Kommenter en effektkurve

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

Kommenter en effektkurve

#1 Indlæg af nmb1022 »

ZX'erne var for nylig på rullefelt med et ok resultat, men det kan jo altid blive bedre.

For folk der ikke kender så meget til min motor er den fra fabrikken født med variabel indsugning. Dvs at den skifter mellem en kort og lang indsugningsvej for at få momontet i bunden og stadig hidsigheden i toppen. Det system har jeg skiftet ud (pga ustabilitet) til manifoldet fra en 306gti

Første gang bilen blev chippet havde den et stort hul i effekt og moment kurven som næsten forsvandt efter chipningen, men efter portning af manifoldet er det satme vendt tilbage :? Vi snakker jo et fald på 15nm!! det er sku en del

Billede

Hvorfor bliver hullet ved med at vende tilbage? Skyldes det den originale motorstyrings gamle ideer med de 2 indsugningsveje? Andre ideer?
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Hej...

Den har egentligt rellativt fint moment nede fra på trods af at det er en omdrejningsmotor. Kurven er faktisk også ret jævn hvis det ikke lige havde været for det der hul du selv nævner... Nu når du selv nævner indsugningen kan dette jo have skylden. Hvis din indsugning (grenrørs længder og plenium kammer osv) er bygget til omdr virker de jo typisk ikke ret godt i bunden. Jeg har dog svært ved at forestille mig at det lige frem skulle kunne lave sådan et hul. Jeg tror nærmere det er et forbrændings problem - Altså tænding eller brændstof. Tror mest på tænding.

P.S Hvor kommer de 200+hk og 300nm fra som du opgiver i bunden? Er det de to biler lagt sammen eller er det med gas?

v/h christian
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Løsningen må være et nyt program til chippen, da den ny portede manifold tilsyneladene har et problem ved visse omdrejnings tal, som forhåbentlig kan maskeres med et nyt program.
Jeg vil håbe at du fandt de 15 nm et andet sted på omdrejnings skalaen, og helst over et stort område, ellers har portningen jo været forgæves.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#4 Indlæg af nmb1022 »

Med gas :D den løb desværre tør for gas på rullefeltet :( :( :( :(

Men inden den løb tør rullede 302nm ved 4400rpm (der løb den også tør for gas) og 221hk. Den skal nok ruller over de 240hk uden probs hvis der er nok gas i flasken
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#5 Indlæg af nmb1022 »

Portningen vidste jeg godt ikke ville give moment i bunden, men flytte det højere op og derved bedre motor til min kørestil (skulle måske ha købt mig en Civic VTI??)

De 15nm driller bare helt sindsygt ved normalt kørsel :-( og ved lidt moderat acceleration. De kan dog ikke mærkes ved et 402m ræs for mit vedkommende
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Jeg villeyu anbefale en civic type R,Meget sjovere, og mere moment i bunden.
Intet vejgreb i vådt føre, og en irriterende 6 trins gearkasse.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#7 Indlæg af John Sahl »

Morten VJ skrev:Jeg villeyu anbefale en civic type R,Meget sjovere, og mere moment i bunden.
Intet vejgreb i vådt føre, og en irriterende 6 trins gearkasse.

Morten


Og lortebremser, hvilket jeg opdagede da jeg testede den i en uge. Men ellers en forrygende dejlig bil...:

http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

He He røde bremse kan alle lave. Har ennu ikke løbet tør for bremser på alm. landevej i Div. pressebiler, da vejgrerebet forhindre en i at bremse på offentlig vej, selv med hastigheder der fjerner kortet helt automatisk, Tror nu at alm biler, og de fabrikstunede har samme bremse problemer.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#9 Indlæg af John Sahl »

Dette foregik på lukket anlæg, Randers Køreteknisk Anlæg og det var den eneste af alle de biler der deltog hvor bremserne gav op pga. fading.

2 gange for enden af langsiden.. Ikke skide sjovt i situationen ;-)

Men fik da noteret hurtigste omgangstid i den bil uanset...

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

John Sahl skrev:Dette foregik på lukket anlæg, Randers Køreteknisk Anlæg og det var den eneste af alle de biler der deltog hvor bremserne gav op pga. fading.

2 gange for enden af langsiden.. Ikke skide sjovt i situationen ;-)

Men fik da noteret hurtigste omgangstid i den bil uanset...

.

8)

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar