Formel til udregning af tryk i tank !

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Formel til udregning af tryk i tank !

#1 Indlæg af 2fat2fly »

Er der nogle kloge hoveder her inde
Har en firkanted tank med en endevæg på 2 x 2 m og 3m lang, hvor stort tryk har jeg på endevægen hvis jeg fylder den med vand når den ligger ned ?

PS. De er ved at ænder en tank på en lastbil på job fordi der var for meget vægt på bagakslen, og kom så til at tænke på hvor meget tryk der egentlig er på sådan en endevæg i tanken
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

dvs endefladen har et areal på 2x2m, er det korrekt forstået?

Det vil være et tryk på 1m vandsøjle til fladens tyngdepunkt. Det er ~0,1bar, eller ~0,1kg/cm2

2x2er 200x200cm=40000cm2, og det vil give et tryk på 40000x0,1=4000kg.

Som i nok har opdaget, så skal sådan en tank være afstivet, ellers bliver den tyk og fed på midten;-)

Helt tosset galt går det så hvis man regner på hvordan den endevæg er belastet i tilfælde af en kraftig opbremsning.... :wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
vognbjerg
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Geografisk sted: dk

#3 Indlæg af vognbjerg »

næppe så stor som du frygter da der i stort set alle flydene tanke er skvulp plader

så presset på endevæggen bliver næppe ret meget større end den tilstødene sektion..

derimod er der ret store belastninger på skvulp pladerne derfor må de ikke andvendes uden tilhørene afstivninger da en skvulpplade uden tilhørene afstivning kan folde en hel tank sammen til en sommerhat ved kollision mv

lidt visdom fra mine år på SAMSON AGRO ( sak og samson gylle vogne ) mv :P
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Vi snakker vel om en fuld tank??

Derfor kan du også se bort fra skvulpepladerne, men absolut ikke fra en opbremsning ;-)

Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

HenrikGM skrev:Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:


Til gengæld vil endevæggen i den anden ende :idea: vel "forsøge at holde på vandet".... :wink:
Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel.

/Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. :idea:


Til gengæld vil endevæggen i den anden ende :idea: vel "forsøge at holde på vandet".... :wink:
Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel.

/Lars


Jo, det er det faktisk. Under opbremsning har vandet i beholderen sit tyngdepunkt placeret midt i beholderen, og da den er fuld, så vil den fremadrettede kraft alene bestå af andets masse x accellerationen.

Det jeg tror du tænker på at at vandet jo stadigt vil løbe ud i bagenden hvis der var hul, men det skyldes jo alene at trykket mod endevæggen v. normale nedbremsninger stadigt er højere end atmosfæretryk plus tryk som følge af accelerationen.

Så vandet kan ikke "klæbe fast" på bagvæggen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar