Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende:

-Hvad kan drivlinien holde til af effekt?
-Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den?
-Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i?
-Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle?

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien

#2 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende:

-Hvad kan drivlinien holde til af effekt?
-Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den?
-Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i?
-Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle?

Mvh Morten


std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel!

Stort set drop-in. Det kan samles af originale dele.

hvis du laver plads til gearskiftet, så er det ikke noget problem,

std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel!


Det lyder jo flot, men hvis nu gearkassen skulle bruges, hvor har vi en ca effektgrænse på den?

std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen.


Man kan sige at hvis der skal turbo på, så er det med omdrejningerne lige meget. Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så?

Mvh Morten
Brugeravatar
svensson
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 11 sep 2003, 21:27
Kontakt:

#4 Indlæg af svensson »

min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..Motoren b20 er også ok det kommer selvfølgelig an på hvad effekt moment kroner mm det der er lidt et problem er at man har ind og udst i samme side af topstykket men motoren er ok og der kan fås gode stumper til den. hvis du vælger den type motor ligger jeg inde med nogen manifolder og andre måske brugbare ting mvh martin
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:[ Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så?

Mvh Morten


Ventilerne krævede blyholdig bensin for mange mange år siden. Det skyldtes at ventilerne typisk var for ringe.

Køb 4x rustfrie udstødningsventiler, eller tilsvarende kvalitetsprodukt(efter vores dages std!), så får du ikke problemet.

Husk at motorkonstruktionen har nogle år på bagen, og det ventilmateriale man køber i dag som std var meget eksotisk da motoren var ny....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

svensson skrev:min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..


Overgearets svaghed skyldes nok at folk kører det med for lidt olietryk. Værd at interessere sig lidt for....

De M47 kasser du har ødelagt(?) var det med aluhus, eller støbejernshus?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
svensson
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 11 sep 2003, 21:27
Kontakt:

#7 Indlæg af svensson »

Det er jeg ikke sikker på men den ene var med speedometerdrev og den anden uden, og den sidste er fra en volvo 360 den der sidder bag som i sikkert ved :roll: har i øvrigt et koblingshus i alu der er drejet det stykke så den passer på en opretstående motor, hvis der er nogen der kan bruge sådan et MVH Martin
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#8 Indlæg af Morten Lunde »

Nu er det M40 gearkassen jeg gerne vil ha oplysninger på, 200/300/700/900-serien har jeg styr på. Ellers tak :D
Det er fordi at den i starten skal køre med original-gearkassen, og det er begrænset effekt jeg kommer til at køre med nu her i første omgang.
Det er sådan set bare min kommende vinterbil, men alligevel skal der ske lidt mods med den.
Jeg er blevet informeret om at huller til ventiler er fræst i toppen, uden styr, derfor skal det blyholdige (eller additiv) benzin smøre ventilstammerne.

Mvh Morten
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Dette er kun min mening om gearkasseholdbarheden, og her kan en M40 sidestilles med en M45 kasse.

Ventil problematikken har jeg lidt mere styr på.

Punkt 1 det er ikke blyet der udelukkende smør ventilstyrene, motorolien er en stor faktor.

2 Det er sædere i topstykket det går ud over og ikke nødvendigvis ventilerne.
Brændte ventiler er en følgevirkning af dårlige sæder.

Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.

Hvorfor en turbo på en vinterbil.
til dette brug vilde jeg helt klart foretrække noget sugetrim.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.



Er det med RØDT ikke en stavefejl???
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar