Regler fra før 84
Redaktør: Moderatorer
-
JD
Regler fra før 84
Hejsa!
Jeg ved at der gælder andre regler for biler før 04/84, men har ikke kunne finde dem.
Jeg har søgt på nettet men har kun kunne finde de aktuelle regler.
Jeg ville gerne putte en nyere motor i min gamle dyt.
Hvor finder jeg de gamle regler?
Jeg ved at der gælder andre regler for biler før 04/84, men har ikke kunne finde dem.
Jeg har søgt på nettet men har kun kunne finde de aktuelle regler.
Jeg ville gerne putte en nyere motor i min gamle dyt.
Hvor finder jeg de gamle regler?
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
-
Dagooz
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
- Geografisk sted: Vejle
-
JD
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
JD skrev:Efter at have læst det meste af 616 sider har jeg ikke kunne finde andre ændringer end disse:
- CO indhold op til 5,5%
- Emmisionen checkes ikke ved syn
- motoren skal være 4-takts
Kan det passe at der ikke er andre ændringer? Jeg havde håbet der var flere.
Hvorfor egentlig det???
Bilen skal vel stadig kunne styre, lyse og bremse nogenlunde, siden du vil have den godkendt til syn....
Fidusen ved en bil fra før april 1984 er, at der ikke kræves dokumentation fra en uvildig (og dyr) institution for, at kravene til forurening/støj er overholdt.
Det er tilstrækkeligt, at synsassistenten synes din bil er OK...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
JD
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Dagooz skrev:Det kunne jo også bare være at det er fordi synsfar ikke kan huske reglerne og så bare vil være på den sikre side...
Tror desvære ikke at det er forde han ikke kan huske for ham synsmanden jeg snakker med er selv vild ved at tune biler og er selv ikke imponeret af de regler men det hjælper jo desvære ikke noget, grunden til de ikke kan læses er måske forde de er for nye de er jo ikke altid for hurtige til at infomere andre.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
JD skrev:Jeg ville gerne putte en moderne ikke tunet motor i, så emmisions kravene er ikke noget problem. Den nye motor vil betyde en markant effekt forøgelse, og jeg ville også gerne have skiftet tromlerne ud med et par skiver.
Nemt nok, så skal du bare overbevise sysnfar om, at bilen kan holde til effekten, fx hvis din bil er fremstillet i en model med tilsvarende effekt.
Derefter er det så ned til Toldskatten og betale lidt afgift.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
JD
Jeg betaler gerne afgiften, hvis det bare var det der skulle til, men det er med effekten. Som jeg har forstået reglerne, må jeg tune min gamle motor, som jeg har lyst til (dog med en CO under 5,5%, der ikke bliver målt afligevel), men jeg må ikke skifte mine små gamle tromlebremser ud med et par skiver. Dansk lovgivning er da ikke for gennemtænkt.
Det er ikke kun på grund af effekt forøgelsen, jeg ville skifte motor, det er bare et plus. Jeg ville gerne have en nyere motor og gearkasse grundet: bedre driftsikkerhed, larmer mindre, bedre brændstføkonomi, mindre forurnende og selvfølgelig også mere effekt.
Jeg er ikke ude efter et par larmende webere og en ligeskåret gearkasse.
Jeg er maskiningeniør så at konstruere og dimensionere motorophæng, undervogn o.s.v. ville bare være en hyggelig udfordring. Jeg ville bare gerne gå og hygge mig med at forbedre min gamle bil, og gøre min gamle bil tidssvarende og unik.
P.S. Lovgivningen i vores liberale Danmark luger.
Det er ikke kun på grund af effekt forøgelsen, jeg ville skifte motor, det er bare et plus. Jeg ville gerne have en nyere motor og gearkasse grundet: bedre driftsikkerhed, larmer mindre, bedre brændstføkonomi, mindre forurnende og selvfølgelig også mere effekt.
Jeg er ikke ude efter et par larmende webere og en ligeskåret gearkasse.
Jeg er maskiningeniør så at konstruere og dimensionere motorophæng, undervogn o.s.v. ville bare være en hyggelig udfordring. Jeg ville bare gerne gå og hygge mig med at forbedre min gamle bil, og gøre min gamle bil tidssvarende og unik.
P.S. Lovgivningen i vores liberale Danmark luger.