Hvad er jeres ladeluft temperaturer?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Hvad er jeres ladeluft temperaturer?

#1 Indlæg af JPP »

Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.

Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?

Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).

/Jakob
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvad er jeres ladeluft temperaturer?

#2 Indlæg af HenrikGM »

JakobM skrev:Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.

Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?

Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).

/Jakob


18grader udeluft, dårligt luftindtag i motorrummet, 0,9bar og ca. 32grader ladeluft de første 3gear, herefter kravlr ladelufttemp optil ca. 40grader v. lidt længere tids maxlast, altså max tempforskel omkring de 22grader.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#3 Indlæg af efterz »

ved cruise ligger min IAT som regel 2-3 grader over ambient temeraturer, når jeg så begynder at lave noget ladetryk falder IAT ned til ambient temperatur de første par gear, og stiger ligeså stille til max 15-17 grader over ambient temperaturer hvis jeg holder på LÆNGE i 5./6. gear.
For nylig var jeg på rullefelt (Henrik GM var også tilstede) hvor temperaturen i lokalet var 21,7grader, her nåede min IAT op på 35,6 grader i løbet af en run i 5.gear ved 1.8bars ladetryk. Tallene kommer fra datalog fra rullefelt sessionen.
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#4 Indlæg af JPP »

Det er meget sundt med lidt sammenligningsgrundlag. Jeg er spændt på hvor langt jeg kan komme ned med min nuværende v<>v cooler. Frontenheden har en rigtig god kølingseffekt pga af den lange vandvandring. Ulempen er derimod et kæmpe tryktab og min 26L/min pumpe kan knap trykke vandet igennem. Dvs. vandet opvarmes for hurtigt i intercooleren. Det hedder enten ny frontenhed eller større eller serie pumpe. Problemet er bare de er pænt dyre 12v vandpumper :?
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#5 Indlæg af johan o r »

Jeg har en du kan få, fra min legacy. når jeg bliver færdig med at montere intercooler i fronten. (ved ikke hvor meget vand den kan presse, men du kan da se om den kan bruges)

MVH
Johan O R
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Ude temp 14 grader
8 sek i 4 gear
Maks tryk 201 kpa.
Start rpm 2200
slut rpm 4300
Start temp 17 grader
slut temp 23 grader
Ved 35% åbent gasspjæld.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
cossiemanden
Medlem
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
Geografisk sted: køpenhavn
Kontakt:

#7 Indlæg af cossiemanden »

holder ca 30` uanset hvad, det med 1,9bar og bundgas i 5. :mrgreen:
Going for 11sek. and 500+bhp

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#8 Indlæg af Kristian T »

Hvad bruger i til og måle med?
Kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kender en rimelig præcis sensor til og måle dette med? Har gang i og prøve og lave lidt løs logge udstyr nemlig.

/Kristian T
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#9 Indlæg af johan o r »

Lm1 med Auxbox.
glæder mig til den der GPIO box udkommer så man kan logge rigtigt med MS.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Kristian T skrev:Hvad bruger i til og måle med?
Kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kender en rimelig præcis sensor til og måle dette med? Har gang i og prøve og lave lidt løs logge udstyr nemlig.

/Kristian T


K-type thermokobler. Reaktionstid bedre end 200grader/sekund.

Std lufttemp efter NTC princip har reaktionstid omking 60%/3sekunder for de bedste på markedet, ned til 60%/1minut! for de værste.

Loggerudstyr skal enten være specielt, ellers er det lidt spildte kræfter. Ihvertfald svært at lave og spare penge. Naturligvist fedt hvis det er "fordi man kan", som altid.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar