Relæ og lednings kit for bedre lys i G3

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Hvor sidder jeres relæ, siden i bruger 2,5 mm^2
Ifølge mine beregninger sidder det ca. 6 meter fra lygten.
Hvis vi regner med et spøndings fald på 0,4 volt.

Mere realistisk er det en længde på 2 meter vi taler om, og et spændingsfald på 0,4 volt.
Så finder jeg at en 0,75mm^2 giver et spændingsfald på 0,39volt
Og en 2,5mm^2 giver et spændings fald på 0,12 volt
1mm^2 giver et fald på 0,29volt

Så i har egentlig lavet ledningerne 3 gange tungere end optimalt ,for at finde 0,27 volt :coffee:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#22 Indlæg af Escort 3 »

morten nu snakker vi ikke kun om spædningsfald men også om hvornår ledninger var kort og overbelastnings beskyttetelse med givne sikring...

fint men ikke taber ret meget spæding men træls hvis ledninger brænder før sikringer springer... og hvis man retter sig efter sb som Yugo turbo skriver så gar man ikke helt galt...
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#23 Indlæg af Morten VJ »

Escort 3 skrev:morten nu snakker vi ikke kun om spædningsfald men også om hvornår ledninger var kort og overbelastnings beskyttetelse med givne sikring...

fint men ikke taber ret meget spæding men træls hvis ledninger brænder før sikringer springer... og hvis man retter sig efter sb som Yugo turbo skriver så gar man ikke helt galt...


De 2 ting hænger sammen min, tykkelse og spændings fald.
Du får det faktisk serveret på en sølvske hvis du kigger på mit link.

Et eksempel.
Vi har netop fået en superduper benzinpumpe der trækker 20 amp maks.
Ifølge spændings falds beregningen så vil en 1mm^2 ledning være nok, men maks strømtræk giver 2,5 mm^2
Dette er på en længde af 1 meter ledning.
Så vi vælger 2,5 mm^2

Desværre sidder pumpen langt fra batteriet så vil skal have en samlet længde på 4 m. på ledningen.
Vi bruger 2,5 mm^2 for det kan den jo klare uden problemer.
Det giver et spændings fald på 0,56 v i ledningen alene.
Det duer jo ikke.
Vi skal op på minimum 4 mm^2 for at få spændingsfaldet under 0,4 volt
Helt præsist 0,35 volt.

I sidste ende drejer det sig om at få maks effekt ud af den elektriske komponent, uden at forøge vægten på bilen unødigt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#24 Indlæg af Escort 3 »

Morten VJ skrev:De 2 ting hænger sammen min, tykkelse og spændings fald.
Du får det faktisk serveret på en sølvske hvis du kigger på mit link.
Morten


okay men det mener jeg ikke de gør.
Når man som elektriker skal dimensionere er det 2 vidtforskellige ting.
Her starter man med at dimensionere kabler og så til sidst beregner man spændingsfaldet for kablet.

Derfor som Yugo turbo skrev, hvis du kiggede efter i Stærkstrøms bekendtgørelsen har han angivet de forskellige værdier hvad en 1 kvadret fx må trække og den ville ikke kunne overholde kravene ved en 20A sikring foran.

Derfor kan du godt sige at det er overkill at gå ud efter den i en bil - men jeg vil nu læne mig op af den.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: a

#25 Indlæg af klyfax »

tonnilerche skrev:så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.


Virker fint.

www.biltema.dk vare nr. 42-680 Så er du kørene. Og skal det være rigtigt lækkert, opgradere man alle ledningere til 2.5" og sætter relæerne lige ved siden af forlygterne. Og så en 100/55w i så er man kørene. Evt. med relæere hen over nærlyset også, det er lygten alligevel designet til. Og det giver rigtigt godt lys. Tag for gudskyld ikke en 100/90w pære, den laver så meget varme at pærens fatning faktisk brænder sammen. Er prøvet, tager ca. 6-7 timer, så brænder pæren over i fatning. Har kørt med 100/55w i min starlet sat relæ'er og 2.5" ledningere på min starlet, de sprang for hver 40.000 km, og man kan lige så godt skifte begge når den ene springer for den anden følger hurtigt trop.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#26 Indlæg af Danny Salling »

Det skal være til H1 pærer. Har kun tænkt mig at have 100 watt i det lange lys, så det burde vel kunne holde uden at brænde af/sammen, har xenon i det korte i mine DE linser, så skal ikke have 100 watt i det korte :)
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

Re: a

#27 Indlæg af tonnilerche »

klyfax skrev:
tonnilerche skrev:så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.


Virker fint.

www.biltema.dk vare nr. 42-680 Så er du kørene. Og skal det være rigtigt lækkert, opgradere man alle ledningere til 2.5" og sætter relæerne lige ved siden af forlygterne. Og så en 100/55w i så er man kørene. Evt. med relæere hen over nærlyset også, det er lygten alligevel designet til. Og det giver rigtigt godt lys. Tag for gudskyld ikke en 100/90w pære, den laver så meget varme at pærens fatning faktisk brænder sammen. Er prøvet, tager ca. 6-7 timer, så brænder pæren over i fatning. Har kørt med 100/55w i min starlet sat relæ'er og 2.5" ledningere på min starlet, de sprang for hver 40.000 km, og man kan lige så godt skifte begge når den ene springer for den anden følger hurtigt trop.


Fancy kit... har tænkt lidt på det.

Jeg har fin plads til 2 relæer i hver side - et til kort lys og et til langt lys. Så finder jeg noget go ledning derhjemme samt et par kabelsko.. Lodder kabelsko og ledninger sammen, sætter dem på relæet, papir rundt om relæet hvor stikkene sidder, og trykker lidt epoxylim ned i - for at støbe det inde og sikre at det ikke ruster op. Så er det bare at trække ledningerne hen til hvor det skal sidde :)

Det kunne være et fint eftermiddags-projekt en skønne dag jeg keder mig :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#28 Indlæg af Transitfar »

Morten VJ skrev:Hvor sidder jeres relæ, siden i bruger 2,5 mm^2
Ifølge mine beregninger sidder det ca. 6 meter fra lygten.
Hvis vi regner med et spøndings fald på 0,4 volt.

Mere realistisk er det en længde på 2 meter vi taler om, og et spændingsfald på 0,4 volt.
Så finder jeg at en 0,75mm^2 giver et spændingsfald på 0,39volt
Og en 2,5mm^2 giver et spændings fald på 0,12 volt
1mm^2 giver et fald på 0,29volt

Så i har egentlig lavet ledningerne 3 gange tungere end optimalt ,for at finde 0,27 volt :coffee:

MVH

Morten

Hmm, tjaa...
Dine teoretiske beregninger helt sikkert i orden, men:
Hvis man går i gang med sådan noget er det fordi man vil have "det sidste" med, hver eneste tiendedel volt skal ud til pæren.
Lidt lissom at køre og fintrimme sin MS for liige at få det sidste med... ;)
Udover tabet i ledningerne er der jo også tab i div. samlinger, kabelsko, relækontakter og hvad der ellers er :)
Og er der forøvrigt ikke noget med, at netop de sidste tiendedele volt giver en del mere lys end "de første" tiendedele - altså således at lysudbyttekurven "knækker" ift spændingskurven?

Jeg vil stadig anbefale 4mm kvadrat til sådan et projekt 8)

/Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#29 Indlæg af Danny Salling »

Så kom der relæ og haløj i bilen og hold da helt kæft hvor det hjalp, nu er der sku bål i lygterne :)
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#30 Indlæg af johan o r »

ja så kan man ikke andet end at glæde sig til det bliver mørkt:)
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Besvar