Intern vs. Extern Wastegate

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Intern vs. Extern Wastegate

#1 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Som subj.

Er der nogen, der kan bøje det i neon for mig; Hvad er fordelen præcist ved en extern wastegate?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Intern vs. Extern Wastegate

#2 Indlæg af HenrikGM »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Som subj.

Er der nogen, der kan bøje det i neon for mig; Hvad er fordelen præcist ved en extern wastegate?


Der er mulighed for at opnå langt overlegent flow v. ekstern WG.

Intern er ofte ret kantede, og dermed flower de ikke så godt.

Styringen (forudsat rigtig dimensionering!) af WG er således mere præcis med ekstern.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

og hvis man kigger på turbo siden så har du ikke wastegate hullet i udstødnings huset som har det med at være et udsat revnedannelses sted. og dermed også bedre flow igennem turbinehuset.
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#4 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Tak for udredningen.

Hvordan styrer man en extern? Er det på samme måde som en intern med actuator?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Yep det er samme princib den sidder bare "uden om" turboen, i stedet for inde i turboen...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#6 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

klyfax skrev:Yep det er samme princib den sidder bare "uden om" turboen, i stedet for inde i turboen...


Takker og bukker.
Så er der vist styr på det :)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar