knastaksel hjælp
Redaktør: Moderatorer
-
MazdaspeedDK
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 08 aug 2006, 08:52
- Geografisk sted: Denmark
- Kontakt:
knastaksel hjælp
Hey svende
Så har jeg endnu et spørgsmål.
Jeg har aldrig lært hvordan man "læser" en knastaksel men har nogle data på tre knastaksler som burde passe i min motor, men hvilken giver mest sjov?
Alle er standard knaster, to fra en 1,3 (to forskellige årgange) og en fra en 1,5 motor men motortypen er den samme så de burde jo passe i alle sammen.
Den første knast er den som ligger i nu. 1,3 motor fra 1984 med det som hedder cam lobe height 44.114mm
næste 1,3 knast er fra en opgraderet motor og hedder cam lobe heigth 43.731mm
den sidste er fra en 1,5motor med samme blok og top men større slaglængde men samme boring. Cam lobe heigth er på denne 44,719mm
Knasten skal sidde på en motor hvor der er monteret 2x40mm dellorto og bananmanifold
Hvilken af disse tre er der mest sjov i. Jeg går ud fra man bare skifter knasten og så justere ventilerene igen så de har det rette spillerum eller er jeg helt skæv på den?
Håber nogen kan give mig et lille hint og også hvordan jeg kan "læse" en knast.
Mvh Christian aka MazdaspeedDK
Så har jeg endnu et spørgsmål.
Jeg har aldrig lært hvordan man "læser" en knastaksel men har nogle data på tre knastaksler som burde passe i min motor, men hvilken giver mest sjov?
Alle er standard knaster, to fra en 1,3 (to forskellige årgange) og en fra en 1,5 motor men motortypen er den samme så de burde jo passe i alle sammen.
Den første knast er den som ligger i nu. 1,3 motor fra 1984 med det som hedder cam lobe height 44.114mm
næste 1,3 knast er fra en opgraderet motor og hedder cam lobe heigth 43.731mm
den sidste er fra en 1,5motor med samme blok og top men større slaglængde men samme boring. Cam lobe heigth er på denne 44,719mm
Knasten skal sidde på en motor hvor der er monteret 2x40mm dellorto og bananmanifold
Hvilken af disse tre er der mest sjov i. Jeg går ud fra man bare skifter knasten og så justere ventilerene igen så de har det rette spillerum eller er jeg helt skæv på den?
Håber nogen kan give mig et lille hint og også hvordan jeg kan "læse" en knast.
Mvh Christian aka MazdaspeedDK
Zom Zom Zooooooom pffft Zooooooooooomm PFFFT zooooooommmmm
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
MazdaspeedDK
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 08 aug 2006, 08:52
- Geografisk sted: Denmark
- Kontakt:
ja som det nok frem går af mit indlæg... hvad ved jeg hehe... men er det højden så kanjeg næsten regne ud at 1,5 knasten burde være sjovest... da den åbner ventilen det mere eller tager jeg helt fejl... har også ladet mig fortælle at man kunne flytte topppen over fra en 1,5 til en 1,3 da det kun er slaglængden som er anderledes.... kunne være man skulle prøve det.... evt se om man så kunne finde en1,5GT top da det er bedre forarbejdet end det der standard motor pjat
Zom Zom Zooooooom pffft Zooooooooooomm PFFFT zooooooommmmm
-
MazdaspeedDK
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 08 aug 2006, 08:52
- Geografisk sted: Denmark
- Kontakt:
nye data efter nærstudie af en haynes bog....
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC
udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC
Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm
1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC
udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC
cam lobe height er 44,719mm
er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC
udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC
Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm
1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC
udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC
cam lobe height er 44,719mm
er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så
Zom Zom Zooooooom pffft Zooooooooooomm PFFFT zooooooommmmm
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
MazdaspeedDK skrev:nye data efter nærstudie af en haynes bog....
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC
udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC
Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm
1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC
udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC
cam lobe height er 44,719mm
er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så
her er vedhæftet en fil der burde skære det lidt ud i pap
- Vedhæftede filer
-
- 1,3vs1,5.PNG (17.67 KiB) Vist 3198 gange
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
MazdaspeedDK skrev:nye data efter nærstudie af en haynes bog....
1,3 ventiler: indsugnings åbningstid 15grader BTDC og lukketid 58grader ABDC
udstødnings ventiler åbner 58grader BBDC og lukker 15grader ATDC
Cam lobe height er 44,114mm og 43,731mm
1,5 har følgende: indsug åbner 16grader BTDC og lukker 59grader ABDC
udstødning åbner 59grader BBDC og lukker 16grader ATDC
cam lobe height er 44,719mm
er der ikke en formel man kan udregne for at få gradtallet... har hørt om 306graders knaster osv.... ikke at jeg skal helt der op for skulle efter sigende være svær og holde i tom gang så
Jo... Normalt opgiver man graderne på indsugningsventilen og ofte er fraderne ens for indsugning og udstødning. Det er de også her. Hvis de ikke er snakker man assymetrisk knast.
1,3 indsugning = 15 + 180 + 58 = 253 grader.
1,5 indsugning = 16 + 180 + 59 = 255 grader.
-
MazdaspeedDK
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 08 aug 2006, 08:52
- Geografisk sted: Denmark
- Kontakt:
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Ja... Nu er de to knaster MEGET tæt på hinanden med hensyn til graderne og overlappet. Noget kunne dog tyde på at der er højere løft på den 1,5 knast (Det er der med mindre den kører med andre løftere eller er placeret højere end 1,3 knasten).
Ingen tvivl om at 1,5 knasten er den kraftige af de to - Men ikke særlig kraftig dog
.
Passer den så i med 1,5 knasten...
V/h Chr
Ingen tvivl om at 1,5 knasten er den kraftige af de to - Men ikke særlig kraftig dog
Passer den så i med 1,5 knasten...
V/h Chr
-
MazdaspeedDK
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 08 aug 2006, 08:52
- Geografisk sted: Denmark
- Kontakt: