Escort 3 skrev:morten nu snakker vi ikke kun om spædningsfald men også om hvornår ledninger var kort og overbelastnings beskyttetelse med givne sikring...
fint men ikke taber ret meget spæding men træls hvis ledninger brænder før sikringer springer... og hvis man retter sig efter sb som Yugo turbo skriver så gar man ikke helt galt...
De 2 ting hænger sammen min, tykkelse og spændings fald.
Du får det faktisk serveret på en sølvske hvis du kigger på mit link.
Et eksempel.
Vi har netop fået en superduper benzinpumpe der trækker 20 amp maks.
Ifølge spændings falds beregningen så vil en 1mm^2 ledning være nok, men maks strømtræk giver 2,5 mm^2
Dette er på en længde af 1 meter ledning.
Så vi vælger 2,5 mm^2
Desværre sidder pumpen langt fra batteriet så vil skal have en samlet længde på 4 m. på ledningen.
Vi bruger 2,5 mm^2 for det kan den jo klare uden problemer.
Det giver et spændings fald på 0,56 v i ledningen alene.
Det duer jo ikke.
Vi skal op på minimum 4 mm^2 for at få spændingsfaldet under 0,4 volt
Helt præsist 0,35 volt.
I sidste ende drejer det sig om at få maks effekt ud af den elektriske komponent, uden at forøge vægten på bilen unødigt.
MVH
Morten