5V * 0.75 = 1.125 watt

istedet for

2ohm * 6A = 12Volt
12V * 6A = 72 watt

Så jeg tror der skal noget andet til af tricks for at fået det til at spille


Ja... Altså, det du siger er jo fuldstændigt rigtigt!

Den effekt transistor der sidder og styrer dyserne er måske lavet til de 3 amp til de originale høj ohms dyser og kan selvfølgelig ikke tåle 24 amp. Det er rigtigt som du siger at watténe forsvinder lidt, men det må man jo så tage med. Det er jo netop fordelen ved lav ohms dyser at de trækker noget hårdere og den fordel mister man så lidt. Men det er ikke noget problem.

v/h christian
Besvar