at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse.

#1 Indlæg af Minilars »

Jeg har set mig blind på de her tal..

er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing???


1,6CL 3,58 : 1

RST 3,82 : 1

XR3I 4,27 : 1

det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Re: at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse.

#2 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Minilars skrev:Jeg har set mig blind på de her tal..

er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing???


1,6CL 3,58 : 1

RST 3,82 : 1

XR3I 4,27 : 1

det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing


Ikke at jeg aner en pind om gearkasser - Men når der står 3,58:1 - Må det betyde at 3,58 omgang på indgangsakslen giver 1 omgang på hjulene? Ergo, den må være den højst gearede af de nævnte.

Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl :)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
fordtosserne
Medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 27 okt 2005, 17:40

Re: at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse.

#3 Indlæg af fordtosserne »

ville mene at det er xr3i en
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Nu er powerpage.dk udstyret med en regnemaskine der kan regne sådan noget her... Men det er nu gjort.

XR3I 4,27 : 1 = 203.51 km/t

1,6CL 3,58 : 1 = 242.73 km/t

Den eneste forskel er slutdrevet.

Du undre dig sikkert over hvad fanden jeg laver kl halv 3 om natten, til det kan jeg kun sige. SKRUE BIL. Og holder ferie :D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#5 Indlæg af møffe »

en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

møffe skrev:en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl)


Det er sku sådan ud når man kigger på min lille regning.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

MEN -

Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen.

V/h Chr
Minilars
Mester Medlem
Indlæg: 837
Tilmeldt: 06 okt 2003, 18:40
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Kontakt:

#8 Indlæg af Minilars »

Havneren skrev:MEN -

Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen.

V/h Chr


yes.. korrekt.. og i de 4 forskellige gearkasser jeg har liggende er alle gear ens. samt at 4 faktisk hedder 0,95 : 1 så det er vist meget tæt på at være lige over..

men jeg har bare ALTID fået at vide at xr3i er den højest gearet.. men så tog mine kilder åbenbart fejl..

så konklution:

jo flere heste jo lavere topfart :lol:
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Minilars skrev:så konklution:

jo flere heste jo lavere topfart :lol:


Napper den ikke bare nogle flere omdr.?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#10 Indlæg af Yugo Turbo »

med fare for at der allerede er en der har svaret, svarer jeg igen.

jo lavere din Final drive ratio er jo højere er gearet.
eksempel...

fjerde gear har en udveksling på 0,95 siger du.
dvs at højgearsakslen skal dreje 0,95 omgang for at sekundær akslen drejer 1 omgang.

derefter regner man finaldrive ud.
3,58 som du har som højeste gearing af dem du har skrevet.
med denne gearing skal sekundær akslen dreje 3,58 omgang før diffet har været 1 gang rundt.

lad os sige at du kører med 8000 rpm og en hjuldiameter på 1,810 m

8000 rpm/0,95 = 8421,05263
8421,05263/3,58 = 2352,24934 omdrejninger pr minut =
2352,24934 x 60 min = 141134,96 omdrejninger på en time

141134,96 x 1,810 = 255454,278 meter i timen
255454,278/1000 = 255,454278 km/t

så den bliver pænt kvik med 8000 rpm i fieren...

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Besvar