motor afrensning indvendig
Redaktør: Moderatorer
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
motor afrensning indvendig
jeg ved at du kan få køler rens, og det er også indkøbt. MEN vil da meget gerne høre om der er nogle gode erfaringer derude til hvordan man får det bedste resultat inden jeg bare prøver mig frem. motoren har knaldet toppakningen og er mildest talt meget svinet til med olieslam indvendigt. blokken blev skyllet med en lille sprøjte da toppen alligevel var af, men der er jo stadig mange steder jeg ikke har været samt varmeapparat, køler osv...
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Dvs. du har olie i kølevandet.
Et meget normalt rover problem.
Først og fremmest så samler du motoren, og skyller kølesystemet ifennem med meget varmt vand, både i volumen, og varme, en studs på varmeapperatet er et godt bud på at tilslutte slangen.
Næste punkt er at finde et vandopløseligt affedtnings middel, hæld det sammen med rent vand i kølesystemet, kør motoren driftsvarm, og aftap vandet, dette gøres 2 gange minimum.
dernæst gentager du vandspule triket, og gerne med kørende motor, indtil vandet er helt rent.
Nu hælder du så rent vand på kører den driftsvarm og lader den stå natten over, olien vil nu stå i toppen af køleren, og i overflov beholderen, de tømmes suges eller man stiller en vandslange i køleren for at spule det væk.
Kølesystemet tømmes, og da det kun er køleren du kan tømme, så hælder du ren frostvæske på køleren, det svarer ca til en 50.50% blanding.
Puha
Mvh
Morten
Et meget normalt rover problem.
Først og fremmest så samler du motoren, og skyller kølesystemet ifennem med meget varmt vand, både i volumen, og varme, en studs på varmeapperatet er et godt bud på at tilslutte slangen.
Næste punkt er at finde et vandopløseligt affedtnings middel, hæld det sammen med rent vand i kølesystemet, kør motoren driftsvarm, og aftap vandet, dette gøres 2 gange minimum.
dernæst gentager du vandspule triket, og gerne med kørende motor, indtil vandet er helt rent.
Nu hælder du så rent vand på kører den driftsvarm og lader den stå natten over, olien vil nu stå i toppen af køleren, og i overflov beholderen, de tømmes suges eller man stiller en vandslange i køleren for at spule det væk.
Kølesystemet tømmes, og da det kun er køleren du kan tømme, så hælder du ren frostvæske på køleren, det svarer ca til en 50.50% blanding.
Puha
Mvh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
det er da hvad man kan kalde et detaljeret svar
må lige se om jeg kan huske at se om mit fine kølerrens kan klasificeres som vandopløseligt affedtningsmiddel.
dog har jeg ingen adgang til varmt vand fra slange i værkstedet, men det er jo bare en ny udfordring der skal findes en løsning på..
tak for et hurtigt svar.
må lige se om jeg kan huske at se om mit fine kølerrens kan klasificeres som vandopløseligt affedtningsmiddel.
dog har jeg ingen adgang til varmt vand fra slange i værkstedet, men det er jo bare en ny udfordring der skal findes en løsning på..
tak for et hurtigt svar.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er ikke et ultimativt krav med varmt vand.
Det gør bare at processen går noget hurtigere.
Og det at jeg ikke kan lide ideen om at hælde koldt vand i en driftsvarm motor.
MVH
Morten
Det gør bare at processen går noget hurtigere.
Og det at jeg ikke kan lide ideen om at hælde koldt vand i en driftsvarm motor.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Tag fat i Kolermanden, han har noget stads der kan det du har brug for, uden at du skal bruge 3 dage på det.
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ravnen skrev:Tag fat i Kolermanden, han har noget stads der kan det du har brug for, uden at du skal bruge 3 dage på det.
Tre dage er nok lige overdrevet, men 2 timer går der nok.
Problemet er ikke så meget at opløse olien.
Men mere at få den ud af kølesystemet, hvilket kræver udskyldning af dette, og det er ikke nok kun med en desværre.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Det er ikke et ultimativt krav med varmt vand.
Det gør bare at processen går noget hurtigere.
Og det at jeg ikke kan lide ideen om at hælde koldt vand i en driftsvarm motor.
MVH
Morten
kan sagtens følge dig i det med koldt vand i en varm motor.. om processen tager 2 eller 3 timer er ligegyldigt, bare det virker. vil nødig være nødt til at skifte toppakning igen fordi olieslam har tilstoppet et eller andet..
har endnu ikke bestemt mig for om den slebne indsugningsknast skal i fra starten, men hvis den skal tror jeg at den blir kørt "ind" med noget kølerrens bare for at tage det værste, og så må den ha den store tur bagefter.