RH-Motorsport eller turbomotor?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#41 Indlæg af HenrikGM »

Zorak skrev:[ :wow: Troede ikke at Ms kunne styre vanos, det er satme et indviklet system.. Har prøvet at skille det ad ved toppaknings skift.. Det kan godt være noget værre lort at få det hele til at stå rigtigt... Hehe.. :P


Vi snakker enkeltvanos her, lige for at være sikker på vi snakker om det samme.

Dobbeltvanos er noget mere kompliceret, både styringsmæssigt og funktionmæssigt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#42 Indlæg af Zorak »

HenrikGM skrev:
Zorak skrev:[ :wow: Troede ikke at Ms kunne styre vanos, det er satme et indviklet system.. Har prøvet at skille det ad ved toppaknings skift.. Det kan godt være noget værre lort at få det hele til at stå rigtigt... Hehe.. :P


Vi snakker enkeltvanos her, lige for at være sikker på vi snakker om det samme.

Dobbeltvanos er noget mere kompliceret, både styringsmæssigt og funktionmæssigt.


Nå ok, det var så dobbelt vanos der sad på den her..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#43 Indlæg af JBO »

Nu vi snakker om Henriks ms. Kan den også styre 8 tændingsudgange COP?
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#44 Indlæg af Ferrari Killer »

Mads RR skrev:Det er da også noget mærkeligt noget at montere 2 barnestole der hvor forsæderne normalt skal være! :D


Goliath... :wink:
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#45 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:
Du ved forkert.

SAMTLIGE ms der til dato er lavet WW kan køre på hvilken som helst NTC føler, blot den har fået følerens karakteristik.
NTC=Negativ temperatur koefficient = stort set samtlige følere.

Det gælder uanset hvor den ms kommer fra.

Hvis du fortæller MS hvad karakteristikken er, så retter den bare ind efter det du fortæller den og så er den ikke længere.

Men det er en god historie, og en ret så sejlivet forkert een af slagsen endda. :damn:

Vi kan tage et eksempel som en BMW E36 M3 med tryk.
Alle OEM temp sensorer, induktiv krumptapsensor og digital knastsensor, VANOS, 6tændingsudgange til ægte COP tænding(svjv første 6cyl COP nogensinde), al sammen onboard. Nul fuglerede.


Jamen så blev jeg da så klog. Ved jo bare hvad jeg har læst herinde, og der snakker folk altid om en krumtapsføler, selv på en toyota motor.

Men nok bare mig der har misforstået det meste så...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#46 Indlæg af HenrikGM »

JBO skrev:Nu vi snakker om Henriks ms. Kan den også styre 8 tændingsudgange COP?


Nej, det er der ikke mulighed for med MS, uanset hvem der laver den.

(man kan jo hvad man vil; Der findes en CPU i samme familie med 2ben mere, og den ville kunne gøre det. Kræver nyt print, "justeret" firmware, og "justeret" software til PCen. Man kan hvad man vil, men jeg har ikke villet det nok endnu. 6tændingsudgange har til dato været alt rigeligt.)

Mangler du et ægte COP system til en 8cylindret?? Hvilken motor? Er nysgerrig....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#47 Indlæg af HenrikGM »

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:Jamen så blev jeg da så klog. Ved jo bare hvad jeg har læst herinde, og der snakker folk altid om en krumtapsføler, selv på en toyota motor.

Men nok bare mig der har misforstået det meste så...


Ja, du kan nok være "lovligt undskyldt".

Definitioner i MS "verdenen":
Krumptapsignal: Signal der refererer til krumptappens position.

Knastsignal: Signal der refererer til knastakslens position.

Krumptapsignal skal _ALTID_ bruges. Kan på nogle motorer tages på knastaksel, eller i en evt strømfordeler, blot husk at akslen kun render halv fart.
Visse toyota har sådan en mulighed i fordeleren, feks kan du på et 24tands hjul fjerne 2 tænder på hver side, og idet den render halv fart reelt køre det som 12-1 (husk det reelt er et krumptapsignal, men blot taget i fordeleren). Langt fra alle motorer har denne mulighed, så hvis snakken ikke skal blive mærkespecifikt kalder man signalet det det er: Et krumptapssignal.
Eksterne sensorer bliver brugt på motorer der ikke har et egnet triggerhjul(uanset placering). Det kunne feks være en VW boble motor. Hvis man eks. vis vil køre fordelerløs tænding på sådan en motor har man ingen chance for at finde noget signal. Eftermontering af et triggerhjul og løs sensor er eneste vej. Er man raffineret nok kan dette laves inde i motoren, så man holder et "clean" udseende, trods der reelt er mange ledninger.
Det er også set at folk tager krumptapsignal fra indsugningsknastens tandremshjul. Håber det er tydeligt hvad der menes med krumptapssignal nu?


Knastsignal skal kun bruges på motorer der kører COP tænding. Husk at COP i denne forbindelse ikke blot er enkeltspoler, men også at de er styret som enkeltspoler og fyrer ægte sekventielt. Det er muligt at drive COP spoler som wasted spark, men med det resultat at spolerne fyrer det dobbelte antal gnister.

Gav det mere "lys" eller blev det bare helt sort nu?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#48 Indlæg af Runesm »

Havneren skrev:
Runesm skrev:Jeg har på 2 ud af 3 biler fra turbomotor dk set det VÆRSTE sjusk man kunne forestille sig.

Den ene fik turbo, kompressorstempler, ms og diff-spær. Gearkassen var så dårligt samlet, at turen dernede fra og så til aalborg, ødelagde gearkassen (Olien var FYLDT med spåner og den kunne ikke længere fåes i gear), plus gearkassen kun sad på med halvdelen af boltene, hvoraf en var skruet over.

Så har jeg på bil 2 oplevet så dårligt indkørt MS at den flækkede et stempel, som ejeren måtte skifte for egen regning.
Udover det, på samme bil var der brugt forkerte nipler til både olie og vandtilslutning på turboen, vandet var forkert gevind der bare var moslet i, så den var ikke tæt, og olien lækkede så slemt, at der gik brand i motoren en dag, før han fandt ud af hvor slemt det egentlig stod til i motorrummet.

Og så også lige en til bil, den 3., den flækkede et stempel også, men han havde så også hævet trykket 0,1 bar.


Det med flækkede stempler kan jo sagtens skyldes for svage stempler til ydelsen - Ikke nødvendigvis turbomotors skyld.


4agze stempler der har været tale om, på effekter under 200 hk på begge motore.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#49 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:
Ja, du kan nok være "lovligt undskyldt".

Definitioner i MS "verdenen":
Krumptapsignal: Signal der refererer til krumptappens position.

Knastsignal: Signal der refererer til knastakslens position.

Krumptapsignal skal _ALTID_ bruges. Kan på nogle motorer tages på knastaksel, eller i en evt strømfordeler, blot husk at akslen kun render halv fart.
Visse toyota har sådan en mulighed i fordeleren, feks kan du på et 24tands hjul fjerne 2 tænder på hver side, og idet den render halv fart reelt køre det som 12-1 (husk det reelt er et krumptapsignal, men blot taget i fordeleren). Langt fra alle motorer har denne mulighed, så hvis snakken ikke skal blive mærkespecifikt kalder man signalet det det er: Et krumptapssignal.
Eksterne sensorer bliver brugt på motorer der ikke har et egnet triggerhjul(uanset placering). Det kunne feks være en VW boble motor. Hvis man eks. vis vil køre fordelerløs tænding på sådan en motor har man ingen chance for at finde noget signal. Eftermontering af et triggerhjul og løs sensor er eneste vej. Er man raffineret nok kan dette laves inde i motoren, så man holder et "clean" udseende, trods der reelt er mange ledninger.
Det er også set at folk tager krumptapsignal fra indsugningsknastens tandremshjul. Håber det er tydeligt hvad der menes med krumptapssignal nu?


Knastsignal skal kun bruges på motorer der kører COP tænding. Husk at COP i denne forbindelse ikke blot er enkeltspoler, men også at de er styret som enkeltspoler og fyrer ægte sekventielt. Det er muligt at drive COP spoler som wasted spark, men med det resultat at spolerne fyrer det dobbelte antal gnister.

Gav det mere "lys" eller blev det bare helt sort nu?


Nej det blev ik mere sort nu :D

Havde godt lurede den med fkes. bobbel motoren at der ik var noget signal.

Men mange toyotaer tager jo signal fra et 4 tandet hjul uden hak af nogen art. Vil det også virke på din MS? Eller skal den have et "nul" punkt i signalet?

Skal siges at renes sender en impuls ud 2 gange per omgang, så klare fordeleren selv resten, så intet underligt der, og ville også undre mig hvis din ikke kunne. Men mener bare at have læst at den ik kan? Nok mig der husker forkert.

Men er da blevet meget klogere nu. Din MS kan altså det den skal kunne, så hvis supporten er bedre, så ser jeg da ingen grund til sige at henriks er noget BRAS. Har jeg nu heller aldrig sagt :D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#50 Indlæg af HenrikGM »

klyfax skrev:[
Men mange toyotaer tager jo signal fra et 4 tandet hjul uden hak af nogen art. Vil det også virke på din MS? Eller skal den have et "nul" punkt i signalet?

Skal siges at renes sender en impuls ud 2 gange per omgang, så klare fordeleren selv resten, så intet underligt der, og ville også undre mig hvis din ikke kunne. Men mener bare at have læst at den ik kan? Nok mig der husker forkert.

D



Den uden hak af nogen art med blot 4tands er jo direkte sammenligneligt med et sæt knikserkontakter i en helt old-school fordeler. Simplest mulige opsætning. Det setup var std på den allerførste originale MS helt tilbage da ruderkonge var knægt, der var det bare på en V8 istedet.

Hvis du har fordeler skal du ikke bruge et "nulpunkt". Vil du senere have feks wasted spark, så skal du bruge "nullet". Et af de steder hvor et nul er altafgørende ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar