Volvo Rødblok - Strækbolte spm.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Volvo Rødblok - Strækbolte spm.

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens..

Er ved at bygge en ny maskine til min Volvo 740TIC, men kom til at tænke på boltene til topstykket. Er der nogen her der ved om der er angivet en maks længde på de bolte, eller hvor mange gange de må anvendes, eller om de ubetinget skal skiftes :?:
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Har du en OEM Green Manual?
Det kan anbefales, og der står det i. Dog ikke noget "mål" men kun at bolten ikke bør bruges mere end 5x, eller hvis der er tegn på at bolten har flydt.

Bliv nu ikke fristet til at "give den lidt ekstra". Det har den stik modsatte effekt....!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Denne manual har jeg ikke. Men ved at boltene har været brugt én gang, så det kan godt gå at bruge dem igen så. Og mht. tilspænding, så får de det som de skal. Der er jo en årsag til at nogen har sat præcise momenter og grader på... :)
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Faldt over et gammelt dokument. der beskriver monteringen af Volvos ETL kit.

http://850r.dk/pdf.htm

Her står mange spændene ting bla. modeficering af overgearet.
Og efterspænding af topboltene.
Den gamle type bolte får lige et kg. mere.
Og den nye type får 60 grader mere på de 6 miderste bolte og 45 grader mere på de yderste 4 bolte. Hvilket nok gør den nye type bolt til en engangs bolt.

Men det er godt nok mystisk denne forskel i tilspænding imellem de miderste, og yderste bolte.

MVH


Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#5 Indlæg af Ravnen »

Morten VJ skrev:



Men det er godt nok mystisk denne forskel i tilspænding imellem de miderste, og yderste bolte.




Morten


Det er der egentlig ikke noget mystisk i, belastningen på disse inderste bolte er større (kompressionstrykket) pga. af færre bolte til deling pr. cyl.
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Ravnen skrev:
Det er der egentlig ikke noget mystisk i, belastningen på disse inderste bolte er større (kompressionstrykket) pga. af færre bolte til deling pr. cyl.


Jo det er stadig mystisk !
da standart tilspænding siger ens tilspænding på alle bolte.
Og da der kun er en cylinder af gangen der tænder, så er det altid 4 bolte til at optage forbrændings trykket.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#7 Indlæg af Ravnen »

Morten VJ skrev:Jo det er stadig mystisk !
da standart tilspænding siger ens tilspænding på alle bolte.
Og da der kun er en cylinder af gangen der tænder, så er det altid 4 bolte til at optage forbrændings trykket.
Morten


Nej det er ikke mystisk, det du taler om der foregår med 6000-8000 omdr./min eller mere og så er sagen en ganske anden, prøv og og se hvad der sker med for højt højt ladetryk, her er det ikke unomalt at toppen lyfter sig på midten og ikke i siderne, hvilket også er grunden til at ARP boltsæt til f.eks. cossie motorer kun består af de 6 midterste bolte, at nogle så vælger at "bare" spænde de miderste bolte lidt hårdere må være for deres egen regning, jeg ville foretrække nogle stærkere af slagsen.
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Det er vel ikke ladetrykket der løfter toppen, men derimod forbrændingstrykket?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#9 Indlæg af Ravnen »

HenrikGM skrev:Det er vel ikke ladetrykket der løfter toppen, men derimod forbrændingstrykket?


var lige inde på nettet for at undersøge om det passer det du skriver, og der er noget om snakken, jeg tror sku du har ret, det bekræfter de forklaringer jeg har vedlagt ihvertfald.

1)
Brassica est quae omnibus holeribus antistat. Eam esto vel coctam vel crudam. Crudam si edes, in acetum intinguito. Mirifice concoquit, alvum bonam facit lotiumque ad omnes res salubre est. Si voles in convivio multum bibere cenareque libenter, ante cenam esto crudam quantum voles ex aceto, et item, ubi cenaveris, comesto aliqua V folia; reddet te quasi nihil ederis bibesque quantum voles.


2)
Billede


det sjove er at da jeg var lille troede jeg at der boede små trolde inde i en motor, og når den sagde lyde ud af udstødningen var det fordi at de pruttede, sjovt ikke?
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Ja, nu ser jeg tydeligt hvorfor ladetrykket løfter toppen i midten, men ikke i siden, og at forbrændingstrykket ikke løfter toppen på tilsvarende vis ude i siden... :gnaek: :gnaek:


PS; Tror det er det forkerte bog du har læst. Forfatteren til teksten døde 149 år før vor tidsregning, og bogen handler egentligt mere om bønder, og hvordan man mente det var nødvendigt at fortynde vinen for folk ikke blev for utilregnelige, end om strækbolte i gamle volvomotorer...;-)

PPS; Tror slet ikke de brugte strækbolte dengang, ihvertflad ikke til datidens cossiemotorer.... :gnaek:

PPPS; Kender du citatet fra bogen fordi det stadigt er nødvendigt at fortynde spritten på "øen" for at folk kan opføre sig ordentligt? :grin:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar