Gearolie og spær
Redaktør: Moderatorer
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Gearolie og spær
Der er åbenbart lidt delte meninger om hvor vigtig den "rigtige" olie er til spær.
Har købt en kasse med spær, men har ikke været i stand til at finde ud af hvilket spær der er i. Kunne ikke nå at splitte den ad og kigge efter -
Nu har jeg givet den noget almindeligt gearolie lige til at starte op på - Men hvad BURDE man mon hælde på?
V/h Chr
Har købt en kasse med spær, men har ikke været i stand til at finde ud af hvilket spær der er i. Kunne ikke nå at splitte den ad og kigge efter -
Nu har jeg givet den noget almindeligt gearolie lige til at starte op på - Men hvad BURDE man mon hælde på?
V/h Chr
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Jeg træder nok lidt ud på gyngende grund her, for jeg kender ikke rigtigt noget til spær, men ved da, at det ikke er ligegyldigt hvilken gearolie man smider i diverse gearkasser, blandt andet fordi nogle kasser's syncro'er har det ringe med f.eks. fuldsyntetiske olier. Hvis der er noget lignende der gør sig gældende for spær, så er det nok en god ide at tjekke med producenten?
Daniel.
Daniel.
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Efter min bedste overbevisning findes der min 3 alm. gearolie typer.
Alt efter hvilken gearkasse der er tale om.
Men hoved sagen er hvis differentialet er af koblings typen, skal olien indeholde dette.
Citat
Included friction modifier avoid noisy or dragging limited slip differential.
Citat slut.
så det er ned til den lokale olie pusher, og enten få fat i additivet, eller den korrekte olie.
MVH
Morten
Alt efter hvilken gearkasse der er tale om.
Men hoved sagen er hvis differentialet er af koblings typen, skal olien indeholde dette.
Citat
Included friction modifier avoid noisy or dragging limited slip differential.
Citat slut.
så det er ned til den lokale olie pusher, og enten få fat i additivet, eller den korrekte olie.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Castrol Hypoy LS 90
Mineraloliebaseret EP-olie, SAE 90, med limited-slip additiver til transmissioner og hypoidgear hvor der er kræves LS-additiver. API GL-5, ZF TE-ML 05C, 12C, 16E.
http://www.castrol.com/castrol/Search.d ... d=Hypoy+LS
Citat fra dunk.
Castrol Hypoy LS er en mineralsk højtryks gearolie med specielle additiver, der sikrer en friktionskarakteristik egnet til differentialer med begrænset spær og hypoid fortanding.
Citat slut.
Skulle virke fint, ved der er mange der bruger det hos 4x4 offroad folket, til deres LS spær. Både foran og bagpå.
Mineraloliebaseret EP-olie, SAE 90, med limited-slip additiver til transmissioner og hypoidgear hvor der er kræves LS-additiver. API GL-5, ZF TE-ML 05C, 12C, 16E.
http://www.castrol.com/castrol/Search.d ... d=Hypoy+LS
Citat fra dunk.
Castrol Hypoy LS er en mineralsk højtryks gearolie med specielle additiver, der sikrer en friktionskarakteristik egnet til differentialer med begrænset spær og hypoid fortanding.
Citat slut.
Skulle virke fint, ved der er mange der bruger det hos 4x4 offroad folket, til deres LS spær. Både foran og bagpå.
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Hummm.... Jaaaa...
Jeg føler mig ret sikker på at det ikke er et lamel spær (af koblingstypen). Nu har jeg ikke den store erfaring med spær osv. men jeg kan mærke i roret at den kun spærer i det der er træk på hjulene. Rundt i et sving er den helt normalt at dreje med lige ind til man begynder at give en lille smule gas igen - Så vil den ret gerne køre lige ud lige pludseligt. Den trækker altså så i rettet. Det vil jeg ikke mene at et lamel spær gør. Dessuden kan jeg ikke mærke at der er spær på i det hjulene er hævet over jorden.
Jeg tror det er en slags tandhjulsspær måske?
V/h Chr
Jeg føler mig ret sikker på at det ikke er et lamel spær (af koblingstypen). Nu har jeg ikke den store erfaring med spær osv. men jeg kan mærke i roret at den kun spærer i det der er træk på hjulene. Rundt i et sving er den helt normalt at dreje med lige ind til man begynder at give en lille smule gas igen - Så vil den ret gerne køre lige ud lige pludseligt. Den trækker altså så i rettet. Det vil jeg ikke mene at et lamel spær gør. Dessuden kan jeg ikke mærke at der er spær på i det hjulene er hævet over jorden.
Jeg tror det er en slags tandhjulsspær måske?
V/h Chr
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
klyfax skrev:Den olie jeg fandt bliver jo som sagt brugt af 4x4 folket, og de køre både med LS, Tand og Fuld, så mon ikke den virker til formålet?
Nå ok... Jeg troede faktisk kun de brugte "koblingsspær" og fuld spær (air lock eller lingnende.
Men så lyder det da til at sådan noget skulle kunne bruges.
V/h Chr