Side 5 af 6

: 25 dec 2007, 22:06
af HenrikGM
Zorak skrev:[ :wow: Troede ikke at Ms kunne styre vanos, det er satme et indviklet system.. Har prøvet at skille det ad ved toppaknings skift.. Det kan godt være noget værre lort at få det hele til at stå rigtigt... Hehe.. :P


Vi snakker enkeltvanos her, lige for at være sikker på vi snakker om det samme.

Dobbeltvanos er noget mere kompliceret, både styringsmæssigt og funktionmæssigt.

: 25 dec 2007, 22:15
af Zorak
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:[ :wow: Troede ikke at Ms kunne styre vanos, det er satme et indviklet system.. Har prøvet at skille det ad ved toppaknings skift.. Det kan godt være noget værre lort at få det hele til at stå rigtigt... Hehe.. :P


Vi snakker enkeltvanos her, lige for at være sikker på vi snakker om det samme.

Dobbeltvanos er noget mere kompliceret, både styringsmæssigt og funktionmæssigt.


Nå ok, det var så dobbelt vanos der sad på den her..

: 26 dec 2007, 00:42
af JBO
Nu vi snakker om Henriks ms. Kan den også styre 8 tændingsudgange COP?

: 26 dec 2007, 02:00
af Ferrari Killer
Mads RR skrev:Det er da også noget mærkeligt noget at montere 2 barnestole der hvor forsæderne normalt skal være! :D


Goliath... :wink:

: 26 dec 2007, 10:17
af klyfax
HenrikGM skrev:
Du ved forkert.

SAMTLIGE ms der til dato er lavet WW kan køre på hvilken som helst NTC føler, blot den har fået følerens karakteristik.
NTC=Negativ temperatur koefficient = stort set samtlige følere.

Det gælder uanset hvor den ms kommer fra.

Hvis du fortæller MS hvad karakteristikken er, så retter den bare ind efter det du fortæller den og så er den ikke længere.

Men det er en god historie, og en ret så sejlivet forkert een af slagsen endda. :damn:

Vi kan tage et eksempel som en BMW E36 M3 med tryk.
Alle OEM temp sensorer, induktiv krumptapsensor og digital knastsensor, VANOS, 6tændingsudgange til ægte COP tænding(svjv første 6cyl COP nogensinde), al sammen onboard. Nul fuglerede.


Jamen så blev jeg da så klog. Ved jo bare hvad jeg har læst herinde, og der snakker folk altid om en krumtapsføler, selv på en toyota motor.

Men nok bare mig der har misforstået det meste så...

: 26 dec 2007, 16:55
af HenrikGM
JBO skrev:Nu vi snakker om Henriks ms. Kan den også styre 8 tændingsudgange COP?


Nej, det er der ikke mulighed for med MS, uanset hvem der laver den.

(man kan jo hvad man vil; Der findes en CPU i samme familie med 2ben mere, og den ville kunne gøre det. Kræver nyt print, "justeret" firmware, og "justeret" software til PCen. Man kan hvad man vil, men jeg har ikke villet det nok endnu. 6tændingsudgange har til dato været alt rigeligt.)

Mangler du et ægte COP system til en 8cylindret?? Hvilken motor? Er nysgerrig....

: 26 dec 2007, 17:12
af HenrikGM
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:Jamen så blev jeg da så klog. Ved jo bare hvad jeg har læst herinde, og der snakker folk altid om en krumtapsføler, selv på en toyota motor.

Men nok bare mig der har misforstået det meste så...


Ja, du kan nok være "lovligt undskyldt".

Definitioner i MS "verdenen":
Krumptapsignal: Signal der refererer til krumptappens position.

Knastsignal: Signal der refererer til knastakslens position.

Krumptapsignal skal _ALTID_ bruges. Kan på nogle motorer tages på knastaksel, eller i en evt strømfordeler, blot husk at akslen kun render halv fart.
Visse toyota har sådan en mulighed i fordeleren, feks kan du på et 24tands hjul fjerne 2 tænder på hver side, og idet den render halv fart reelt køre det som 12-1 (husk det reelt er et krumptapsignal, men blot taget i fordeleren). Langt fra alle motorer har denne mulighed, så hvis snakken ikke skal blive mærkespecifikt kalder man signalet det det er: Et krumptapssignal.
Eksterne sensorer bliver brugt på motorer der ikke har et egnet triggerhjul(uanset placering). Det kunne feks være en VW boble motor. Hvis man eks. vis vil køre fordelerløs tænding på sådan en motor har man ingen chance for at finde noget signal. Eftermontering af et triggerhjul og løs sensor er eneste vej. Er man raffineret nok kan dette laves inde i motoren, så man holder et "clean" udseende, trods der reelt er mange ledninger.
Det er også set at folk tager krumptapsignal fra indsugningsknastens tandremshjul. Håber det er tydeligt hvad der menes med krumptapssignal nu?


Knastsignal skal kun bruges på motorer der kører COP tænding. Husk at COP i denne forbindelse ikke blot er enkeltspoler, men også at de er styret som enkeltspoler og fyrer ægte sekventielt. Det er muligt at drive COP spoler som wasted spark, men med det resultat at spolerne fyrer det dobbelte antal gnister.

Gav det mere "lys" eller blev det bare helt sort nu?

: 26 dec 2007, 18:55
af Runesm
Havneren skrev:
Runesm skrev:Jeg har på 2 ud af 3 biler fra turbomotor dk set det VÆRSTE sjusk man kunne forestille sig.

Den ene fik turbo, kompressorstempler, ms og diff-spær. Gearkassen var så dårligt samlet, at turen dernede fra og så til aalborg, ødelagde gearkassen (Olien var FYLDT med spåner og den kunne ikke længere fåes i gear), plus gearkassen kun sad på med halvdelen af boltene, hvoraf en var skruet over.

Så har jeg på bil 2 oplevet så dårligt indkørt MS at den flækkede et stempel, som ejeren måtte skifte for egen regning.
Udover det, på samme bil var der brugt forkerte nipler til både olie og vandtilslutning på turboen, vandet var forkert gevind der bare var moslet i, så den var ikke tæt, og olien lækkede så slemt, at der gik brand i motoren en dag, før han fandt ud af hvor slemt det egentlig stod til i motorrummet.

Og så også lige en til bil, den 3., den flækkede et stempel også, men han havde så også hævet trykket 0,1 bar.


Det med flækkede stempler kan jo sagtens skyldes for svage stempler til ydelsen - Ikke nødvendigvis turbomotors skyld.


4agze stempler der har været tale om, på effekter under 200 hk på begge motore.

: 26 dec 2007, 21:04
af klyfax
HenrikGM skrev:
Ja, du kan nok være "lovligt undskyldt".

Definitioner i MS "verdenen":
Krumptapsignal: Signal der refererer til krumptappens position.

Knastsignal: Signal der refererer til knastakslens position.

Krumptapsignal skal _ALTID_ bruges. Kan på nogle motorer tages på knastaksel, eller i en evt strømfordeler, blot husk at akslen kun render halv fart.
Visse toyota har sådan en mulighed i fordeleren, feks kan du på et 24tands hjul fjerne 2 tænder på hver side, og idet den render halv fart reelt køre det som 12-1 (husk det reelt er et krumptapsignal, men blot taget i fordeleren). Langt fra alle motorer har denne mulighed, så hvis snakken ikke skal blive mærkespecifikt kalder man signalet det det er: Et krumptapssignal.
Eksterne sensorer bliver brugt på motorer der ikke har et egnet triggerhjul(uanset placering). Det kunne feks være en VW boble motor. Hvis man eks. vis vil køre fordelerløs tænding på sådan en motor har man ingen chance for at finde noget signal. Eftermontering af et triggerhjul og løs sensor er eneste vej. Er man raffineret nok kan dette laves inde i motoren, så man holder et "clean" udseende, trods der reelt er mange ledninger.
Det er også set at folk tager krumptapsignal fra indsugningsknastens tandremshjul. Håber det er tydeligt hvad der menes med krumptapssignal nu?


Knastsignal skal kun bruges på motorer der kører COP tænding. Husk at COP i denne forbindelse ikke blot er enkeltspoler, men også at de er styret som enkeltspoler og fyrer ægte sekventielt. Det er muligt at drive COP spoler som wasted spark, men med det resultat at spolerne fyrer det dobbelte antal gnister.

Gav det mere "lys" eller blev det bare helt sort nu?


Nej det blev ik mere sort nu :D

Havde godt lurede den med fkes. bobbel motoren at der ik var noget signal.

Men mange toyotaer tager jo signal fra et 4 tandet hjul uden hak af nogen art. Vil det også virke på din MS? Eller skal den have et "nul" punkt i signalet?

Skal siges at renes sender en impuls ud 2 gange per omgang, så klare fordeleren selv resten, så intet underligt der, og ville også undre mig hvis din ikke kunne. Men mener bare at have læst at den ik kan? Nok mig der husker forkert.

Men er da blevet meget klogere nu. Din MS kan altså det den skal kunne, så hvis supporten er bedre, så ser jeg da ingen grund til sige at henriks er noget BRAS. Har jeg nu heller aldrig sagt :D

: 26 dec 2007, 21:19
af HenrikGM
klyfax skrev:[
Men mange toyotaer tager jo signal fra et 4 tandet hjul uden hak af nogen art. Vil det også virke på din MS? Eller skal den have et "nul" punkt i signalet?

Skal siges at renes sender en impuls ud 2 gange per omgang, så klare fordeleren selv resten, så intet underligt der, og ville også undre mig hvis din ikke kunne. Men mener bare at have læst at den ik kan? Nok mig der husker forkert.

D



Den uden hak af nogen art med blot 4tands er jo direkte sammenligneligt med et sæt knikserkontakter i en helt old-school fordeler. Simplest mulige opsætning. Det setup var std på den allerførste originale MS helt tilbage da ruderkonge var knægt, der var det bare på en V8 istedet.

Hvis du har fordeler skal du ikke bruge et "nulpunkt". Vil du senere have feks wasted spark, så skal du bruge "nullet". Et af de steder hvor et nul er altafgørende ;-)