Hvad er jeres ladeluft temperaturer?
Redaktør: Moderatorer
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Hvad er jeres ladeluft temperaturer?
Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.
Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?
Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).
/Jakob
Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?
Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).
/Jakob
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Hvad er jeres ladeluft temperaturer?
JakobM skrev:Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.
Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?
Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).
/Jakob
18grader udeluft, dårligt luftindtag i motorrummet, 0,9bar og ca. 32grader ladeluft de første 3gear, herefter kravlr ladelufttemp optil ca. 40grader v. lidt længere tids maxlast, altså max tempforskel omkring de 22grader.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
ved cruise ligger min IAT som regel 2-3 grader over ambient temeraturer, når jeg så begynder at lave noget ladetryk falder IAT ned til ambient temperatur de første par gear, og stiger ligeså stille til max 15-17 grader over ambient temperaturer hvis jeg holder på LÆNGE i 5./6. gear.
For nylig var jeg på rullefelt (Henrik GM var også tilstede) hvor temperaturen i lokalet var 21,7grader, her nåede min IAT op på 35,6 grader i løbet af en run i 5.gear ved 1.8bars ladetryk. Tallene kommer fra datalog fra rullefelt sessionen.
For nylig var jeg på rullefelt (Henrik GM var også tilstede) hvor temperaturen i lokalet var 21,7grader, her nåede min IAT op på 35,6 grader i løbet af en run i 5.gear ved 1.8bars ladetryk. Tallene kommer fra datalog fra rullefelt sessionen.
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Det er meget sundt med lidt sammenligningsgrundlag. Jeg er spændt på hvor langt jeg kan komme ned med min nuværende v<>v cooler. Frontenheden har en rigtig god kølingseffekt pga af den lange vandvandring. Ulempen er derimod et kæmpe tryktab og min 26L/min pumpe kan knap trykke vandet igennem. Dvs. vandet opvarmes for hurtigt i intercooleren. Det hedder enten ny frontenhed eller større eller serie pumpe. Problemet er bare de er pænt dyre 12v vandpumper 
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ude temp 14 grader
8 sek i 4 gear
Maks tryk 201 kpa.
Start rpm 2200
slut rpm 4300
Start temp 17 grader
slut temp 23 grader
Ved 35% åbent gasspjæld.
MVH
Morten
8 sek i 4 gear
Maks tryk 201 kpa.
Start rpm 2200
slut rpm 4300
Start temp 17 grader
slut temp 23 grader
Ved 35% åbent gasspjæld.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
cossiemanden
- Medlem
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
- Geografisk sted: køpenhavn
- Kontakt:
-
Kristian T
- Senior Medlem
- Indlæg: 259
- Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
- Geografisk sted: Vejle
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Kristian T skrev:Hvad bruger i til og måle med?
Kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kender en rimelig præcis sensor til og måle dette med? Har gang i og prøve og lave lidt løs logge udstyr nemlig.
/Kristian T
K-type thermokobler. Reaktionstid bedre end 200grader/sekund.
Std lufttemp efter NTC princip har reaktionstid omking 60%/3sekunder for de bedste på markedet, ned til 60%/1minut! for de værste.
Loggerudstyr skal enten være specielt, ellers er det lidt spildte kræfter. Ihvertfald svært at lave og spare penge. Naturligvist fedt hvis det er "fordi man kan", som altid.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!