Gearolie og spær

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

Gearolie og spær

#1 Indlæg af Havneren »

Der er åbenbart lidt delte meninger om hvor vigtig den "rigtige" olie er til spær.

Har købt en kasse med spær, men har ikke været i stand til at finde ud af hvilket spær der er i. Kunne ikke nå at splitte den ad og kigge efter -

Nu har jeg givet den noget almindeligt gearolie lige til at starte op på - Men hvad BURDE man mon hælde på?

V/h Chr
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#2 Indlæg af Saab-Daniel »

Jeg træder nok lidt ud på gyngende grund her, for jeg kender ikke rigtigt noget til spær, men ved da, at det ikke er ligegyldigt hvilken gearolie man smider i diverse gearkasser, blandt andet fordi nogle kasser's syncro'er har det ringe med f.eks. fuldsyntetiske olier. Hvis der er noget lignende der gør sig gældende for spær, så er det nok en god ide at tjekke med producenten?
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#3 Indlæg af Havneren »

Saab-Daniel skrev:Hvis der er noget lignende der gør sig gældende for spær, så er det nok en god ide at tjekke med producenten?
Daniel.


Ja hehe... Ved bare ikke helt hvem producenten er desværre.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#4 Indlæg af Saab-Daniel »

Ahh, ser der presser du så citronen lidt, hehe...
Ikke mere forsøg på hjælp herfra ;)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Efter min bedste overbevisning findes der min 3 alm. gearolie typer.
Alt efter hvilken gearkasse der er tale om.
Men hoved sagen er hvis differentialet er af koblings typen, skal olien indeholde dette.
Citat
Included friction modifier avoid noisy or dragging limited slip differential.
Citat slut.

så det er ned til den lokale olie pusher, og enten få fat i additivet, eller den korrekte olie.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Castrol Hypoy LS 90
Mineraloliebaseret EP-olie, SAE 90, med limited-slip additiver til transmissioner og hypoidgear hvor der er kræves LS-additiver. API GL-5, ZF TE-ML 05C, 12C, 16E.

http://www.castrol.com/castrol/Search.d ... d=Hypoy+LS

Citat fra dunk.

Castrol Hypoy LS er en mineralsk højtryks gearolie med specielle additiver, der sikrer en friktionskarakteristik egnet til differentialer med begrænset spær og hypoid fortanding.

Citat slut.

Skulle virke fint, ved der er mange der bruger det hos 4x4 offroad folket, til deres LS spær. Både foran og bagpå.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

Hummm.... Jaaaa...

Jeg føler mig ret sikker på at det ikke er et lamel spær (af koblingstypen). Nu har jeg ikke den store erfaring med spær osv. men jeg kan mærke i roret at den kun spærer i det der er træk på hjulene. Rundt i et sving er den helt normalt at dreje med lige ind til man begynder at give en lille smule gas igen - Så vil den ret gerne køre lige ud lige pludseligt. Den trækker altså så i rettet. Det vil jeg ikke mene at et lamel spær gør. Dessuden kan jeg ikke mærke at der er spær på i det hjulene er hævet over jorden.

Jeg tror det er en slags tandhjulsspær måske?

V/h Chr
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#8 Indlæg af Wankel »

Det kunne være et Torsen spær, de reagerer anderledes end koblingsspær.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Den olie jeg fandt bliver jo som sagt brugt af 4x4 folket, og de køre både med LS, Tand og Fuld, så mon ikke den virker til formålet?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

klyfax skrev:Den olie jeg fandt bliver jo som sagt brugt af 4x4 folket, og de køre både med LS, Tand og Fuld, så mon ikke den virker til formålet?


Nå ok... Jeg troede faktisk kun de brugte "koblingsspær" og fuld spær (air lock eller lingnende.

Men så lyder det da til at sådan noget skulle kunne bruges.

V/h Chr
Besvar