Dyr vs billig Olie?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#31 Indlæg af dykkerdahl »

Wankel skrev:Jeg kører på Castrol Classic Mineralsk olie - 20w50 - 400 spir i Thansen for 5 liter.
Jeg kører dog så kun 100grader olie i min Mazda RX-7 takket være en dejlig stor standard oliekøler.
10.000 rpm - 90psi olietryk - 20-30 minutters no-mercy trackdaykørsel
I'm happy


Fuchs Titan XTR 5w30 is an ideal oil for use in Mazda rotary engines, particularly the Mazda RX-8 and later Mazda RX-7 models because the oil base stock used in this oil is not a synthesised PAO (which is not recommended for Mazda rotary engines) but an ultra-refined mineral oil.

Hvorfor er det lige at de her snurebasser skal køre på mineral olie.
Og hvor tit skifter du olie, for sådan en naturolie bliver jo hurtig nedbrudt....
Nissan 200sx
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#32 Indlæg af Wankel »

Mineralsk olie fordi:
Wankelmotoren bruger motorolien til at smøre rotorhusene, en lille ekstern oliepumpe pifter ganske lidt olie ind i rotorhuset.
olien bliver logisk nok forbrændt og ved forbrænding er det vigtigt at der ikke er nogle stride additiver som kun bliver forkullede af varmen.
Forbrænder man ikke olien ordentlig sætter resterne af additiverne sig i sealrillerne og til sidst forhindrer at de fjedrepåvirkede seals har fri vandring og deraf følgende lav kompression til følge.

Jeg skifter olie hver gang jeg skal køre trackday nok fordi der altid går en evighed inden jeg er afsted. I min gamle gade RX-7 skiftede jeg hver 5000km fordi at jo frisker olien er jo bedre smører den inde i rotorhusene.

God Jul
Kim K.
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#33 Indlæg af Buus »

dykkerdahl skrev:For 15 år siden begyndte Castrol at kalde deres delsyntetiske olie
(90%miniralsk og 10% PAO eller Esters) fuldsyntetiske.
Det fik Mobil til at hive dem i retten i USA.
Mobil tabte og Castrol (alle) fik lov til at markedsføre deres delsyntetiske olie som fuldsyntetiske.
I dag er 9 ud af 10 fuldsyntetiske olier delsyntetiske.



Skal det forstås sådan, at Mobils fuldsyntetiske olie er af ester typen, eller bruger de også bare fuldsyntetisk i flæng nu?

Jeg har før hen kørt 5W/50 Mobil 1 på mine biler.

Må dog erkende jeg har ladet forhandleren "styre" olien på min nuværende bil.

Synes 10/60 olien er overkill til mit brug... det lyder meget som en "jeg bruger min bil ret hårdt" olie og det gør jeg egentligt ikke så tit... synes jeg da selv.
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#34 Indlæg af luske »

Wankel skrev:Mineralsk olie fordi:
Wankelmotoren bruger motorolien til at smøre rotorhusene, en lille ekstern oliepumpe pifter ganske lidt olie ind i rotorhuset.
olien bliver logisk nok forbrændt og ved forbrænding er det vigtigt at der ikke er nogle stride additiver som kun bliver forkullede af varmen.
Forbrænder man ikke olien ordentlig sætter resterne af additiverne sig i sealrillerne og til sidst forhindrer at de fjedrepåvirkede seals har fri vandring og deraf følgende lav kompression til følge.

Jeg skifter olie hver gang jeg skal køre trackday nok fordi der altid går en evighed inden jeg er afsted. I min gamle gade RX-7 skiftede jeg hver 5000km fordi at jo frisker olien er jo bedre smører den inde i rotorhusene.

God Jul
Kim K.


det er faktisk en af grundende til de børnesygdomme som wankler ikke slipper ?? altså dårlig kompression som følge af forkert olie ?
har hørt det om wankler mange gange (det med dårlig kompression) men at det skulle være olien er lidt af en eyeopener :wow:

er det virkeligt så simpelt ? fortæl wankelmand , gerne med sjove billeder som du også mestre så flot :grin:

og lige over med julen :D


MVH Luske
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#35 Indlæg af Wankel »

Kratlusker, vi er meget enige om at forkert oliebrug i Wankelmotoren kan lede til lav kompression, det er dog ikke det eneste, når de runder 200.000km plejer Apexseals(stempelringe) at være nede omkring minimumsmål og fjedrene trykker ikke længere med samme kraft. Overdrejning kan gøre Apex fjedre "flade" og så trykker de heller ikke så hårdt længere.

Mazda anbefaler Mineralsk olie i alle Wankel inkl. 8'eren
Jeg anbefaler at snyde lidt og montere en tank til 2-takts olie som føder den eksterne oliepumpe og så bruge det dyre stads i motoren. At jeg ikke selv gør det, bunder nok ud i noget dovenskab :oops:

Lige et skræmmebillede af carbonaflejringer i sideseal-riller.
Forstil jer at der er minimal spillerum og så skal der også lige være plads til carbon aflejringerne - no can do.
Billede

Og så lige lidt spas til at tilfredsstille barnerøven i Luske :D
Billede

Glædelig Jul <---- KLIK PÅ MIG
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#36 Indlæg af luske »

jatak Wankeldude , så lærte man lidt igen idag (hvad skal det ikke ende med) og super med lidt billeder :tooth: , der er altid en fornøjelse at læse dine indlæg :D

fatisk lidt spændende ide med 2-takts olien til at smøre rotorhusene , er det en meget brugt løsning eller er det egen ide ? man kunne jo blæse en god syntetisk 2-T olie ind og få maksimal smøring og tæt på ingen aflejringer , men ved ikke hvor bøvlet det er at dele smøresystemet op i sådan en motor

MVH Luske
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#37 Indlæg af Wankel »

Det er sgu ikke så kompliceret.
Bloker fødehullet(nej ikke det din gris) til oliepumpen og monter en bremsenippel i pumpen, på med en slange og op til et reservoir - det nehmt..
Man kan også bare købe den adapter som rotaryaviation sælger og slippe for bøvlet, men hvorfor gøre det nemt og dyrt når man kan bruge uanede timer og ingen penge på det :D
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#38 Indlæg af tyson2 »

På mit tidligere arbejde havde vi shell helix olie. Mener mester gav omkring 40 kr literen. Oliemanden kom så med et tilbud på noget billig olie til 8 kr pr liter.
Sjovt nok var det præcis samme præcis datablad der blev leveret til begge slags olie.
Hmm?
Gav de bare papirene med fordi de ikke havde de rigtige til det billige olie eller er det bare det samme produkt? Man kunne ihvertfald ikke se forskel med det blotte øje.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#39 Indlæg af lqs »

dykkerdahl skrev:
Wankel skrev:Jeg kører på Castrol Classic Mineralsk olie - 20w50 - 400 spir i Thansen for 5 liter.
Jeg kører dog så kun 100grader olie i min Mazda RX-7 takket være en dejlig stor standard oliekøler.
10.000 rpm - 90psi olietryk - 20-30 minutters no-mercy trackdaykørsel
I'm happy


Fuchs Titan XTR 5w30 is an ideal oil for use in Mazda rotary engines, particularly the Mazda RX-8 and later Mazda RX-7 models because the oil base stock used in this oil is not a synthesised PAO (which is not recommended for Mazda rotary engines) but an ultra-refined mineral oil.

Hvorfor er det lige at de her snurebasser skal køre på mineral olie.
Og hvor tit skifter du olie, for sådan en naturolie bliver jo hurtig nedbrudt....
i min verden er FUCHS gravemaskiner mm! er vi ikke tilbage ved HENRIKs traktorolie med de rigtige aditiver igen? fortæl lidt mere om det olie. såsom hvem der egentlig laver det...
MVH søren
dinmor
Medlem
Indlæg: 214
Tilmeldt: 08 okt 2008, 15:54

Re: ..

#40 Indlæg af dinmor »

Captain Slow skrev:
dinmor skrev:
Kunne dog aldrig finde på at hælde det i Supraen.


hvorfor ikke ?


Hvis du kommer med en IQ-X 10w/60 skal jeg gerne hælde det på supraen ;)

Det findes ikke.

Jeg har både rådført mig ved Lasse sell og rené turbomotor, og de siger begge go for 10w60 til 7mgte'en, så det holder jeg mig til.
Har heller ikke voldet nogle problemer, hverken på ny eller gammel supra..
Besvar