Klirrende lyd på 4AGZE

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JesperDJ
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 jun 2007, 11:57

Klirrende lyd på 4AGZE

#1 Indlæg af JesperDJ »

Hej

Nu skriver jeg herinde, da jeg har den opfattelse af at kompetencen er en anelse højere end på f.eks. bilgalleri ;)

Jeg har en Corolla med 4AGZE motor og OEM ECU (endnu)
Hvis jeg slukker for kompressoren og accelere med speederen i bund er lyden af motoren normal (bortset fra lidt karosseri vibrationer.. hist og her), når jeg tænder for kompressoren kommer der "klirrer" lyde under acc. men mest de første 10 sek, derefter er det som om det holder lidt op (eller ikke kan høres prga af rpm støj). den har altid gjort sådan i den tid jeg har haft den både med lille og stort remhjul, jeg har så pt. taget det store remhjul af, da det skaber ALT for meget varme til den lille topmonteret IC, jeg leder pt. efter noget vand/luft system i stedet.

Hvad kan skyldes denne lyd?

Jeg er igang med at sætte MS motorstyring på, ikke fordi den ikke trækker fint med den org. men mere for lærings-skyld og for at få noget visuelt ud omkring blandingsforhold osv.
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#2 Indlæg af Brisse »

Tændingsbanken? Pas på! :stop:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
JesperDJ
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 jun 2007, 11:57

#3 Indlæg af JesperDJ »

Ja det havde jeg på fornemmelsen.. min gamle Celica ST182 uden tryk sagde samme lyd..

What to do about it?
Mvh
Jesper Sørensen
Corolla AE92 4AGZE DLi
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#4 Indlæg af Bay »

Du skal få sat det MS på i en vis fart hvis du ikke vil ødelægge din motor!

Det er som nævnt ovenfor TÆNDINGSBANKEN du hører som en klirrende lyd under acceleration. Det er fordi din motor får for lidt benzin når den får ladetryk.

PAS PÅ!
Det kan i værste fald virke som en skærebrænder i din motor når den kører for magert og så kan du se frem til SMELTEDE stempler mm. :shock: :damn: :ha:

Så få sat det MS på eller evt. et tilskudssystem så motoren får nok benzin.

Mvh. Bay
VW Passat 1.9 TDI Variant (hverdagsbil)
Tunet med powerbox og 0.205 dysespidser

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Hvilken motor styring køre du med, for er det den orig. kompressor styring, så er der noget galt.

Men PT skal du nok køre uden tryk indtil du finder fejlen.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Som sagt peger det på tændingsbanken. Det er langt fra sikkert ekstra benzin kan kurere det. Bare det altid var såvel, men tænding, kompression, ladetryk, oktan osv osv er forhold du skal kigge på/overveje. Mht. skader er det også vigtigt at skelne mellem detonation og preignition. Læs evt disse artikler for nærmere info

http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_map.aspx
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition ... ition.aspx

Start med at tjekke dine tændrør, er de "kolde" nok og ses der tegn på detonation...
JesperDJ
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 jun 2007, 11:57

#7 Indlæg af JesperDJ »

Ja det er jo det.. den burde ikke banke, da trykket er std. tændrør og kabler er nye og std. motorstyringen er std. også.

Og ja, jeg glæde mig til at få MS på så jeg kan få lidt syn for sagen
Mvh
Jesper Sørensen
Corolla AE92 4AGZE DLi
Besvar